Eerste Hoofdstukken – 2. De stiefmoeder van Renate Dorrestein

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een nieuwe serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De stiefmoeder van Renate DorresteinBoek: De stiefmoeder van Renate Dorrestein

Genre: Fictie, Nederlands

Bladzijden: 224

Uitgeverij: Podium

Publicatie Datum: 7 oktober 2011

Achterkant

Een foto van Renate Dorrestein. Geen uitleg over het boek, dus even op de website van uitgeverij Podium gekeken:

De succesvolle quiltmaakster Claire Paagman vertrekt voor een week naar Whitby om een prestigieuze kunstprijs in ontvangst te nemen. Samen met echtgenoot Axel had ze er een romantisch uitje van willen maken, met een verblijf in een vijfsterrenhotel aan de Engelse kust. Maar op het laatste moment besluit Axel thuis te blijven, en belandt de forse Claire tot haar verbijstering alleen in een te kort hotelbed.
Stukje bij beetje wordt duidelijk dat Axels afwezigheid alles te maken heeft met zijn dochter Josefien, voor wie Claire al twaalf jaar nuchter maar liefdevol zorgt. Sinds Josefien haar stiefmoeder in vertrouwen nam, staat het gezin onder hoogspanning.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op het fragment en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het boekje (voorpublicatie) dat ik heb bevat een interview met Renate Dorrestein en een fragment van het verhaal. In het interview vertelt Dorrestein zelf ook part-time stiefmoeder te zijn. Ze ontdekte dat haar stiefdochter zelfs na zoveel jaren nog steeds hoopte dat haar ouders weer bij elkaar kwamen. Dat was aanleiding tot dit nieuwe boek.

Het fragment speelt zich af tijdens een sessie in Engeland waar Claire een aantal journalisten één voor één ontvangt en vragen beantwoord over haar werk. Zij is er met haar gedachten helemaal niet bij want ze denkt aan andere dingen, voornamelijk haar stiefdochter. Tijdens een fotosessie weet zij te onsnappen.

Het fragment was niet eenvoudig te lezen en bevatte een paar licht-filosofische vraagstukken over de rol van de vrouw en over ambachtelijk werk (zoals quilt maken) dat pas status krijgt als mannen het gaan doen.

Het was heel leuk om in de gedachten van Claire te zitten en te observeren wat zij ziet en te weten wat zij denkt. Ook dat ze wegliep vond ik prachtig – ze had er geen zin meer in dus ging ze gewoon. Lekker eigengereid.

***

Je kunt overigens meedoen met een verhalenwedstrijd en een luxe diner met Renate Dorrestein winnen. Het verhaal mag geschreven zijn maar ook strips, hoorspelen, enz. zijn toegestaan. Kijk op de website van Podium… HIER.

Oordeel

Doorlezen!
Dit boek wil ik wel lezen! Het interview is leuker dan het fragment maar omdat het interview over het boek ging, denk ik dat het boek ook best heel aardig is. Als je daarbij optelt dat Dorrestein één van mijn favorite Nederlandse schrijvers is (Top-3) dan is dit dus zeker een boek voor mij.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 2. De stiefmoeder van Renate Dorrestein

    • Leuk dat je reageert, Deborah. Renate Dorrestein is zelf ook stiefmoeder, dus je kunt leuk vergelijken of jullie het hetzelfde ervaren (aangenomen dat de stiefmoeder in het boek op Dorrestein lijkt). Ik neem aan dat je er best veel in zult herkennen!

    • Ben jij ook een fan, Nadine? Na W.F. Hermans heb ik van Renate Dorrestein de meeste boeken in de kast. En of die twee nou echt samengaan? Maar ik lees van alles, want ook van Maeve Binchy en Ben Elton heb ik een hele rij staan. Niet vast te pinnen, die Boekblogger! 🙂

  1. Dat vind ik juist het plezierige aan lezen, Judith. Hoe je muts ook staat, er is altijd wel een boek dat er bij past. Ik zou mezelf niet meteen een fan van Renate Dorrestein noemen, maar toch heb ik 7 boeken van haar in de kast staan. Die ik trouwens eens zou moeten herlezen, want dat is al een tijdje geleden. En dat nieuwe boek lijkt me ook wel wat…

Laat hier je reactie achter.

