Eerste Hoofdstukken – 22. Britannia Road 22 van Amanda Hodgkinson

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek kreeg ik van een vriendin. Ik ben niet dol op verhalen over de oorlog, en daar lijkt dit over te gaan. Dus lees ik eerst de eerste hoofdstukken. HIER kun je zelf de eerste hoofdstukken van dit boek lezen.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Britannia Road 22 van Amanda Hodgkinson

Boek: Britannia Road 22 van Amanda Hodgkinson

Genre: historische fictie

Bladzijden: 384

Uitgeverij: Orlando

Publicatie Datum: 2012, februari

Op de website

De Poolse Silvana en haar man Janusz worden door de oorlog van elkaar gescheiden: hij moet in dienst en zij probeert vergeefs naar haar familie terug te keren. Zes jaar lang overleeft zij met haar zoontje onder erbarmelijke omstandigheden in de bossen.

Uiteindelijk wordt het gezin in 1946 in Engeland herenigd. In hun nieuwe huis aan Britannia Road 22 proberen ze een nieuw bestaan op te bouwen, maar zowel Silvana als Janusz worden achtervolgd door geheimen uit hun verleden die ze voor elkaar verborgen proberen te houden.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste twee hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Silvana en haar 7-jarig zoontje Aurek zijn op weg naar Engeland, naar hun man en vader. Die hebben ze 6 jaar lang niet gezien. Ze moet haar naam en beroep opgeven bij een soldaat. Beroep? “Overlevende”, zegt ze. Dat is echter geen goed antwoord, en ze kiest voor “huisvrouw”.

In het tweede hoofdstuk ontmoetten we Janusz. Hij is helemaal gesettled in Engeland en spreekt de taal goed. Hij richt een huis in voor zijn gezin maar het lijkt erop dat hij een liefje in Frankrijk heeft, Hélène. Hij is echter vast van plan zijn gezin goed op te vangen en te onderhouden. Als hij ze van de trein gaat ophalen, blijkt hoe verschrikkelijk mager zijn vrouw en zoon zijn, ze hebben een tijd in een bos gewoond.

Het verschil tussen Janusz die zonder problemen de oorlog schijnt te zijn doorgekomen, en zijn vrouw, die zwaar geleden geeft, is groot. Hij heeft volgens mij geen enkel besef hoe erg zij eraan toe is.

Oordeel

Doorlezen!

Ik las eigenlijk vanzelf al door. Het leest heel lekker weg en is mooi geschreven. Je leest meteen vanalles tussen de regels door. Ik ben heel benieuwd of het echtpaar het samen gaat redden en of zijn zoontje lekker met de andere kinderen zal gaan spelen op het veldje naast hun huis, zoals zijn vader zich dat heeft voorgesteld.

Ik neem aan dat de ervaringen uit de oorlog wel aan bod zullen komen, maar dat het verhaal vooral draait om Janusz en Silvana in het heden, en hoe zij samen proberen een nieuw leven op te bouwen. En dat vond ik nu al interessant.

Extra: Lees HIER zelf de eerste hoofdstukken van dit boek.



Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

6 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 22. Britannia Road 22 van Amanda Hodgkinson

    • Dank je, Nadine, dat lijkt mij dus ook. Vooral omdat de man absoluut geen idee heeft hoe erg het was voor de vrouw. Lijkt me heel moeilijk, en ik vraag me af of het ooit nog wat wordt.

  1. Dit boek klinkt al vast erg interessant. Ik hou erg van oorlogs- of ander historische verhalen, dus het lijkt me wel wat!
    Bedankt trouwens voor de tip ivm de download. Jij schijnt heel veel websites te volgen, zelf kom ik meestal iets te weten via twitter, maar ik ben eigenlijk echt niet goed op de hoogte.

    • Katrien, ik ben regelmatig overdag thuis en dan staat de computer aan. Wat er dan voorbij komt op twitter volg ik niet op de minuut maar ik kijk wel regelmatig en dan zie ik weer allerlei interessante linkjes. 🙂

  2. Ik ben nieuwsgierig naar het boek omdat een vriendin e het heeft aangeraden, maar wou toch even kwijt dat je niet altijd op de eerste hoofdstukken mag afgaan. Ik heb al een aantal boeken gehad waar ik echt door het begin heb moeten bijten, maar dat dan uiteindelijk een zeer geslaagd boek was. En als ik na 2 hoofdstukken zou afgehaakt hebben zou ik het nooit gelezen hebben: bv “Laatste nacht in twisted river” van John Irving en “Toewijding” van Elizabeth Gilbert en laatst nog “Zwarte seconden” van Karin Fossum en “Geschiedenis maken” van Fly. Meestal neem ik de stelregel dat ik tot één derde van het boek lees voor ik oordeel.

    • Kruidje, je hebt helemaal gelijk. Maar in het geval van de Eerste Hoofdstukken wil ik eerst een klein voorproefje om te zien of ik überhaupt wel in het boek wil beginnen. En dan kan het zijn dat ik een boek aan de kant leg dat eigenlijk nog heel mooi zou kunnen worden.

      Ik kan echter niet alle boeken lezen die mij interesseren (op basis van de cover en de beschrijving) dus gebruik ik de eerste hoofdstukken als een selectiemethode. En als een boek écht goed is, dan hoor ik dat wel van anderen en kan ik alsnog zien of ik het toch niet ga lezen.

      Geschiedenis maken vond ik overigens ook een fantastisch boek!

Laat hier je reactie achter.

