Dit mag je misschien niet missen!

De komende maand zijn er verschillende literare gebeurtenissen waar je niet per sé naar toe hoeft van mij, maar waar van je in ieder geval moet weten dat ze er zijn, voor het geval je er inderdaad naartoe wílt.

Boekenfestijn

BoekenfestijnTen eerste is er het boekenfestijn. Van donderdag 1 september tot zondag 4 september kun je in de Jaarbeurs in Utrecht weer een keuze maken uit de enorme sortering van nieuwe, maar flink in prijs gereduceerde, boeken in allerlei genres. Niet alleen romans, maar ook zeer veel niet-fictie zoals kookboeken, reisboeken en kunstboeken. En een ruime sortering kinderboeken.

Ik ben er een paar jaar geleden geweest en het was inderdaad een festijn! De boeken liggen netjes per titel op stapels op tafels en je kunt dus redelijk snel “scannen” of er iets voor je bij is.

Ik was ook heel blij met de Engelstalige boeken, voornamelijk pockets, waarvan ik een aantal gevonden heb die al een tijdje op mijn verlanglijstje stonden. Bij de Nederlandstalige romans trouwens ook, maar daar werd ik op een gegeven moment een beetje kriegelig omdat er gewoon té veel was. Op een gegeven moment had ik er zelfs genoeg van! En dat is bijna onvoorstelbaar als je mij kent.

Dat ik niet meer ga (ook dit jaar niet), ligt niet aan het festijn, maar aan de aantallen boeken die ik nog ongelezen in de kast heb liggen (vandaag: precies 60). Ik heb tegenwoordig nooit een tekort aan boeken en hoe graag ik er ook heen zou willen, ik weet zeker dat ik ná een bezoek aan het boekenfestijn wel 80 ongelezen boeken in huis zou hebben en het moet een keertje ophouden. Toch?

Het boekenfestijn komt trouwens later dit jaar en begin volgend jaar ook in vele andere plaatsen in Nederland en Belgie. Kijk HIER voor de agenda.

Manuscripta

ManuscriptaDan is er Manuscripta, “De jaarlijkse opening van het boekenseizoen”. Deze heeft plaats op zaterdagavond 3 september en zondag 4 september van 11-18 uur, in de Westergasfabriek in Amsterdam.

Behalve stands van uitgevers met een overzicht van hun nieuwste boeken, kun je er ook heel veel lezingen, boekpresentaties, interviews met auteurs en andere sessies bijwonen.

Er staan zoveel gebeurtenissen op het programma voor zondag, dat het wat mij betreft ook wel over 2 dagen uitgespreid had mogen worden. Nu moeten er keuzes gemaakt gaan worden!

Wordt het Rascha Peper of Anne-Gine Goemans, René Appel of Arthur Japin? Ga ik bij Film by the Sea kijken of ontdekken waar het nieuwe boek van John Boyne over gaat? En zo is er elk (half) uur wel wat te kiezen. En tussendoor nog bij de nieuwe boeken kijken natuurlijk!

Ik ben nog niet eerder geweest maar ik heb er reuze zin in. Een soort huishoudbeurs voor boeken, lijkt me. Maar dan met lezingen en échte schrijvers!

De Dag van het Personage

De Dag van het PersonageGeorganiseerd door verschillende bladen, websites en de lokale bibliotheek, de Dag van het Personage op zondag 11 september in Amersfoort staat geheel in het teken van… het personage in boeken en verhalen.

Er zijn voordrachten, workshops, boekensalons, entertainment en nog veel meer. Vooral interessant voor de sluimerde schrijver in ons, maar ook in je hoedanigheid als lezer zeker interessant.

Het lijkt mij erg leuk en ik hoop dat jij ook komt!

Laat hier je reactie achter.

