Boekrecensie: Wanneer de mieren schreeuwen door Alex Boogers

Wanneer de mieren schreeuwen door Alex BoogersWanneer de mieren schreeuwen: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Op 1 februari 2003 verliezen zeven mensen het leven in een spaceshuttle, tijdens een missie die de mensheid iets moet leren over de geheimen van het universum. Op dezelfde dag speelt een jongen met zijn vrienden in de sneeuw op het dak van een parkeergarage. Ook hij zal die dag niet overleven.

In de novelle Wanneer de mieren schreeuwen krijgt het dertienjarige voetbaltalent Socrates een stem via zijn neef Gabriel, die over hem vertelt aan scholieren, studenten en kinderen uit ontwrichte gezinnen. Het is het verhaal van de jongen die eindeloos op straat voetbalt, interesse krijgt in meisjes, en ervan droomt om profvoetballer te worden, net zoals al die andere jongens. Maar aan zijn toekomst komt abrupt een einde als hij betrokken raakt bij een sneeuwballengevecht.

Wanneer de mieren schreeuwen herinnert ons eraan hoe fragiel het leven is, en hoe gebeurtenissen op onvoorspelbare wijze kunnen samenvloeien. Alex Boogers baseerde deze indringende novelle op de tragische dood van de Rotterdamse jongen Sedar Soares.”

Wanneer de mieren schreeuwen: Wat ik ervan vond

Dit begon heel goed, met een professor in een taxi op weg naar een lezing. Hij praat wat met de taxichauffeur en langzamerhand komt die los en vertelt over een belangrijke gebeurtenis in zijn leven, de dood van zijn neef Socrates. De professor is zo onder de indruk van het verhaal, dat hij dit verhaal vertelt aan de studenten, in plaats van de voorgekauwde lezing die hij al zo vaak heeft gebruikt.

Het verhaal over Socrates, een jongen zoals zovelen in de wijk waar hij woont, is mooi verteld. De lezer leert zijn achtergrond (en die van de taxichauffeur) kennen: van oorsprong uit de Kaapverdische eilanden, nu wonend in Rotterdam in een niet zo goede buurt. De moeder wil het beste voor haar kinderen en de familiebanden zijn sterk. Socrates is een goede voetballer en maakt kans om bij Feyenoord te gaan spelen.

De manier waarop Socrates’ verhaal werd verteld, vond ik wat kunstmatig. De taxichauffeur vertelt wel in erg veel detail aan een man die hij nog nooit eerder heeft ontmoet. Dan gaat die professor het nog eens in detail navertellen (de lezer krijgt het verhaal maar één keer, dat wel). Ik vond die manier om het verhaal over te brengen niet geloofwaardig, maar het verhaal zelf was wel heel interessant.

Het is een waargebeurd verhaal, maar alleen de kant van Socrates wordt belicht. Er wordt geen poging gedaan te achterhalen waarom het sneeuwbalgevecht zo’n dramatisch einde krijgt. Letterlijk staat in het verhaal dat de familie van Socrates dat ook niet kan schelen, want daar hebben ze verder niets aan. Wel blijkt in de buurt bekend te zijn wie erachter zat, en het zou mooi zijn geweest ook daar verder op door te gaan. Het verhaal was wel af, maar niet compleet.

Dit boek heb ik: gratis download van de auteur (ebook)

Aantal bladzijden: 92

Gepubliceerd in: 2013