Publieke Werken van Thomas Rosenboom

Vorig jaar las ik Zoete mond van deze schrijver, wat ik een erg mooi boek vond. Het was een boek van de maand van de boekgrrls, maar beviel over het algemeen niet zo goed (getuige de mailtjes op de mailinglist). Men vond Publieke werken stukken beter.

De lat lag dus erg hoog: Zoete mond was al zo mooi, hoe zou Publieke werken dan wel niet zijn? Ik zag kans het via Bookmooch te krijgen. Hier mijn verslag.

Publieke werken: Waar het over gaat

1888: De apotheker Christoff Anijs is eigenaar van één van de twee apotheken die het stadje Hoogeveen rijk is. Hij is een publiek figuur, heeft plaats in dorpsraden en feestcommissies. Hij voelt zich een hele piet, alleen het feit dat hij van wat eenvoudige komaf is, steekt hem een beetje.

Hij is ten zeerste bereid de arme turfstekers in het nabijgelegen veenlandschap te helpen. Als hij buiten zijn bevoegdheden stapt, staan de burgemeester en dokter bij hem op de stoep. Hij is echter niet van plan zich veel aan hen gelegen te laten.

Anijs’ neef Walter Vedder is vioolbouwer in Amsterdam. Hij is ongetrouwd maar helpt uit liefdadigheid een weesjongen die in de kost is bij een echtpaar in de buurt.

Zijn woning staat op de plaats waar een groot hotel gebouwd gaat worden. De meeste van zijn buren zijn dik tevreden met het bedrag dat zij krijgen om hun huis te verlaten. Zo niet Vedder: hij hoopt er een flink slaatje uit te slaan door zo lang mogelijk te blijven zitten, tot de bouwers niet meer om hem heen kunnen en grof geld zullen bieden.

Ondertussen is Vedder in gedachten al bezig om het geld uit te geven. Hij besluit de veenwerkers te gaan helpen en roept daarbij zijn neef Anijs’ hulp in. Maar krijgt hij zijn geld op tijd om de plannen te laten doorgaan?

Publieke werken: Wat ik ervan vond

Dit boek had enkele overeenkomsten met Zoete mond. Alweer gaat het over twee mannen die vinden dat ze bij de hogere klasse horen (of dat zouden moeten) en iets voor de lagere klasse willen doen. Vedder betaalt de kosten voor het levensonderhoud van een weesjongen en voelt zich ook mentor voor deze jongen. Anijs helpt de veenwerkers zo goed als hij kan, aangezien hij gelooft dat de dokter niet veel bereidheid ten toon spreidt deze mensen, die vaak niet of weinig kunnen betalen, te helpen.

Helaas voelen Vedder en Anijs zich eigenlijk buitenbeentjes: ze horen ook weer niet echt bij de hogere klasse. Daardoor gaan ze zich vreemd gedragen, met als gevolg dat ze er in de ogen van anderen inderdaad niet meer bijhoren. Om toch wat te lijken, helpen ze de minder bedeelden. Ze denken ook dat ze belangrijker zijn dan zij eigenlijk zijn.

Zo denkt Anijs dat de Veldelingen (de veenwerkers) zonder hem niets kunnen beginnen en neemt zich de status van dokter aan en denkt Vedder dat de bouw van het hotel niet door kan gaan als hij voet bij stuk houdt en weigert zijn huis te verkopen voor de geboden prijs.

Soms lees je met gekromde tenen, want oh die Anijs weet het allemaal zo goed. (Niet). En die Vedder heeft zich flink in de nesten gewerkt, dat komt nooooit meer goed.

Ik voelde me wel verbonden met de hoofdpersonen, in zoverre, dat ik hoopte dat alles goed zou aflopen en ik soms last van plaatsvervangende schaamte had.

Ik vond het boek wel iets te langdradig, het had wat sneller kunnen zijn afgelopen. Maar alles bij elkaar was het een vermakelijk boek dat ik met veel plezier gelezen heb.

Is het nu mooier dan Zoete Mond? Nee, ik denk juist ietsje minder mooi.

Mijn waardering: 4.5/5

Ik las dit boek: omdat ik Zoete mond van dezelfde schrijver zo mooi vond

Dit boek heb ik: gekregen via Bookmooch

Aanrader: Jazeker. Vooral als je van een klassiek geschreven boek houdt.

Genre: Historische roman, Literare fictie

Extra: Zie ook mijn recensie van De rode loper

4 reacties op “Publieke Werken van Thomas Rosenboom

    • Ik vraag me ook af, als ik eerst *Publieke werken* had gelezen, of ik dan meteen op zoek zou zijn gegaan naar andere boeken van Thomas Rosenboom. Na *Zoete mond* had ik die neiging wel en kwam ik dus bij *Publieke werken* terecht.

Laat hier je reactie achter.

