Boekrecensie: Tilt door Michael Stroink

Tilt door Michael StroinkTilt: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Max, een dertigjarige pokerprofessional, leeft en werkt volgens een strak geordend schema. Met zijn ‘tien dagen op en tien dagen af-systeem’, waarin hij zich op de been houdt met veel drank en drugs, hoopt hij aan de pokertafel zo snel mogelijk miljonair te worden. Maar zijn plan wordt in de war geschopt als hij wordt geveld door acuut leverfalen.

Hij belandt in het ziekenhuis, waar al snel duidelijk wordt dat hij door zijn extreme levensstijl geen recht heeft op de noodzakelijke transplantatie. Max dreigt de controle over zijn leven te verliezen en probeert zichzelf te redden op de enige manier die hij kent: poker, maar dan met de mensen in zijn directe omgeving als speelkaarten…”

Tilt: Wat ik ervan vond

Ik kocht dit boek op het Boekenfestijn, eigenlijk alleen omdat de schrijver op het Meulenhof Blogevent, waar ik ook heen ga, een workshop zal geven over recensies schrijven. Ik was wel benieuwd wie dit nu eigenlijk is.

Tilt is een prachtig verhaal, vol met vreemde types die vreemde dingen doen. Het speelt zich voornamelijk af in en rond een ziekenhuis, waar Max, doodziek met leverfalen, zijn laatste dagen doorbrengt. Hij heeft geen recht op een transplantatie. Maar daar is niet iedereen het mee eens en al snel zijn er meerdere mensen bezig met een plan om hem toch aan een nieuwe lever te helpen.

Deze mensen doen mij denken aan types uit de boeken van Niccolò Ammanitti, en dan vooral uit zijn fantastische Het laatste oudejaar van de mensheid. Wat er gebeurt is ook helemaal niet realistisch maar dat mag de pret niet drukken. Hoewel je als lezer ook wel kan nagaan dat het zo niet zou kunnen gaan, leef je je zo in het verhaal in, dat het gewoon maar móet kunnen. Het verhaal is veel te leuk om stil te blijven staan bij iets kleins als de werkelijkheid.

Dit boek heb ik in ongeveer 24 uur uitgelezen, terwijl ik toch echt wel andere dingen te doen had. Een heerlijk boek dus ook voor op vakantie. Maar mocht je binnenkort een ziekenhuisopname hebben, neem dit boek dan maar níet mee.


Mijn waardering: 5/5

Dit boek heb ik: gekocht

Aantal bladzijden: 208

Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2013

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (15/35).

Lees ookDe val van Hippocrates van Menno Lievers

6 reacties op “Boekrecensie: Tilt door Michael Stroink

  1. Pingback: Michiel Stroink – Tilt | Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

  2. Pingback: Gelezen: Of ik gek ben van Michiel Stroink | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

