Boekrecensie: Digitale verleiding door Maurits Kaptein

Digitale verleiding door Maurits Kaptein

Over dit boek heb ik het in de Eerste Hoofdstukken al gehad. Het leek me de moeite waard om door te lezen, dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Een hoofdstuk per dag, hoewel ik best meer had kunnen lezen, het ging absoluut niet vervelen.

De schrijver blijkt een economisch psycholoog te zijn, en nadat ik vele jaren geleden in Engeland een lezing meemaakte van een economisch psycholoog, heb ik die richting in de wetenschap een tijdje met belangstelling, maar van een afstandje, gevolgd. Hier een heel toegankelijk boek voor de leek en de psycholoog uit een andere discipline (zoals ikzelf).

Digitale verleiding: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Van de bezoekers van een gemiddelde boekwinkel loopt 25 procent daadwerkelijk met een boek naar buiten. Online marketeers schreeuwen het al van de daken als 5 procent iets koopt. Ze bereiken dus wel meer mensen online, maar zijn niet erg succesvol. Het verschil zit ’m in de beïnvloeding zoals die door goede verkopers wordt toegepast.

Maurits Kaptein ontwikkelde op basis van psychologie en technologie een manier om ook online bezoekers individueel te beïnvloeden door rekening te houden met hun persoonlijke voorkeuren, dankzij zogenaamde beïnvloedingsprofielen. De intuïtie van de rasverkoper – komt deze klant voor de specs? Voor een koopje? Omdat hij ‘erbij wil horen’? – kan tegenwoordig digitaal gesimuleerd worden, zodat je voor elke bezoeker de beste verleidingsstrategie kunt inzetten. Kaptein vertelt levendig en baseert zich op cutting edge onderzoek.“

Digitale verleiding: Wat ik er van vond

Dit boek gaat (dus) over beïnvloeding van digitale consumenten. Het boek richtte zich niet heel sterk op de verkoper zodat het ook voor consumenten interessant is om te lezen. Alleen op het einde worden een paar handvatten gegeven voor webretailers om hun klanten beter te kunnen beïnvloeden.

Het is heel makkelijk geschreven – de auteur gebruikt voorbeelden uit zijn eigen ervaring als real-life winkel consument die hij dan vertaalt naar online mogelijkheden. Er staan 2 formules in en een paar grafieken, maar verder is het heel toegankelijk (niet dat die formules en grafieken moeilijk zijn!).

Per hoofdstuk behandelt Kaptein een onderwerp, maar linkt ze wel aan elkaar, zodat je niet als het ware verschillende essays over digitale verleiding leest, maar een boek waar verdere hoofdstukken inhaken op wat al eerder uitgelegd is. Aan het eind van het hoofdstuk staan nog eens in het kort de belangrijkste punten. Een goede verteller vertelt de toehoorder eerst wat hij gaat vertellen, dan vertelt hij het, en dan vertelt hij ze wat hij ze verteld heeft. Dat doet Kaptein helemaal goed en het maakt het boek tot een makkelijk leesbaar boek. Ben je even vergeten hoe iets ook alweer zat (niet dat het zo ingewikkeld is), dan kun je het terugvinden in de bullet points achterin een hoofdstuk.

Met een aantal psychologische beïnvloedingsprincipes heeft Kaptein met collegas onderzoek gedaan en hij ontdekte dat je beter één principe kunt gebruiken dan een mengeling van verschillende, maar dan moet je wel eerst ontdekken waar een bepaalde persoon ontvankelijk voor is. Bijvoorbeeld het autoriteitsprincipe (“Professor Watson adviseert X”) of sociale bewijskracht (“Vele mensen gingen u voor”). De onderzoeken leken wat te eenvoudig om als (enige) basis te dienen voor het gebruik van beïnvloedingsprincipes op websites, maar het is beslist een goed begin.

Kaptein behandelt ook de praktische mogelijkheden (nu al, en in de toekomst) én ethiek van het gebruik van deze principes op websites.

Het boek blijft boeien tot het einde.

Mijn waardering: 5/5