Eerste Hoofdstukken – 35. Het laatste land door Threes Anna

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek kwam ik al een paar keer op internet tegen (Twitter, Facebook, enz.) en het klonk wel mooi. Toen ik het in de boekenwinkel in handen had, was ik helemaal benieuwd. Een verhaal dat zich afspeelt op een geisoleerd eiland, gebaseerd op de Faroe Eilanden, daar wil ik meer van weten. Je kunt de eerste hoofdstukken online lezen; HIER.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Het laatste land door Threes AnnaBoek: Het laatste land door Threes Anna
Genre: Fictie
Bladzijden: 425
Uitgeverij: Signatuur
Publicatie Datum: Oktober 2012

Cover: Mooi ruig plaatje: woeste zee, donkere wolken, rotsen. Vanwege het jongetje doet het me een beetje aan een kinderboek denken. Heel mooi dat de titel en de jas van de jongen dezelfde kleur hebben.

Op de website

Website uitgevers: “Als een samenleving op zijn grondvesten schudt heeft dat gevolgen voor zelfs het kleinste individu …

Midden in de Atlantische Oceaan ligt een kleine eilandengroep. Het leven is er goed en welvarend, tot een zware storm over het gebied raast en al het contact met de rest van de wereld wordt verbroken.

In de geïsoleerde gemeenschap ontstaat eerst beroering, en dan paniek, als het erop lijkt dat de verbindingen niet hersteld kunnen worden. De jonge Unnar, wiens ouders niet zijn teruggekomen van hun trip naar het continent, zoekt zijn weg in deze chaos en vat sympathie op voor een uitgerangeerde vuurtorenwachter. De secretaresse van het kabinet ziet met lede ogen aan hoe de bestuurders niet in staat zijn de crisis te bedwingen, en in de haven proberen ambtenaren hun maaltijd bij elkaar te vissen.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Unnar is alleen thuis. Dan komt Unnar’s oma terug. Zij zou met hetzelfde vliegtuig weer naar haar eigen huis vliegen waarmee Unnar’s ouders terug naar Unnar zouden komen. Maar het stormt te hard. Door de sterke storm breken de ramen, het plafond raakt los, de deur wordt weggeblazen. Later moeten ze in het schuurtje gaan zitten omdat het woonhuis op instorten staat. Het begint te hagelen.

Daarna lezen we over een aantal andere bewoners van het eiland, zoals Esbern, die op het weerstation werkt en de storm niet voorspeld heeft. Alle verbindingen naar het vasteland zijn verbroken.

De volgende ochtend wordt de balans opgemaakt, 18 doden en veel gewonden, veel schade aan gebouwen. Unnar en zijn oma proberen onderdak te vinden. De ministers komen bijeen en zijn bezorgd omdat er nog steeds geen enkel teken is van het vasteland. En zelfs geen mayday van de schepen die op zee lagen. In de winkel moet met papier- of munt-geld betaald worden, de pinautomaten werken niet.

Oordeel

Doorlezen!Het eerste hoofdstuk is heel indringend geschreven. Er is een storm, een orkaan, en dat merk je. Er hangt een dreiging in de lucht, mensen zijn bang. In het tweede hoofdstuk heerst er onduidelijkheid over de situatie. Bijna iedereen is wel op de een of andere manier getroffen door de storm.

Doordat het verhaal verschillende mensen belicht, die in het volgende hoofdstuk weer terugkomen, volg je de verschillende verhaallijnen van mensen die elk op een andere manier door de storm getroffen zijn. De jongen wiens ouders nog op het vasteland zijn, de weerman die de storm had moeten voorspellen, de ministers die het land weer op orde moeten brengen.

Ik vind het mooi geschreven en wil graag verder lezen hoe het land er weer bovenop komt. Twee dingen 🙂 : ik ben geïnteresseerd in Scandinavische/Ijslandse/Faroe Eilandse verhalen én tot nu toe zit er ook een mogelijkheid van een apocalypse in het verhaal – waarom is er helemaal geen contact met de buitenwereld? Bestaat die nog wel? Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik wil verder lezen om te zien of daar iets geks mee aan de hand is.

Ook als die onderwerpen je niet per sé interesseren lijkt me dit een mooi boek, vanwege de human interest en politieke crisis die op handen is.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

11 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 35. Het laatste land door Threes Anna

  1. Om na even na te genieten van dit boek was ik op zoek naar recensies en kwam zo op deze blog terecht. Leuk om op deze manier meer aanraders te vinden! Alvast bedankt.

Laat hier je reactie achter.