Nieuwe Boeken!

De laatste paar weken heeft De Boekblogger weer een aantal nieuwe Nederlandse boeken gekocht, geleend of gekregen. Hieronder kun je zien welke recensies je dus binnenkort op dit blog kunt verwachten. Behalve dan dat setje van 20 boeken (zie hieronder). Die gaan niet op mijn te-lezen-lijstje. Ik beschouw ze als een bibliotheekje waar ik af en toe eens een boek leen. ūüôā

Voor recensie

Alleen maar mijn moeder door Trees Roose

Alleen maar mijn moeder door Trees Roose

Dit boek kreeg ik van uitgeverij Artemis. Ik kreeg er nog een tweede exemplaar bij voor mijn eigen moeder of een vriendin. Maar die lezen mijn exemplaar wel, dus de tweede gaat volgende maand verloot worden op De Boekblogger. Houd het in de gaten! 

Een paar jaar geleden las ik een boek over een Amerikaanse familie die hun kinderen compleet verwaarloosden (The Glass Castle van Jeanette Walls). Een echt gebeurd en heel mooi verhaal. Alleen maar mijn moeder is denk heel anders, maar op een bepaalde manier toch hetzelfde. 

Van de uitgever: “Amsterdam-Noord, begin jaren vijftig. Als de vader van de zesjarige Trees zich op een zondagmiddag met zijn vespa tegen een boom te pletter rijdt, verandert haar leven op slag. Haar wispelturige moeder trouwt met een agressieve alcoholist, en in de jaren die volgen zwerft ze met haar twee verwaarloosde kinderen van man naar man, van huurzolder naar daklozenopvang. Als oude vrouw is Trees’ moeder ziek en eenzaam, en extreem eigenwijs en eigenaardig.

Trees kan haar soms niet uitstaan. Toch houdt ze loyaal vol wat ze al haar hele leven heeft gedaan voor haar moeder, die voortdurend in zeven sloten tegelijk loopt: zorgen, verantwoordelijkheid overnemen en regelen. En veel toegeven. Er is emotionele afstand: het woord ‘mama’ krijgt ze niet over de lippen. Aanrakingen en intimiteit zijn uitgesloten. Desondanks is haar moeder de meest nabije persoon in haar leven. Als duidelijk wordt dat ze gaat sterven, voelt haar dochter een groot verdriet. Niet haar moeder, maar haar kind gaat dood. Nooit was haar moeder zo dichtbij.”

***

Gewonnen

Man van de wereld door Erik Nieuwenhuis

Man van de wereld door Erik Nieuwenhuis

Gewonnen van Tzum Literaire Weblog. Ik heb al eerder een boek van deze schrijver gelezen dat zeer de moeite waard was en dit klinkt ook weer heel leuk. 

Van de uitgever: “Michael Bernache werkt als chauffeur op een grote luchthaven. In een elektrisch wagentje dingen van A naar B brengen is zijn dagtaak, en daar heeft hij vrede mee. Hij verdient wat bij met een illegaal handeltje in vliegtuigmaaltijden, zorgt zonder mopperen voor zijn bejaarde buurman ‚Äď en diens fret ‚Äď en hij verheugt zich op zijn huwelijk met de Russische stewardess Ljoeba. Kortom: Michael leidt een leven waarin kleine vreugdes en teleurstellingen redelijk met elkaar in evenwicht zijn.

Totdat op een dag schrijver en sjacheraar Robert Benssen in zijn wagentje plaatsneemt en Michael confronteert met een vraag die hij zichzelf nooit heeft durven stellen.¬†Man van de wereld¬†is een pijnlijk actuele roman over een moderne antiheld die het beste met de wereld voorheeft maar die vergeet dat zijn streven naar deugdzaamheid en klein geluk ook dingen te gronde kan richten, en niet alleen in zijn eigen leven.”

***

Gekocht

Boven is het stil van Gerbrand Bakker

Boven is het stil door Gerbrand Bakker

Dit boek kwam ik voor een leuk prijsje (5,95) tegen bij mijn lokale Libris boekwinkel. Ik heb voornamelijk van Gerbran Bakker gehoord via¬†buitenlandse blog waar hij, net als Herman Koch’s¬†Het diner, graag gelezen wordt. In het Engels heet dit boek¬†The Twin. Heeft ook nog een internationale prijs gewonnen, dus dit boek moet gelezen worden (mijn eerste overigens, van deze schrijver).

Van de uitgever: “Boven is het stil¬†is een loflied op de schoonheid van de natuur, een boek over weilanden, water, vogels, ijs in sloten en meertjes, koeien, schapen, twee aardige ezels, en √©√©n bonte kraai. Maar in de uitgestrektheid van deze natuur kan men snel in zijn eenzaamheid verdrinken. Daarom is het verhaal van Helmer, boer tegen wil en dank, ook het verhaal van een knagende hunkering naar het onbekende.

Helmer doet zijn vader naar boven; het is tijd om schoon schip te maken. Hij haalt de woonkamer en de voormalige ouderlijke slaapkamer leeg, schildert de boel en koopt nieuwe spullen.

Ooit had hij een tweelingbroer, Henk, de lieveling van zijn vader, degene die de boerderij zou overnemen. Maar van de ene op de andere dag werd Helmer tot opvolger gebombardeerd, door vader uit de stad gehaald en onder de koeien gezet. In het drassige laagland, met alleen het snuiven van de koeien en het gemekker van de schapen die de stilte nu en dan doorbreken, verzorgt hij de dieren en zijn oude vader.

Als de buurman naar Denemarken emigreert, komt Helmer vooralsnog niet verder dan fantaseren over een andere toekomst, misschien in een ander land. Een onverwachte brief en een even onverwacht bezoek maken dat hij zich niet langer kan verstoppen voor de wereld en voor zichzelf.”

***

Gekregen

Thank God for Prada door Wanda Reisel

Thank God for Prada van Wanda Reisel (ebook)

Deze kreeg ik als ebook van uitgeverij Atlas Contact, een nieuwjaarsgeschenk. Het is een kort verhaal (16 blz). Waar het over gaat staat er niet bij en als het niet algemeen beschikbaar komt, ga ik er waarschijnlijk ook geen recensie over schrijven, maar ik vond de cover zo grappig, die moest ik je even laten zien. ūüôā

Van Wanda Reisel las ik pasgeleden nog Nacht over Westwoud, heel mooi geschreven, maar het verhaal eindigde niet zoals ik het zou willen. In ieder geval leuk om iets anders van Reisel te proberen!

***

20 verboden boeken

20 verboden boeken

Gekregen van de Volkskrant bij het aangaan van een abonnement. Deze boeken zijn ooit verboden geweest. Er zitten zelfs een paar Nederlandse tussen. Nooit geweten dat in Nederland ook boeken verboden worden/werden!

Deze zijn het:

De gedaanteverwisseling Franz Kafka
Lolita Vladimir Nabokov
Lady Chatterley’s Lover D.H. Lawrence
Misdaad en straf F.M. Dostejevski
Brave New World Aldous Huxley
De klokkenluider van de Notre Dame Victor Hugo
Het stenen bruidsbed Harry Mulisch
Madame Bovary Gustave Flaubert
Les liaisons dangereuses Choderlos de Laclos
Slachthuis vijf Kurt Vonnegut
Van muizen en mensen John Steinbeck
Mieke Maaike’s obscene jeugd Louis Paul Boon
Schaaknovelle Stefan Zweig
De minnaar in het wijnvat en andere erotische verhalen Giovanni Boccaccio
Henry & June Ana√Įs Nin
Een liefde Lodewijk van Deyssel
De Metsiers Hugo Claus
De duivelsverzen Salman Rushdie
Het lijden van de jonge Werther Johann Wolfgang Goethe
Een sentimentele reis door Frankrijk en Itali√ę Laurence Sterne

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

Heb je zelf  pasgeleden nog nieuwe boeken gekregen?

10 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Wat een schat aan boeken, zeg! Je kan al meteen beginnen aan je Nederlandse boeken challenge.
    En 20 boeken gratis bij een abonnement op een krant; dat kan je niet laten voorbijgaan. er zitten er enkele bij die ik al gelezen heb en die ik zeer goed vond: o.a. De gedaanteverwisseling, Les liasons dangereuses, Madame Bovary. Lolita vind ik maar niks, alhoewel dit wel als een echte klassieker beschouwd wordt.
    Veel leesplezier!

  2. “Boven is het stil” heb ik samen met mijn oude moedertje gelezen. “Bespottelijk”, zei ze, doelend op de vader in het verhaal die boven op een slaapkamertje wordt weggestopt en niet altijd de verzorging krijgt die hij nodig heeft. De beschrijving van het landschap, de wolkenlucht, de dieren is heel verstild en prachtig. De menselijke contacten zijn bijna even stil maar fascinerend. Om heel rustig en langzaam te lezen.

    Dat De Gedaanteverwisseling een verboden boek is geweest verbaast me echt. In de jaren zeventig had ik het gewoon op mijn lijst staan op de middelbare school. Ik snap niet wat er verboden aan Kafka is geweest. Een deprimerend verhaal, maar wel diep filosofisch, net zoals Slachthuis Vijf. Nu ik er nog eens beter naar kijk, denk ik dat de meeste op de lijst nogal zwaar op de hand zijn. Maar zeker de moeite waard om te lezen.

  3. Hebben ooit bij de krant “De Morgen” ook een serrie verboden boeken kunnen kopen. De helft van het lijstje is wel hetzelfde. Heb er nog niet veel van gelezen. Eigenlijk alleen maar “Mieke Maaikes obscene jeugd”. Aan de duivelsverzen was ik begonnen maar dat heb ik na 80tal pagina’s opgegeven. Nu ben ik bezig in Lolita. In het begin vond ik dat goed, maar nu vind ik het teveel beschrijvend, het hangt mijn voeten uit. Daarom ligt hij al een tijdje aan de kant. Misschien dat ik er in de kerstvakantie toch doorgeraak. Maar ook het boek Ik Jan Cremer zat erbij, die wou ik lezen in het kader van de Nederlandse lijst. Madame Bovary staat ook nog zeker op mijn te lezen lijstje. Alvast veel leesplezier.
    groetjes Nathalie

    • Zo te horen gaf het niet zoveel dat die boeken verboden waren, Nathalie. Nee, serieus, ik ben wel benieuwd naar de boeken, de meeste dan. Sommige ook weer helemaal niet. Maar het is een leuk bibliotheekje om af en toe wat uit te lezen.

  4. ‘Boven is het stil’ vind ik echt een aanrader. Ik heb het laatst herlezen en was opnieuw enthousiast. Verder ben ik van deze boeken vooral benieuwd naar de recensie van ‘Alleen maar mijn moeder’.
    Veel leesplezier tijdens de kerst!

Laat hier je reactie achter.

