Ik ontmoette een man van Gerrie Hondius

Ik ontmoette een man van Gerrie HondiusDit boek las ik voor de Academica Literatuurprijs waarvoor ik van plan ben alle shortlisted boeken te lezen. Die van Menno Lievers en die van David Pefko heb ik al gelezen.

Ik ontmoette een man: Waar het over gaat

In dit dunne boekje wordt in ongeveer 100 hoofdstukken telkens een nieuwe ontmoeting met een man beschreven. De meeste hoofdstukken zijn maar één bladzijde lang (en in één geval zelfs maar één zin lang).

Een aantal keren komt dezelfde man terug in een nieuw hoofdstuk, maar meestal zijn het óf verschillende mannen óf het is niet duidelijk dat het om dezelfde man gaat.

Soms gaat het om een speciale ontmoeting, soms ook gewoon iemand met wie de schrijfster en/of ik-persoon samenwoont en waar iets interessants over te vertellen is. Het is soms grappig, soms ingenieus en vaak heel aardig.

Alle hoofdstukken beginnen met “Ik ontmoette een man”.

Ik ontmoette een man: Wat ik ervan vond

In eerste instantie dacht ik met een kadoboekje te maken te hebben. Zo één waar op elke bladzijde iets over katten geschreven is, of een wijsheid. Maar dat is het toch niet.

Het boekje bevat interessante observaties over hoe mannen vrouwen behandelen, hoe vrouwen zich laten overrompelen (of juist niet). Hoe De Ware dat toch niet bleek te zijn.

Goed geschreven, er staat geen woord teveel. De lezer moet er zelf een heleboel bij bedenken maar dat is ook weer niet al te moeilijk.

Een vermakelijk boekje dat in een uurtje of twee wel uit te lezen is.

Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: Tja, daarvoor heeft het wat mij betreft toch te weinig inhoud. Ik geef het een 6/10 (net voldoende om de prijs te kunnen winnen maar het is niet waarschijnlijk).

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de shortlist van de Academica Literatuurprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aanrader: Toch als kadoboekje voor een vrouw met een mannenprobleem, of juist niet. Of voor jezelf, voor tussendoor.

2 reacties op “Ik ontmoette een man van Gerrie Hondius

  1. Je recensie van dit boek doet me denken aan “Een vrouw” van Péter Esterházy. Ook dit boek heeft ongeveer 100 korte hoofdstukken. Ze beginnen allemaal met “Er is een vrouw,”. En steeds wordt een andere vrouw beschreven.

Laat hier je reactie achter.

