Op zee van Toine Heijmans

Op Zee van Toine HeijmansOver dit boek had ik al een paar maanden geleden gehoord, op de emaillijst van de boekgrrls. Het leek me een heel mooi boek en ik had het in de boekwinkel ook al even in handen gehad.

Toen kreeg ik het gratis aangeboden op Manuscripta en was mijn dag meteen goed.

Op zee: Waar het over gaat

Donald heeft een lange zeereis gemaakt in zijn zeilbootje. Het laatste gedeelte, van Denemarken naar Harlingen, reist zijn zevenjarige dochter, Maria met hem mee.

Maar op een gegeven moment is Maria weg. Donald kan haar op de kleine boot niet vinden. Hij wil nog niet de kustwacht inschakelen omdat hij dan meteen als onverantwoordelijke vader teboek zou worden gesteld, dus in eerste instantie gaat hij zelf op zoek naar haar.

Het boek is geïllustreerd met hele eenvoudige, mooie tekeningen in zwart-wit, van dezelfde tekenaar en type als de voorplaat.

Op zee: Wat ik ervan vond

Het boek was in mooie, simpele taal geschreven met korte zinnen en en alleen het noodzakelijke werd beschreven. Het las daarom heel makkelijk weg – ik had het in één dag uit. Toch was het geen kinderverhaal. Daarvoor waren de themas (o.a., ouderschap, einzelgänger zijn) te volwassen.

Het verhaal werd goed opgebouwd, hoewel… Het was een gemene truuk van de schrijver om eerst te vertellen dat zijn dochter mee op reis is, haar dan te laten verdwijnen uit haar bed, om vervolgens hoofdstukken lang de achtergrond van het verhaal te vertellen: hoe het komt dat Donald een lange boottocht maakt en hoe het komt dat Maria mee ging op het laatste stukje. Dat was wel interessant, maar ik wilde weten of hij haar weer terug zou vinden! Hoogst frusterend dus, maar toch heel mooi.

Het einde zag ik niet aankomen en was behoorlijk geniaal. Een tragisch verhaal was het zeker, maar toch kon ik het boek met tevredenheid wegleggen.

Oftewel: goed geschreven, geniaal einde, fysiek mooi boek. Aanrader!

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: omdat ik er al over gehoord had en het leek me erg mooi

Dit boek heb ik: gekregen op Manuscripta van de uitgever, LJ Veen, toen ik me aanmeldde voor hun nieuwsbrief

Aantal bladzijden: 192

Gepubliceerd in: 2011 (Juni)

Extras: Kijk ook eens op de mooie website van Op zee – HIER. Verder moet ik nog vermelden dat mijn Engelstalige blogvrienden ook graag Op zee zouden willen lezen dus mocht je horen dat er een vertaling op stapel is (naar het Engels, anders hebben ze er nog niets aan) , laat het weten. Echt een boekje voor Peirene Press.

6 reacties op “Op zee van Toine Heijmans

  1. Ik heb het nog niet in de winkels zien liggen hier, maar ik las al veel over dit boekje. Ben benieuwd geworden. Van zodra het binnen is in de bib hier, ga ik het toch eens lenen, denk ik.

    Alleen de voorplaat is al zo verschrikkelijk mooi.

  2. Thuis wel 🙂 nog net één van 19, de andere twee hebben hun vleugels al uitgespreid.
    Op school heb ik alleen onderbouw BK/LWOO, die houden niet zo van lezen en ook niet zo van school 😦

    Maar, ik heb het boek en wat heerlijk dat er plaatjes in staan. Ik houd van mooie uitgaves.

Laat hier je reactie achter.

