Eerste Hoofdstukken – 38. De duivenhoudsters door Alice Hoffman

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek heb ik gewonnen via HappyMoms. Alice Hoffman is een schrijfster waarbij ik in eerste instantie “Ja” zeg, en daarna denk, “Jawel, maar…”. Ik denk dat ik haar vroegere boeken beter vind dan haar nieuwere. Het laatste boek dat ik van haar las was The River King en dat viel iets tegen, hoewel het toch wel prettig las. De duivenhoudsters speelt in het jaar 70, wat een stuk langer geleden is dan de historische fictie waar ik meestal warm voor loop.  Aan de winactie voor dit boek heb ik dan ook met iemand anders in gedachten meegedaan, maar ik wil eerst kijken of dit ook een boek is dat ik zelf wil lezen voor ik het weggeef. 🙂

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De duivenhoudsters door Alice HoffmanBoek: De duivenhoudsters door Alice Hoffman
Genre: Historische fictie
Bladzijden: 528
Uitgeverij: Orlando
Publicatie Datum: Oktober 2012

Cover: Donker, maar niet onplezierig. Het haar van het meisje doet eerder denken aan de jaren 1960 dan het verre verleden. Mooi hoe het meisje in sepia wordt getoond, terwijl de duiven eerder wit lijken, en een beetje de aandacht naar zich toetrekken. De voorplaat spreekt me wel aan maar ik heb geen idee waar het over zou kunnen gaan als ik dit zie.

Op de website

De uitgever zegt: “De levens van vier dappere en opmerkelijke vrouwen kruisen elkaar in het jaar 70 na Christus, in de wanhopige tijd van de belegering van Masada, wanneer de voorraden slinken en de Romeinen oprukken. De vier vrouwen werken in de duivenhokken en alle vier hebben ze geheimen: wie ze zijn, waar ze vandaan komen, en van wie ze houden. Het zijn de roodharige Jaël, de dochter van een sluipmoordenaar wier gebroken hart haar door de ontberingen van de woestijn naar haar ware levenspad voert; Revka, de bakkersvrouw die haar dierbaarste schat ter wereld verliest en toch de kracht vindt om haar familie te beschermen; Aziza, de geliefde van een krijger, die een geheim leven leidt dat zelfs haar naasten niet kunnen vermoeden; en Sjira, een wijze, oude vrouw met kennis van kruiden en oude magie, die even loyaal is als gevaarlijk.

Uit hun vindingrijkheid en onderlinge solidariteit putten de vrouwen kracht zich teweer te stellen tegen de vijand die hen wil uitroeien.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het verhaal wordt verteld door een jonge vrouw, Jaël, die met een groep mensen al een hele tijd door de woestijn reist. Ze zijn vertrokken na de verwoesting van de Tweede Tempel, een Joodse tempel in Jeruzalem die door Romeinse soldaten bezet werd. Jaël vertelt ook over haar jeugd, met een vader die haar slecht behandelde omdat haar geboorte de oorzaak was van haar moeders dood. Hij is sluipmoordenaar en haar broer, van wie ze veel houdt (en hij van haar) wordt dat tot haar afschuw ook.

Jaël reist met haar vader en het gezin van een andere sluipmoordenaar door de woestijn. Ze wordt vriendinnen met de vrouw, Sia, maar raakt geinteresseerd in de man, en hij in haar. Ze krijgen steeds meer moeite te overleven in de dorre woestijn. (t/m blz 44, dit boek heeft geen hoofdstukken, maar bestaat uit delen (van meer dan 100 blz.)).

Oordeel

Doorlezen!

Eerst wist ik het nog niet zo zeker, maar de laatste bladzijden die ik las vond ik interessant en ik raakte al een beetje gehecht aan Jaël, die altijd als voetveeg werd behandeld maar nu als vriendin en geliefde wordt gezien door de vrouw en man van het gezin waarmee zij en haar vader optrekken. Haar sterke en zwakke punten komen naar boven.

Ik ben ook heel benieuwd hoe ze kunnen overleven in de woestijn en of er in hun groepje slachtoffers zullen vallen door de meedogenloze natuur. En wat zal Sia doen als ze erachter komt dat Jaël en Sia’s man een relatie hebben?

Ik ga dus doorlezen!

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

17 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 38. De duivenhoudsters door Alice Hoffman

    • Mieke, dat is nu juist de hele opzet van de Eerste Hoofdstukken serie! Je kunt nu eenmaal niet elk boek dat je leuk lijkt lezen. Zelfs met mijn 200 boeken per jaar lukt mij dat niet. Dus neem ik af en toe een voorproefje, om te zien of het naar meer smaakt.

  1. Ik ben heel benieuwd naar jouw uiteindelijke oordeel. Ik vond andere boeken van Hoffman erg mooi en heb een paar keer met dit boek in mijn handen gestaan, maar toch elke keer weer weggelegd. Ik vind de periode wel interessant, maar de plek absoluut niet.
    Maar ik zal jouw mening met interesse lezen.

    groetjes,

    • Bettina, het deed me vaagjes denken aan de boeken van Anita Diamant, maar eerlijk gezegd heb ik die al zoveel jaar geleden gelezen dat ik daar eigenlijk niets zinnigs over kan zeggen. Ik ga nog niet gelijk verder met het boek (leesschema, weet je wel) maar zeker zo snel mogelijk.

  2. Het schijnt een heel mooi boek te zijn, dus doorlezen. Ik heb dit boek al een paar weken in bestelling staan bij de bieb en had gehoopt deze met kerst te kunnen lezen. Helaas nog geen afhaalbericht gehad…

  3. Wat een ontzettend leuk idee, zeg, je “Eerste Hoofdstukken”-item. Ik ben nu al benieuwd waar je de volgende keer mee komt.
    Persoonlijk weet ik niet, op basis van je uiteenzetting, of het een boek is wat direct aansluit op mijn interesses en of ik in de boekenwinkel dit boek zou verkiezen boven een ander (maar daar is de bibliotheek voor). Als ik echter op de uitspraken hierboven vertrouwen kan, zou ik toch zeker de bibliotheekoptie overwegen moeten (overigens een perfecte manier om een testritje te maken met een boek…).
    -Tophernes

    • Tophernes, inderdaad kun je zelf ook de eerste hoofdstukken gaan lezen om te zien of het wat is. Vaak begin je in een boek zonder te weten of het wat is en met deze serie wil ik eerst eens zien “of het wat is” voordat ik de tijd neem het hele boek te lezen.

Laat hier je reactie achter.

