Levi Andreas van David Pefko

Levi Andreas van David PefkoDit boek las ik voor de Academica Literatuurprijs waarvoor ik van plan ben alle shortlisted boeken te lezen. Eén had ik er al uit.

Het begint goed: de buitenkant. Lekker saai, slechts een knoop op een grijs vlak: dat moet Echte Literatuur zijn! Maar wacht even, dit boek heeft 376 bladzijden. Dan kan het natuurlijk nooit Echte Literatuur zijn. Veel Nederlandse boeken en vooral de boeken die ik al eerder (bijv. vorig jaar) las voor de Academica Literatuurprijs, hebben slechts 190, op zijn hoogst 220 bladzijden. Méér dan dat zou naar een avonturenroman rieken, en dat is natuurlijk nooit Echte Literatuur.

Nou ja, laten we maar eens naar binnenstappen.

Levi Andreas: Waar het over gaat

Rosa is afgestudeerd in de psychologie, maar weet niet wat ze met haar leven wil, wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat haar moeder zichzelf jaren geleden van het leven heeft beroofd. Ze heeft een baantje als strijkster aangenomen in een stomerij en werkt daar nu alweer 6 jaar. Zij werkt samen met de middelbare Lidy en de Poolse Angelica, die nooit haar mond open doet. Al snel blijkt dat de baas, mijnheer Demast, een verhouding heeft met de Poolse schone. Dat kan niet goed aflopen.

In het zakje van een overhemd vind Rosa een briefje waarin iemand, die Levi Andreas blijkt te zijn, een klant met een dure smaak in overhemden, zich afvraagt of hij moet vluchten nu het allemaal niet zo leuk meer is. Later vindt ze ook nog een boekje met een geschreven stuk van Levi. Ze schrijft hem een brief en hij schrijft terug.

Nadat er zich in de stomerij een drama afspeelt kruipt Rosa in bed om er alleen uit te komen voor de begrafenis van haar vader. Haar broer, die jarenlang niet in Nederland is geweest probeert haar op te beuren, maar ze gaat weer naar bed, en verlaat haar huis alleen om brieven naar Levi op de post te doen.

Later komt er toch meer actie van Rosa’s kant en gaat zij zelfs op reis, Levi achterna. Op die manier helpt Levi haar weer tot actie te komen. Wat er met Levi gebeurt heb ik niet begrepen.

Levi Andreas: Wat ik ervan vond

Eerst had ik niet in de gaten dat er twee ik-personen aan het vertellen zijn. En dat nog wel terwijl de ene, Rosa de strijkster, een stijkboutje boven haar stukjes heeft staan terwijl Levi Andreas een hoofdstuktitel boven de zijne heeft. Het ligt zeker enigszins aan mij dat ik pas op bladzijde 73 door had dat het om twee verschillende personen ging. Tja, dat Rosa een relatie had met een 22-jarige vrouw was best mogelijk, alleen liepen haar werkzaamheden een beetje door elkaar: waarom werkte ze als strijkster als ze veel meer geld in het (semi)criminele circuit kon verdienen? Maar het bleek dus Levi te zijn, die als sjoemelaar zijn geld verdient.

Daarna duurde het nog even voor ik de boel in mijn hoofd op orde had maar rond bladzijde 130 begon het allemaal heel aardig te worden. Toch vond ik dat Rosa en Levi geen duidelijke “stem” hadden. Ik kon aan de tekst alleen meestal niet zien of hier Levi of Rosa aan het woord was. Als Levi brieven gaat schrijven aan Rosa wordt hij opeens een stuk formeler, wat ik niet bij hem vond passen.

Wel leuk: de beschrijving van de werksfeer in de stomerij. Heel herkenbaar en levensecht. Ook de reis die Rosa op het laatst maakt door Argentinië sprak mij aan. Mooi beschreven en ook weer heel geloofwaardig.

Het boek was heel volwassen geschreven. Er was nergens te merken dat dit een debuut zou zijn. Wat dat betreft is het zeer geslaagd.

Jammer van de verwarring aan het begin. Het onderwerp is origineel en interessant. Levi zelf interesseerde me niet zo, maar wel Rosa en haar werk, en later haar problemen om over de dood van haar ouders heen te komen. Hoewel ik eerlijk gezegd niet helemaal snapte waar het nu om ging. En wat Nathan, haar broer, voor haar had willen verzwijgen was me ook niet helemaal duidelijk.

Mijn oordeel:  ja, dit is toch wel Echte Literatuur. Je kunt het met een gerust hart lezen!

Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 7.5/10 wat mij betreft, maar ik vermoed dat het een hele goede kans maakt

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de shortlist van de Academica Literatuurprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aanrader: Jazeker. In de bieb wordt dit boek onder de Psychologische Romans geclassificeerd, en als je daarvan houdt, is dit een heel leuk boek.

Eén reactie op “Levi Andreas van David Pefko

  1. Pingback: Nieuwe Boeken! | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

