Boekrecensie: Het laatste land door Threes Anna

Het laatste land door Threes Anna

Het laatste land: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Midden in de Atlantische Oceaan ligt een kleine eilandengroep. Het leven is er goed en welvarend, tot een zware storm over het gebied raast en al het contact met de rest van de wereld wordt verbroken.

In de geïsoleerde gemeenschap ontstaat eerst beroering, en dan paniek, als het erop lijkt dat de verbindingen niet hersteld kunnen worden. De jonge Unnar, wiens ouders niet zijn teruggekomen van hun trip naar het continent, zoekt zijn weg in deze chaos en vat sympathie op voor een uitgerangeerde vuurtorenwachter. De secretaresse van het kabinet ziet met lede ogen aan hoe de bestuurders niet in staat zijn de crisis te bedwingen, en in de haven proberen ambtenaren hun maaltijd bij elkaar te vissen.

Threes Anna beschrijft hoe onverwacht snel een gelukkige en moderne samenleving kan afbrokkelen, terwijl iedereen wanhopig probeert te overleven.

Het laatste land: Wat ik er van vond

Ik ben dol op post-apocalyptische verhalen, en dit was een hele goede. Het verhaal was in grove lijnen te vergelijken met Alles wat er was van Hanna Bervoets, alleen zagen we in Het laatste land het verhaal ook van de kant van een aantal andere hoofdpersonen. De belangrijkste hoofdpersoon is Unnar, een jongen wiens ouders op het vasteland zitten en niet terug naar het eiland kunnen (en geen contact kunnen maken).

Hoe de mensen proberen te overleven zolang er geen contact is met de buitenwereld is heel overtuigend geschreven. Je kunt je heel goed voorstellen dat dit is zoals het zou gebeuren. Mensen die vroeger langs elkaar heen leefden, helpen elkaar, en de schaarse middelen worden zo eerlijk mogelijk verdeeld.

Alle hoofdpersonen zijn interessant om te volgen. Ik vond het daarom nooit erg als het verhaal verschoof naar een andere hoofdpersoon, want daarmee gebeurde ook iets dat ik graag wilde lezen.

Ik vond ook de setting mooi. Threes Anna heeft voor deze roman onderzoek gedaan op de Faroe Eilanden en die hebben mij altijd gefascineerd. Het ruige, geïsoleerde van de eilanden kwam heel duidelijk door in het verhaal – ik kon me de setting dus goed voorstellen.

Ik vond het een heel interessant en overtuigend boek.


Mijn waardering: 5 sterren (van de 5)

Bladzijden: 424

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Een ander boek dat zich afspeelt op de Faroe Eilanden is Buzz Aldrin, What Happened to You in All the Confusion van Johan Harstad (mijn Engelse recensie HIER)

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

6 reacties op “Boekrecensie: Het laatste land door Threes Anna

  1. Ik zal deze ook eens gaan lezen. Ik moet nog een aantal boeken in de uitdaging. Ik heb er al wel een stuk of 6 gelezen, maar erover bloggen blijft lastig merk ik 😉 Maar het lezen vind ik belangrijker dan het bloggen 🙂

Laat hier je reactie achter.