Boekrecensie: De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast door Romain Puértolas

De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast door Romain Puértolas

De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast: Waar het over gaat

De titel geeft al een beetje uitleg waar het boek over gaat: een fakir inderdaad, die in een Ikea-kast komt vast te zitten en een wonderbaarlijke reis maakt, gelukkig niet de hele tijd in die kast. De man komt speciaal uit India om een Ikea-spijkerbed te kopen in Parijs, de goedkoopste vliegbestemming vanaf zijn dichtstbijzijnde vliegveld. De reis is gefinancierd door zijn dorpelingen die begrepen hebben van de fakir dat het essentieel is dat hij zo’n spijkerbed aanschaft.

Wat de dorpelingen niet weten, is dat de fakir iedereen bedonderd waar zij bij staan. Zo lust hij bijvoorbeeld helemaal geen roestige spijkers en voor de levitatie heeft hij een trucje. Tijdens zijn reis komt hij erachter dat het veel leuker is om mensen te helpen dan ze te bedonderen. Behalve dat, verandert hij ook nog eens van beroep en van huwelijkse staat. Het is me het reisje wel!

De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast: Wat ik ervan vond

Een heerlijk boek voor als je a) op reis bent, b) op vakantie bent, c) even geen zware kost wil, d) in een dipje zit. Hoewel, wat dat laatste betreft, je moet het boek wel een beetje positief benaderen, anders bedenk je binnen de kortste keren wat een flauw boek het is. Dat is het namelijk wel een beetje. Zo worden de namen van buitenlanders keer op keer belachelijk gemaakt met ‘spreek uit:’ en dan een aantal woorden achter elkaar. Bijvoorbeeld onze held heet Ajatashatru (spreek uit: Wat zat je haar goed) en elke keer als Ajatashatru (spreek uit: Aja, tast maar toe) genoemd wordt, krijg je weer een nieuwe uitspraak. Dat is even leuk, maar gaat naar een paar keer toch wel vervelen.

Verder is er een groot geloofwaardigheidsprobleem: het verhaal is zo ongeloofwaardig, dat het er niet meer toe doet. Ik kan trouwens ongeloofwaardig wel aan, als het maar logisch en mogelijk is. En dat is het wel. Tenslotte is het mogelijk met een aantal Soedanezen bij de Engelse grens als illegaal van een vrachtwagen geplukt te worden, of de dag nadat je besloten hebt van beroep te veranderen, een contract aangeboden te krijgen.

Het is komisch geschreven. Niet op een manier dat ik regelmatig hardop moest grinniken (dat zou wegens het lezen in categorie a hierboven wat onhandig zijn) maar een inwendig gegrinnik ontlokte het wel. Het leest ook heel snel – ik zat na driekwart reis (dus: halverwege de terugreis) zonder boek. Nou ja, ik had natuurlijk nog mijn telefoontje met een Aldiko app, een Kindle app en een BookShout! app, maar nog zo’n leuk boek als deze kon ik daar niet op vinden.

Het verhaal doet beslist denken aan dat van De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween, maar meer vanwege de ongeloofwaardige zaken die elkaar in snel tempo opvolgen, dan om wat er precies gebeurt. Hou je van het ene boek, lees dan zeker het andere. De wonderbaarlijke reis vind ik net iets leuker, omdat het niet zo lang doorgaat, het is precies lang genoeg om leuk te blijven.

 


Mijn waardering: 5/5 (heel goed)

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aantal bladzijden: 254

Gepubliceerd in: 2014 (oorspronkelijke uitgave in het Frans, 2013, L’extraordinaire voyage du fakir qui était resté coincé dans une armoire Ikea)

Vertaald door: Lidewij van den Berg en Katrien Vandenberghe

7 reacties op “Boekrecensie: De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast door Romain Puértolas

  1. Het boek leek iets voor mij maar ik houd helemaal niet van de humor en het absurde van de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween dus vraag ik me af of dit boek iets voor mij is.

Laat hier je reactie achter.