Boek recensie: Home Made van Yvette van Boven

Home made van Yvette van Boven

Een paar weken geleden dacht ik dat ik eens wat gezonder moest gaan koken, liefst puur natuur. Dus minder producten die al in de fabriek waren gemaakt. Zo wilde ik zelf brood en jam gaan maken, en eigenlijk ook wel boter, misschien kaas, enz.

Ik googelde wat rond en kwam dit boek tegen. Ik heb het uit de bieb geleend en ben lekker begonnen met bladeren en lezen.

Dat zelfgemaakte was inderdaad wel een thema in dit boek, en het boek heeft vooral recepten waarvoor je geen voorverpakte ingredienten uit de winkel nodig hebt. Ik dacht echter dat dit boek alleen maar speciale recepten had van het soort waarnaar ik op zoek was, en dat was niet het geval. Het merendeel van de recepten zijn maaltijden of snacks die je ook in een ander kookboek zou kunnen tegenkomen. Niet erg trouwens, want het zijn heerlijke recepten!

De meer speciale recepten – producten die je meestal in potjes, zakjes, doosjes koopt zijn o.a.

  • Jam – ik heb rabarberjam gemaakt. Zie hieronder.
  • Brood – zonder kneden
  • Koffie – met specerijen
  • Thee – en dan vooral kruiden en specerijen thee
  • Likeuren en andere alcoholische drankjes
  • Borrelnootjes
  • Geweckte groenten
  • Vis en vlees roken
  • Kaas
  • Ijs
  • Bonbons
  • Hondenkoekjes
En in alle gevallen niet één recept, maar meteen een heleboel variaties zodat je vele verschillende broden kan maken, of ijs, enz.
.
En dan staan er nog legio recepten in die je in het restaurant van deze auteur kan of zou kunnen tegenkomen. Wat denk je van
  • Frittata met munt, spinazie en pecorino
  • Courgettekoekjes met basilicumroom
  • Salade met linzen, appel en koriander
  • Peren-hazelnoottaart
  • Risotto al limone
Voor je je afvraagt wat ik zelf uit dit boek gemaakt hebt: alleen die jam! Ik was het zeker van plan maar verder is het er (nog) niet van gekomen. Een aantal recepten heb ik gecopieerd en die ga ik zeker nog maken.
 .
Wat ik jammer vond van het boek was dat de meeste fotos in het boek (die niet een recept lieten zien, maar meer een algemene sfeer) allemaal Frans waren (dus potjes met Franse opschriften, een Frans café, enz). Dat vond ik niets toevoegen aan het boek en ik had liever Nederlandse plaatjes gezien (de schrijfster woont zowel in Nederland als Frankrijk, vandaar de connectie met Frankrijk).
.
Dit is eigenlijk een boek om zelf te hebben en af en toe wat uit te maken. Zo van de bieb is gewoon niet handig! Overigens wel een tip: ben je van plan een kookboek aan te schaffen, leen ze eerst eens uit de bieb zodat je kan zien of er genoeg recepten in staan die je aanspreken.
.

Rababerjam

Rabarberjam met gember, dat leek me erg lekker. Ik heb een oud(er) rabarberjam recept dat ik al een paar keer (met succes) gemaakt had, maar daarin zat geen gember, en trouwens ook geen geleisuiker, maar gewone suiker. Het blijkt dat met geleisuiker de jam veel langer goed blijft, dus heb ik het recept uit Home Made gemaakt, dat wél geleisuiker gebruikt.

Rabarberjam?

Helaas ging dat mis. Na 15 minuten was de jam nog helemaal niet ingekookt. Het was nog één waterige massa. Teveel water gebruikt? Het recept vroeg om 600 ml water op 1 kilo rabarber/geleisuiker. Ik keek mijn oude recept er maar eens op na (dat ik voor het laatst vorig jaar gebruikt had) en daar hoefde helemaal geen water bij. Misschien dat er vanwege de geleisuiker wél water bij moet? Maar dan zeker niet zoveel. De jam zou in 15-20 minuten klaar moeten zijn dus veel tijd had het niet meer om nog te gaan binden.

Dus: het water (plus dan natuurlijk ook het rabarbersap) via een vergiet verwijderd en de rest nog even laten koken. Een soort van rabarbercompote werd het toen. Wel lekker (vooral met de gember), maar niet zoals het recept voorschreef.

Jammer. Ik ben heel precies geweest met de verhoudingen, dus ik vermoed dat het recept niet uitgetest is voordat het in het boek terecht kwam. Daar krijgt het 0.5 punten aftrek voor.

Mijn waardering: 4/5   3.5/5

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aantal bladzijden: 434

Gepubliceerd in: 2010

6 reacties op “Boek recensie: Home Made van Yvette van Boven

  1. Ik heb wel home made winter uit de bieb geleend en behalve dat ik het boek onoverzichtelijk vond, vond ik het wel goede recepten hebben. Ik zal deze toch ook eens gaan lenen 🙂

  2. Lang geleden heb ik eens samen met mijn mama een honingkoek uit een receptenboek gemaakt. Toen de koek uit de oven kwam was die zo hard als steen. Waarschijnlijk moest er nog zelfrijzend bakmeel of zo bij, maar dat stond er niet op. De koek was klaar voor de composthoop.
    Een heel leuk bakboek is Goe Gebakken. Een heel boek vol gebak, wel niet zo gezond, maar wel lekker. Het is gebaseerd op een belgisch bakprogramma met dezelfde naam.
    Hebben jullie in Nederland ook zoveel kookprogramma’s? Hier heeft elke zender er wel een en de koks hebben ook hun eigen kookboeken. Momenteel is Jeroen Meus de populairst en hij zit al aan kookboek nummer 3. (Niet dat de recepten zo origineel zijn, het boerinnenkookboek zal wel voor de mosterd gezorgd hebben).

    • Katrien, ik weet dat niet alle kookboekenschrijfsters hun recepten uitproberen (of niet al hun recepten). Zou eigenlijk wel moeten vind ik.

      Een boek vol gebak, dat lijkt me wel wat! Ik kijk eigenlijk zo goed als nooit naar de Belgische tv dus dat programma ken ik niet. Ik kijk ook niet zoveel NL tv, trouwens. Er waren een tijdje geleden wel een aantal kookprogramma’s maar nu is het weer wat rustiger geloof ik.

      Ik kijk graag op de BBC – vooral Masterchef vinden we allemaal erg leuk hier in het gezin.

  3. Leuk Judith om eens te lezen over andere dingen die je bezig houden. En dat er bij een ander ook wel eens iets mislukt 🙂
    Ik heb af en toe ook van die vlagen waarin ik opeens alles ‘home-made’ wil, vooral met brood ben ik dan erg aan het experimenteren. Tot nu toe heb ik nog geen recept gevonden voor een echt lekker en goed brood wat ook de volgende dag nog eetbaar is. Zo’n brood zonder kneden heb ik ook gemaakt, dat klinkt alsof je er nauwelijks werk aan hebt maar het was een hoop geknoei! Ik moet zeggen, een uurtje nadat ie uit de oven kwam was het wel erg lekker, hele knapperige korst en goede smaak. maar aan het eind van de dag kon ik er een ruit mee ingooien 😦
    Vorig jaar ben ik een beetje doorgeschoten in het home-made verhaal, toen wilde ik ook nog zoveel mogelijk zelf kweken (groenten, kruiden, aardappels in pot en zo…). Maar ik denk toch dat je dan geen fulltime baan moet hebben 🙂
    Ik lees wel eens over die amerikaanse home-schooling self-sufficient mums die zelfs hun kinderen lesgeven en tussendoor bakken, braden, kleding maken, de moestuin onderhouden, een handvol nuttige dieren in leven houden….mmm dromen…

    maar…als je een goed recept voor de rabarberjam hebt (gevonden) dan houd ik me aanbevolen want ik ben gek op rabarber en zoek al een poosje naar rabarberjam in de winkel maar dat is niet te krijgen…

    • Joke, het laatste brood dat ik maakte was ook geen succes (niet uit dit boek). Bedankt voor de waarschuwing over brood zonder kneden. Echt het soort brood dat je in één keer op moet maken.

      Dat home-schooling+ heeft mij vroeger ook wel geinteresseerd. Maar ik ben toch blij dat de kids lekker naar school gaan, ik denk niet dat ze naar mij zouden luisteren. Wat betreft alles zelf maken, daar moet je wel heel erg voor gemotiveerd zijn, en dan niet voor eventjes. Dus… voorlopig maar niet.

Laat hier je reactie achter.