De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson

Dit boek had ik mijn moeder kado gedaan voor haar verjaardag, en ze vond het zó leuk, ik moest het per sé lezen van haar. Nu leek het me zelf ook al een leuk boek, dus dat was geen nare opgave.

En inderdaad – dit boek was erg amusant. Leest lekker weg.

De 100 jarige man…: Waar het over gaat

Allan Karlsson is jarig, hij wordt 100. In het bejaardentehuis waar hij woont, wordt een feestje voorbereid. Maar op het laatste moment houdt Allan het voor gezien en glipt hij op zijn pantoffels het raam uit.

In de dagen die volgen beleeft hij allerlei redelijk onwaarschijnlijke dingen, die echter in het verhaal zelf helemaal geloofwaardig en logisch lijken. Ondertussen is de politie op zoek naar hem, wordt er gedacht dat hij gekidnapt is en later, dat hij een aantal moorden op zijn geweten heeft.

Gedurende het verhaal denkt Allan terug aan alles wat hij vroeger beleefd heeft. Nee, dit is niet zomaar een oudje in het bejaardentehuis, deze man heeft veel meegemaakt, in de Spaanse burgeroorlog gevochten, meegeholpen de atoomboom te maken, de Russen geholpen achter het geheim van de atoombom te komen, en nog veel meer. In het voorbijgaan ontmoette hij Franco, Mao, een paar Amerikaanse presidenten en zo nog een aantal prominenten.

De 100 jarige man…: Wat ik ervan vond

Een heel leuk boek. Het verhaal wordt heel leuk verteld ook, nogal matter-of-fact. Het deed me denken aan de stijl van Torgny Lindgren (van wie ik  Het Ultieme Recept heb gelezen, recensie hier, en Het licht, recensie hier).

Hoewel wat er gebeurt (en in het verleden met Allan gebeurd is) natuurlijk klinkklare nonsense is wordt het zó gebracht, dat het ook nog bijna waar zou kunnen zijn. Alleen de politie die Allan moet terugvinden is een slap zooitje bij elkaar, en dat was minder waarschijnlijk.

Het boek is erg amusant en de geschiedenis van Europa en daarbuiten in de twintigste eeuw komt zo tussen neus en lippen aan bod, maar niet op een manier dat het een geschiedenisles begint te lijken.

Het einde vond ik wat minder leuk, hoewel het wel weer mooi klopte met wat er al eerder in het boek was gebeurd.

Tot nu toe heb ik alleen maar positieve berichten over dit boek gehoord – en hier is er dus nog één. Een echte aanrader!

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: omdat ik van een aantal mensen gehoord had hoe leuk het is

Dit boek heb ik: geleend

Aantal bladzijden: 358

Gepubliceerd in: 2011 (oorspronkelijke Zweeds uitgave van 2009: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann)


11 reacties op “De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson

  1. Dat is goed nieuws. Ik had al eerder zeer positieve dingen over dit boek gehoord, en ben blij dat jij het kunt bevestigen. Ik heb het boek kado gekregen toen ik met oud en nieuw in Nederland was en verheug me er zeer op het binnenkort te lezen.

  2. Het boek leest zeker lekker weg, en het idee, voor je 100-ste verjaardag verdwijnen, vond ik ook leuk maar wat mij wel stoorde, jou blijkbaar minder, was al die nonsens over zijn geschiedenis. Dat vond ik net wat teveel van het goede

  3. Dit doet me denken aan Die film Forrest Gump waarin het hoofdpersonage (gespeeld door Tom Hanks) ook allerlei prominenten ontmoet en, onbewust eigenlijk, allerlei ongelooflijke momenten in de wereldgeschiedenis meemaakt.

  4. Ik was toch niet helemaal weg van dit boek. Echt slecht vind ik het niet, het is best wel leuk om te lezen en het leest vlot weg, maar echt super vond ik het ook niet.
    Ik kan niet goed uitleggen waarom eigenlijk. Ik denk dat ik het allemaal iets té gemakkelijk en té vlot vond.
    En Forrest Gumpachtig, zoals Nadine al zei, maar dan op een flauwere manier.

    Maar het is alsnog een leuk boek als je zin heb in iets ontspannends.

  5. Dit boek heb ik al een aantal keer in mijn handen gehad, maar nog steeds niet gekocht, omdat ik niet wist of het een leuk boek was. Dit klinkt wel erg goed! Denk toch dat ik volgende maand hem eens cadeau doe aan mijzelf haha.

  6. Pingback: Jonas Jonasson - De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween | Ranking the Books

  7. Pingback: Boekrecensie: Een vrouw op 1000 graden door Hallgrímur Helgason | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

