Bonita Avenue van Peter Buwalda

Bonita Avenue van Peter BuwaldaDit boek las ik voor de Academica Literatuurprijs waarvoor ik alle shortlisted boeken wilde lezen, als kernjurylid. Vier van de vijf had ik al gelezen: Levi AndreasDe val van HippocratesIk ontmoette een man, en Het graf van de voddenraper.

Het was niet eenvoudig om Bonita Avenue te pakken te krijgen, want tegen de tijd dat ik het wilde lezen, was het opeens driedubbel gereserveerd in de bibliotheek.

Met een enorme stapel ongelezen boeken thuis én de onzekerheid of ik dit boek wel mooi zou gaan vinden, wilde ik het ook niet aanschaffen. Gelukkig bleek een emailtje naar mijn boekgroep succesvol  en kon ik het van één van de leden lenen (nog bedankt!).

Bonita Avenue: Waar het over gaat

Wanneer jonge journalist Aaron voor het eerst met Joni naar huis gaat, blijkt tot zijn schrik dat de vader van Joni de rector van de Twentse universiteit te zijn, die hij een aantal jaren geleden naakt gefotografeerd had. Siem Sigerius is een aardige man en ze worden toch goede vrienden.

Maar Aaron en Joni verdienen achter ieder’s rug een heleboel geld met een semi-legale handel. Siem heeft een vermoeden maar kan niet geloven dat zijn mooie, slimme dochter zoiets zou doen. Ondertussen heeft hij ook een zoon, die jaren in de gevangenis heeft gezeten, maar bij vrijlating het gezin lastig gaat vallen. Of tenminste, daar lijkt het wel op.

Het verhaal is eigenlijk een verzameling van gebeurtenissen en terugblikken, van de verschillende personages in het boek, en wordt niet in chronologische volgorde verteld.

Bonita Avenue: Wat ik ervan vond

In eerste instantie meende ik een nieuwe W. F. Hermans gevonden te hebben. De schrijftstijl is vlot en het verhaal interessant. Het boek bevat voor mijn echter teveel seksueel-getinte gebeurtenissen en de bloederige afhandeling van een groot probleem aan het einde van het boek vond ook niet mijn goedkeuring.

Het door-elkaar vertellen van de gebeurtenissen vond ik niet altijd even prettig. Een goed verhaal zou je toch ook chronologisch moeten kunnen vertellen? Anders wordt het een flauw truukje om van een middelmatig verhaal toch nog iets spannends te maken.

Ik zeg niet dat dit een middelmatig verhaal is, trouwens! Het is goed verteld, goed doordacht, maar er drenkt wat teveel sex en bloed in door.

Het grootste gedeelte van het boek vond ik wel erg mooi, zodat ik het boek toch nog 4 sterren kan geven.

Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 7.5/10

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de shortlist van de Academica Literatuurprijs

Dit boek heb ik: geleend van een kennis

Eén reactie op “Bonita Avenue van Peter Buwalda

  1. Pingback: Recensie: Peter Buwalda - Bonita Avenue | Ranking the Books

Laat hier je reactie achter.