Eerste Hoofdstukken – 3. Anatomie van een verdwijning van Hisham Matar

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een nieuwe serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Anatomie van een verdwijning van Hisham MatarBoek: Anatomie van een verdwijning van Hisham Matar

Genre: Fictie, vertaald (Engels: Anatomy of a Disappearance)

Bladzijden: 222

Uitgeverij: Meulenhoff

Publicatie datum: juni 2011

Achterkant

Geen, dit fragment staat in een boekje met een aantal andere fragmenten van boeken van uitgeverij Meulenhoff.

Beschrijving: Nuri is nog maar een kind als zijn moeder overlijdt. Het lijkt of niets de leegte kan vullen die zij heeft achtergelaten. Tot hij op een vakantie Mona ziet. Als de verdrietige jongen deze schitterende vrouw tegen het lijf loopt, verdwijnt voor hem ineens de rest van de wereld. Maar het is de vader van Nuri op wie Mona verliefd wordt en met wie zij trouwt. Hun geluk wordt een obsessie voor hem, en hij droomt er zelfs van dat zijn vader zal verdwijnen. Op verschrikkelijke wijze komt zijn wens uit…

Anatomie van een verdwijning is het verhaal van een jongen en een vrouw die door het verlies van een geliefde hun eigen levens opnieuw vorm moeten geven.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op het fragment en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het fragment bestaat uit stukken, genummerd 1, 2 en 3 en zou inderdaad het eerste hoofdstuk van een boek kunnen zijn.

Het is heel beschouwend beschreven, een oudere jongen of man die terugkijkt op gebeurtenissen in het verleden. Eerst is Nuri op vakantie met Mona en komen ze er (via de krant) achter dat zijn vader is verdwenen. Het is zó geschreven, dat er heel veel vragen bij de lezer loskomen, waarvan hij/zij mag hopen dat die uiteindelijk beantwoord worden. Je wordt dus meteen nieuwsgierig naar wat er gebeurd is, maar in mijn geval, niet nieuwsgierig genoeg. Misschien lag het er een beetje te dik bovenop, het mysterieuze.

In de rest van het fragment wordt verteld hoe Nuri en zijn vader (ook alweer op vakantie) me Mona kennismaken.

Het geheel was wat afstandelijk geschreven, vond ik. Ik voelde niet echt dat ik erbij was. Ik werd niet in het verhaal getrokken.

Wel is het heel mooi, literair, geschreven.

Oordeel

Voorlopig zeg ik: wegleggen. Ik vond het niet interessant genoeg om te weten te komen hoe het allemaal verder gaat. Het herinnerde me, vanwege de vakantie settings, die misschien in het verdere boek niet meer voorkomen, overigens, aan boeken zoals A Room with a View (E. M. Forster, mijn recensie hier), waar het verhaal mij veel te langzaam ging, of Tender is the Night (F. Scott Fitzgerald, mijn recensie hier), dat ik niet eens heb uitgelezen wegens saaiheid.

Maar daarbij wil ik wel opmerken dat het boek ook best een literair juweeltje zou kunnen zijn. Ik vermoed dat lezers die de literaire kwaliteiten van een boek hoog waarderen, dit boek wel eens erg mooi zouden kunnen vinden.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

5 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 3. Anatomie van een verdwijning van Hisham Matar

  1. Dit boek en het eerdere boek van Hisham Matar staan hoog op mijn verlanglijstje en ik ga één van beide zeker lezen. Afgaande op de recensies in o.a. The Guardian (als ik het me goed herinner) lijkt het mij een interessant boek dat veel te vertellen heeft en dat ik vast zal waarderen (voor mij zijn de recensies in The Guardian en The New York Times namelijk een behoorlijk betrouwbare graadmeter gebleken).
    Maar smaken verschillen nu eenmaal. A Room With a View en Tender is the Night vond ik bijvoorbeeld juweeltjes en in de verste verte niet saai.

  2. O ja, en als aanvulling: literaire kwaliteiten gaan verder dan alleen een mooie stijl. Diepgang, complexiteit, een originele visie, het vermogen om belangrijke vragen op te werpen in plaats van rechtlijnige antwoorden te geven zijn minstens even belangrijk.

Laat hier je reactie achter.