Mijn dag op Manuscripta

Msnuscripta

Afgelopen zondag 4 September ben ik met een vriendin naar Amsterdam geweest om de “jaarlijkse opening van het boekseizoen”, Manuscripta, bij te wonen.

Dit werd gehouden in de Westergasfabriek in Amsterdam, een gebouwencomplex met een ronde gashouder, een machinegebouw en enkele andere gebouwen, allemaal op loopafstand van elkaar.

Buiten

Manuscripta_2011_buiten

Het was redelijk weer, met af en toe wat regendruppels. Er kon buitengezeten worden en de worteltaart was heerlijk.

Uitgevers

Drie hallen waren gevuld met stands van uitgevers. Zij lieten hun nieuwe boeken zien (soms was de binnenkant nog leeg). Ik heb veel kaarten, eerste hoofdstukken en catalogi meegenomen, vol met ideeën over wat ik het komende jaar zou moeten lezen.

Bij een aantal uitgevers kon je niet alleen door de nieuwe boeken bladeren, je kon ook nog een boek kado krijgen, bijvoorbeeld door je aan te melden voor hun digitale nieuwsbrief. Nou, een email vol boeken vind ik geen bezwaar. Dus ben ik met een stuk of zeven boeken thuisgekomen.

Interview John Boyne

We hebben slechts één schrijver-bijeenkomst meegemaakt: Guus Bauer interviewt John Boyne over zijn nieuwe boek, De witte veer.

De witte veer van John BoyneVan de uitgeverij: “September 1919. De eenentwintigjarige oorlogsveteraan Tristan Sadler stapt in Norwich uit de trein om een pakketje brieven te overhandigen aan Marian Bancroft. Tristan vocht tijdens de Eerste Wereldoorlog aan de zijde van Marians broer Will, die de oorlog niet overleefde. Terwijl ze samen door de straten van de stad wandelen, hoopt Tristan zijn hart te luchten bij Marian en haalt hij herinneringen op aan de bijzondere vriendschap met haar broer. De brieven zijn echter niet de ware reden van Tristans bezoek; hij draagt een groot geheim met zich mee dat hun beider levens voorgoed kan veranderen en zelfs verwoesten…”

Deze keer geen kinderboek dus, zoals bij De jongen in de gestreepte pyjama. Maar wel weer een historische roman.

Boyne vertelde hoe hij begonnen was als schrijver van hedendaagse romans, maar dat deze altijd weer over hemzelf bleken te gaan. Dat beviel hem niet, en toen kwam hij bij historische romans terecht. Verder ondervroeg Bauer hem over het nieuwe boek in het algemeen (en waarom dat laatste hoofdstuk?), wat hij van de vertaling van de titel vond (wel goed) en over schrijvers in Ierland.

Hoewel ik niet van tevoren een bepaalde interesse in dit nieuwe boek had, sprak het me wel aan. Het interview was interessant, ook zonder het boek gelezen te hebben.

Er was overigens een heel ruim programma met interviews, boekpresentaties, discussies en nog veel meer. We zijn er niet aan toegekomen (of het was te benauwd of al vol). Echt op de tijd letten, daar waren we niet zo goed in. Het interview met Boyne was voor ons ook maar toevallig: we waren op het juiste moment in de buurt.

Mee naar huis

Dit is er mee naar huis gegaan. Reken maar dat de schouder pijnlijk was van het tillen!

Boeken mee naar huisEerste Hoofdstukken

Catalogi van de verschillende uitgevers

Meer over de boeken kun je lezen op mijn Engelstalige blog. Daar plaats ik (twee)wekelijks een artikel met nieuwe boeken die ik heb gekocht, geleend of gekregen, en afgelopen woensdag was het de beurt van mijn Manuscripta aanwinsten.

Daar bleek trouwens een zekere belangstelling voor Op zee (van Toine Hermans) bij de Engelstalige lezers. Misschien een tip om dit boek spoedig te gaan vertalen!

De eerste hoofdstukken hoop ik binnenkort per genre te gaan lezen en daar rolt misschien nog wel een artikeltje uit voor De Boekblogger. Mijn leestips voor de winter. Houd mijn blog in de gaten!

door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagged

4 reacties op “Mijn dag op Manuscripta

  1. Dat was nou precies mijn reden om níét te gaan: dat ik vreesde met een karrenvracht nieuwe boeken thuis te komen….terwijl ik er juist een beetje aan gewend raak dat er voorlopig niets nieuws meer bij komt. Die tijdschriften en catalogi zien er ook heel interessant uit….kun je daar ook eens iets uit verklappen? wat er aan staat te komen aan interessants. Lijkt me leuk!

    • Ja maar, da’s juist leuk, Joke. En er was echt geen verplichting om de boeken aan te nemen. 🙂

      De catalogi etc. moet ik nog eens goed bekijken, maar inderdaad was ik wel van plan daar een boekje over open te doen op mijn blog.

Laat hier je reactie achter.

