Eerste Hoofdstukken – 1. Panorama West van Wanda Bommer

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een nieuwe serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Panorama West van Wanda Bommer (Voorpubl.)Boek: Panorama West van Wanda Bommer

Genre: Fictie, Nederlands

Bladzijden: 240

Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar

Publicatie Datum: 30 augustus 2011

Achterkant

Francis heeft beloofd de feestdagen met haar familie op Terschelling door te brengen. Met moeite weet zij haar nieuwe vriend Martijn over te halen om met haar mee te gaan. Het prille liefdespaar moet op het eiland een vakantiehuisje delen met Francis’ zus en haar gezin. Martijn probeert het hoofd koel te houden terwijl om hem heen oude vetes worden uitgevochten, nieuwe conflicten onstaan, en een pijnlijke, verzwegen gebeurtenis uit het verleden de kop opsteekt.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op het eerste hoofdstuk en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Mooi geschreven met rake observaties over de natuur (zee, duinen, wind). Het lijkt alsof je er zelf bij bent!

Het eerste hoofdstuk gaat over Britt, die met Martijn op Terschelling de kerstvakantie doorbrengt. Ze verblijven in het achterhuis van een bakker en dit stukje gaat voornamelijk over de wandeling die ze in de duinen maken, hoewel het koud is, bijna donker, en de ondergrond moeilijk begaanbaar.

Meteen al vertrouw ik Martijn voor geen cent! Hij stelt voor de wandeling te maken ondanks de slechte omstandigheden en lacht hartelijk als Britt in drijfzand terechtkomt (maar er ook weer uit gelukkig).

Wat dat allemaal met de beschrijving op de achterkant van het boekje te maken heeft moet nog blijken. Dat lijkt eerder een terugblik naar een eerdere vakantie met een eerdere vriendin van Martijn (die nu dood is, leren we).

Oordeel

Doorlezen!
Dit boek wil ik wel lezen! Alleen hoop ik dat de dode zeehond in het water van Hoofdstuk 1 niet de voorbode is van een (menselijk) lijk in het water – dat zou wel erg voorspelbaar zijn (en heb ik dus hierbij voorspeld).
Het zou een thriller kunnen zijn maar op de voorkant staat “Roman”. Maar misschien toch een beetje een spannende?

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

10 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 1. Panorama West van Wanda Bommer

  1. Doorlezen….
    Na het verschijnen van ‘Boom’ heb ik even wat correspondentie gehad met Wanda Bommer om uit te vissen of ze familie is. We konden het lijntje niet ontdekken. Maar ik draag mijn naamgenote wel een zeer warm hart toe en als het eerste hoofdstuk uitnodigt tot verder lezen – wat let je dan?

Laat hier je reactie achter.

