Nieuwe Boeken!

Mijn boekenplankje boekenkast vult zich weer aardig. Met boeken van Manuscripta waar ik het nog over zou hebben en een boek van de Club van Echte Lezers.

Van Manuscripta

Boeken

 ***

Bij de stand van Ambo | Anthos won ik een boek. Ik mocht uit alle afgeprijsde boeken een kiezen. Maar ja, dat viel natuurlijk niet mee: veel te veel mooie boeken. Ik kon tussen deze twee niet kiezen en vroeg de dames achter de stand om mij van advies te dienen. Zij zeiden: ‘Neem ze allebei maar mee en schrijf erover op je blog.’ 

De smaak van droef en zoet door Aimee Bender

De smaak van droef en zoet door Aimee Bender

Van dit boek had ik al goede (en minder goede) dingen gehoord, dus ik ben wel benieuwd. Het verhaal spreekt me zeker aan.

De uitgever zegt: “De smaak van droef en zoet is een gevoelige coming of age-roman, een metafoor voor het verlies van onschuld, en tegelijkertijd een ontroerend portret van een gezin dat langzaam uiteen dreigt te vallen.

Op de avond voor haar negende verjaardag neemt Rose Edelstein een hap van haar moeders zelfgemaakte citroentaart en ontdekt dat ze over een wel heel bijzondere gave beschikt. Ze proeft niet zo zeer de heerlijke smaak van de taart, maar de emoties van haar moeder. Vanaf dat moment vormt eten geen genot meer voor Rose, want iedere maaltijd kan weer iets onthullen.
De gave van Rose dwingt haar de confrontatie aan te gaan met de geheimen van haar familie – de waarheid over het verborgen leven van haar moeder, haar vaders vreemde afstandelijkheid en het voortdurende gevecht dat haar broer Joseph heeft met de wereld. Maar hoe ouder Rose wordt, hoe beter ze met haar gave leert omgaan en ze komt tot de ontdekking dat er meer geheimen zijn dan haar smaakpapillen kunnen bespeuren.”

***

De blauwe kamer door Susan Henderson

De blauwe kamer door Susan Henderson

De uitgever zegt: “De blauwe kamer is een hartverscheurend verhaal over liefde, depressie en de onmacht om te leven. Tegelijk is het een uitermate spannende zoektocht van een meisje naar haar verdwenen moeder.

De moeder van Tillie is niet zoals andere moeders, de ene dag is het leven één groot feest en dansen ze uitbundig door de kamer, dan weer komt ze dagenlang haar bed niet uit en lijkt ze het bestaan van haar kinderen bijna te vergeten.
Wanneer Tillies vader een nieuwe baan krijgt bij het Pentagon, verhuist het gezin naar Washington. Vader, moeder en broer Phil zullen met de verhuiswagen meerijden, terwijl Tillie bij een kennis logeert en zal komen. Wanneer Tillie in Washington aankomt, is haar moeder spoorloos verdwenen. Haar vader weigert iets te zeggen en probeert voor een gestructureerd gezinsleven te zorgen. Phil past zich aan, maar Tillie mist haar moeder en de glans zij het leven gaf. Ze is vastbesloten haar moeder te vinden en aan de strikte regels van haar vader te ontsnappen. Naarmate Tillie dichter bij de waarheid komt, ontdekt ze dat de zaken een stuk gecompliceerder zijn dan ze ooit had kunnen vermoeden.”

***

Bij het Boekenrad heb ik ook een boek gewonnen. Even kijken: ik was net een paar minuten geleden aangekomen op Manuscripta/Uitmarkt, en keek even bij het boekenrad. Ik snapte nog niet helemaal hoe het spel werkte, toen er een dame voor mij zich omdraaide en zei: ‘Het duurt me te lang, wil jij mijn letter?’ Ze duwde een kaartje met de letter N in mijn hand. Even later zeiden de spelleiders: “Laatste ronde, daarna houden we even pauze. De volgende letter is…. N.” 

Er was ook nog een andere dame met deze letter en we moesten het tegen elkaar opnemen. De vraag was: “Waarom willen vrouwen mannen kussen?” Uit de drie antwoorden koos ik de vreemdste en mijn tegenstander koos een van de andere antwoorden. Ik won. Kreeg ik het volgende boek.

Door van F. Starik

Door van F. Starik

Een gedichtenbundel. Ik ben niet zo van de gedichten, maar vond Een steek diep van dezelfde schrijver mooi om te lezen. Best leuk dus, om nu deze bundel te winnen.

De uitgever zegt: “Ontroerend en raak, eigenzinnig en tijdloos: de poëzie van een van de meest zichtbare dichters van Nederland

Een deur die ook weer open kan
nadat jij die dicht hebt gedaan, of andersom
van open weer dicht, dat is pas echt een deur,
anders is het gewoon een muur. Toch?

Dood en leven, ernst en humor vloeien samen in deze negende dichtbundel van F. Starik.  Elegante, zingende regels nodigen de lezer uit naar binnen te gaan door ‘deuren die voor anderen gesloten blijven’. Recht in je gezicht, ontroerend en raak, eigenzinnig en tijdloos.”

***

Ik heb genoeg boeken. Maar als hele mooie boeken voor een paar euro te koop aangeboden worden, is het héél moeilijk om ze te laten liggen. Toch heb ik goed mijn best gedaan dat te doen, en heb er uiteindelijk maar twee gekocht.

Sterren en strepen door Bill Bryson

Sterren en strepen van Bill Bryson

Met heel veel plezier las ik Klein eiland van deze schrijver. Over een lange reis van deze Amerikaanse schrijver door Engeland. Behoorlijk hilarisch. Deze schijnt ook heel goed te zijn.

De uitgever zegt: “Bill Bryson keert na afwezigheid van twintig jaar met zijn vrouw en kinderen terug naar Amerika; het land waar hij opgroeide. Natuurlijk heeft hij af en toe heimwee naar Engeland, maar dit gevoel wordt gecompenseerd door het plezier dat hij beleeft bij het herontdekken van kostbare herinneringen uit zijn kinderjaren.

In Sterren en strepen geeft Bryson ons inzicht in de alledaagse werkelijkheid in Amerika, waar een echtpaar de baseballcoach van hun zoon voor de rechter daagt omdat hij hem op de bank heeft laten zitten, waar iemand met hartproblemen het zuivelbedrijf aanklaagt omdat er op het melkpak geen waarschuwing stond over cholesterol, en waar op een zak pinda’s de waarschuwing staat dat je ze moet pellen voordat je ze eet.”

***

Dover door Gustaaf Peek

Dover door Gustaaf Peek

Van deze schrijver las ik het verrassend goede Ik was Amerika, dus nu wil ik graag wat meer van hem lezen. Deze klinkt ook erg goed.

Bol.com: “Gustaaf Peek opent dit beklemmende boek met de Britse douane die in Dover de laadruimte van een Nederlandse vrachtwagen opent en daar achtenvijftig dode Chinezen vindt. Tussen deze slachtoffers van mensensmokkel zijn slechts twee overlevenden. Hij vervolgt het verhaal met de havenstad Rotterdam, startpunt van de fatale reis. We kijken terug op de voorgeschiedenis van de vluchtelingen, die schokkend, mensonterend en beangstigend is. Dover is een ontluisterend boek over de personages die vechten voor een veilige bestemming, een laatste land om te blijven.”

***

Bij de stand van Nieuw Amsterdam raakte ik in gesprek met Lidewijde (van de uitgeverij) over het volgende boek van Lawrence Hill, de schrijver van Het Negerboek, wat ik heel erg goed vond. Dus… Toen moest ik van haar De bekende wereld ook maar meenemen. Wie van Het negerboek houdt, moet dat ook lezen, volgens haar. En alweer: ‘Neem maar mee en schrijf er iets over op je blog’. Tja. 

De bekende wereld door Edward P. Jones

De bekende wereld van Edward P. Jones

De uitgever zegt: “De zwarte slaaf Augustus Townsend koopt zichzelf, zijn vrouw en zijn zoon vrij door kasten en tafels te maken. Zijn zoon Henry begint jaren later een eigen plantage in Virginia met drieëndertig slaven, tot afschuw van zijn ouders. Henry’s vroege dood lijkt samen te vallen met de teloorgang van een oude wereld. Als zijn weduwe de slaven niet in het gareel weet te houden, ontvluchten ze hun erbarmelijk bestaan. Op subtiele wijze geeft Edward P. Jones de historische tegenstellingen een zinderende authentieke diepte.’

***

Iets uitzonderlijks groots door Lawrence Hill

Iets uitzonderlijks groots door Lawrence Hill

De uitgever zegt: “Mahatma Grafton, belast met een beroemde naam, is pas afgestudeerd en gedesillusioneerd. Hij gaat gebukt onder de vloek van zijn generatie: een totaal gebrek aan interesse in de wereldproblematiek. Hij bemachtigt een baan als plaatselijke reporter en moet zich vooral bezighouden met buurtspektakel, moord en andere slachtofferverhalen. Als Mahatma betrokken raakt in de makkelijk ontvlambare discussie over de Franse taalstrijd in Manitoba, met al haar raciale ins en outs, komt hij tot de verrassende ontdekking dat hij zelf toch een sociaal bewustzijn heeft.”

***

Van de Club van Echte Lezers

Als je je inschreef bij de Club van Echte Lezers, kreeg je een gratis boek (zolang de voorraad, enz.). Dat was toevallig een boek waar ik heel erg in geïnteresseerd was, hoewel dat natuurlijk niet de reden was dat ik lid werd. Tenslotte ben ik gewoon een Echte Lezer. Niets aan te doen.

De twaalf stammen van Hattie door Ayana Mathis

De twaalf stammen van Hattie door Ayana Mathis

De uitgever zegt: “Vijftien jaar is Hattie Shepherd als zij voor het eerst moeder wordt. Met een hart vol hoop op een betere toekomst voor haar en haar kinderen is zij naar Philadelphia gekomen. Maar haar Amerikaanse droom wordt keer op keer stukgeslagen in het gesegregeerde Amerika van de twintigste eeuw.  In deze keiharde wereld brengt zij haar kinderen groot door pure wilskracht, maar zonder de liefde die zij ook zo nodig hebben.

Ayana Mathis creeerde een intiem en hartverscheurend portret van Hattie Shepherd in verschillende fasen van haar leven en door de ogen van haar kinderen, die stuk voor stuk de gevolgen dragen van hun opvoeding. Het is een psychologisch trefzeker, prachtig geschreven boek over een ongelofelijk sterke vrouw.”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

6 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Door van F Punt Starik -zo vind je hem op Facebook-heb ik gelezen.Heel goed-heldere gedichten.Hij is zelf heel geestig en tegendraads, dwars.Je kijkt Dwars Door hem heen.Ik heb hem ooit geprobeerd te interviewen.Leuk en lastig.Gustaaf peek zou ik graag eens lezen.Jammer dat ik je niet op Manuscripta zag-ik was er voor de OBA op zaterdag.

    • Bedankt voor de aanbeveling, Leo. Ik ben niet zo’n gedichtenmens maar dit klinkt goed. Wat grappig dat je schrijft dat je *probeerde* hem te interviewen. Misschien dat hij het advies kan gebruiken dat ik mijn zoon altijd meegeef voor een toets op school: geef antwoord op de vraag die gesteld is, niet op een vraag die niet gesteld is. 🙂

Laat hier je reactie achter.

