Boekrecensie: De rode loper door Thomas Rosenboom

De rode loper door Thomas RosenboomDit is het nieuwste boek van Thomas Rosenboom, van wie ik eerder Publieke werken en Zoete Mond las. Voor mij is hij een schrijver die ik helemaal zelf heb “ontdekt” en ik was reuze benieuwd naar dit nieuwe boek.

De kaft ziet er heel modern uit, maar het verhaal speelt zich (gedeeltelijk) af in de jaren ’70 en gaat dan vooruit naar de huidige tijd.

De rode loper: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Lou Baljon, jong in de jaren zeventig, is iemand die wel beweegt, maar zonder werkelijk van zijn plaats te komen. Na een leven als roadie en opnametechnicus in een kleine provincieplaats begint hij een bioscoop in een gekraakte garage. Opnieuw dreigt de tijd hem in te halen, maar dan krijgt hij een lumineus idee dat juist volmaakt past bij de moderne tijd: hij geeft het publiek de hoofdrol. Het succes is enorm, en brengt hem in contact met Lena, een ongrijpbare jonge vrouw, in zichzelf gevangen als een prinses in een torenkamer. Om haar voor zich te winnen, zet Lou nog eenmaal de middelen van zijn verleden in.

De rode loper is de nieuwe meesterlijke, tragikomische roman van Thomas Rosenboom, over een zwijgzame eenling die tegen de stroom in blijft zoeken naar geborgenheid.”

De rode loper: Wat ik ervan vond

Een prachtig verhaal over een jongen met beperkte ambities die vooral wat bereikt doordat zijn vriend, een journalist, hem suggesties aan de hand doet, en hem vooruit helpt. Lou blijft roadie zolang het kan, en moet dan wat anders bedenken. Gelukkig heeft Eddie wel een idee. En zo leeft Lou door, in zijn eentje en een beetje buiten de maatschappij.

Heel herkenbaar, het Oosten van het land in de jaren ’70 en ’80. Ik vond het grappig hoe zowel Lou als Eddie meteen vanaf de middelbare school in de bijstand gingen en daar een bepaalde trots uit haalden. Ook was het grappig dat ondanks alle werkzaamheden die Lou had, hij rustig zijn centjes bleef ontvangen van de bijstand, en hij de gemeente zelfs hulp vraagt bij het opzetten van één van zijn bezigheden zonder daarbij door de mand te vallen en zijn uitkering kwijt te raken. Maar ja, of zijn leven nu echt zo plezierig verloopt?

De ideeën die Lou (en eigenlijk Eddie) heeft zijn niet alledaags, en zijn laatste idee, om mensen (het publiek) zelf in de belangstelling te zetten, is geniaal, maar ook ietwat surrealistisch. Ik denk niet dat dit echt zou lukken, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Het boek leest lekker weg en er worden weinig zijpaden ingeslagen zodat het verhaal niet onnodig lang wordt. Een aanrader!


Mijn waardering: 5/5

Bladzijden: 252

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: geleend van de bibliotheek

Extra: Mijn recensie van Publieke werken; Mijn recensie van Zoete Mond

8 reacties op “Boekrecensie: De rode loper door Thomas Rosenboom

  1. Jij bent geloof ik wel een Roseboom-fan toch? Ik lees altijd óf hele goede óf slechte besprekingen van zijn boeken. Het is misschien wel zo’n je haat ‘m of je houdt van ‘m schrijver.
    Ik heb er niets van gelezen, maar moet van mijn collega beslist Publieke werken lezen….
    ohh dat is een mooi boek voor de Uitdaging! 😉

    • Joke, ik kan mezelf ondertussen wel een Rosenboom fan noemen, denk ik. Dit was het derde boek dat ik van hem las, en die vond ik ook weer erg goed. Ik heb *Gewassen vlees* nog liggen, maar dat is zo’n pil! Toch ben ik nu extra geinteresseerd om het te lezen.

      *Publieke werken* vond ik ook een mooi boek (zie link naar recensie hierboven). Ja, een goeie voor de Uitdaging!

  2. Okee, dit boek komt op mijn verlanglijstje. Mede door jouw laatste opmerking. ‘Zoete mond’ heb ik namelijk aan de kant gelegd (dit overkomt mij zelden!), juist omdat er zoveel verhaallijnen bijkwamen.
    Trouwens, voor wie nog twijfelt: een gratis voorpublicatie van ‘De rode loper’ kun je lezen via de Lees dit boek-app.

    • Inge, zelf vond ik Zoete Mond wel goed, maar inderdaad is De rode loper een eenvoudiger verhaal.

      Bedankt voor de tip over de voorpublicatie. Ik wilde toch echt dat ze nu eens met een Android versie kwamen. {Zucht}

  3. Pingback: De rode loper | Ranking the Books

  4. Pingback: Thomas Rosenboom in Selexyz Broese (Utrecht): Interview | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.