Boek recensie: De regenboogbende door Andrea Hirata

De regenboogbende door Andrea HIrata

Over dit boek had ik al vanalles gehoord via een Indonesische blogger die het boek en de schrijver fantastisch vond. Dus ik was wel benieuwd naar dit boek.

Het is geschreven door een Indonesische schrijver en gaat over zijn eigen schooltijd in een armoedig dorpje in Indonesië met een wel zeer armoedige school die constant met sluiting bedreigd wordt.

De regenboogbende: Waar het over gaat

Van de uitgever: “Ikal vertelt het meeslepende verhaal uit zijn jeugd van een hechte groep kinderen en hun vijftienjarige lerares die op het Indonesische eiland Belitong vechten voor het behoud van hun school. De directeur wil deze sluiten vanwege een tekort aan leerlingen, en omdat een machtig mijn ontginningsbedrijf tin in de grond onder het gebouwtje heeft ontdekt en het dak zo gehavend is dat als het regent de leerlingen buiten onder de bomen moeten schuilen. Een academische wedstrijd tussen scholen geeft de kinderen echter een kans om hun school te redden.”

De regenboogbende: Wat ik ervan vond

Dit is een boek uit een wereld waar je wel eens over hoort, maar waar je eigenlijk geen idee van hebt, hoe het er nu werkelijk aan toegaat. Een schoolgebouw dat bijna uit elkaar valt van ellende. Leraren die gratis lesgeven en in de avonduren groenten verbouwen om in hun levensonderhoud te voorzien. Een staatsbedrijf dat mensen kan doodschieten die niet meewerken. Schoolkinderen met shirts zonder knopen. Een leerling die 40 km moet fietsen om naar school te komen (en als de fiets kapot is, lopen door een moeras met krokodillen, maar naar school gaan zal hij!).

Het was heel boeiend om te lezen wat deze kinderen en hun leraren opofferen om naar school te kunnen gaan. Het boek was soms wel wat gedetailleerd met informatie die ik niet per sé hoefde te weten om het verhaal te kunnen volgen. Ik vond, vooral in het begin, dat mij informatie werd opgedrongen. Daar heb ik een grote hekel aan, en dat stond me dus wel tegen.

Gelukkig werd dit later in het boek minder of in ieder geval stoorde me het minder, omdat het verhaal van de school die met sluiting bedreigd wordt best interessant was. De leerlingen van de school zijn dan wel arm, ze zijn allemaal op hun eigen manier speciaal. Als lezer wil je heel graag dat die school met zijn unieke individuen blijft bestaan. Dus je blijft lezen om te zien of dat inderdaad gebeurt.

Ook vroeg ik me af of onderwijs aan deze groep arme kinderen eigenlijk wel zin had. Eindigen ze uiteindelijk toch niet in het beroep van hun vader? Hebben ze er wel wat aan om niet alleen te kunnen lezen maar ook bijvoorbeeld de details te weten van Descartes’ theorie over het verschijnsel kleur? Ik was zeer benieuwd hoe het met deze kinderen zou aflopen. Zouden ze inderdaad een beter bestaan leiden dan hun ouders?

Alles bij elkaar een heel interessant boek over een land waar onderwijs niet vanzelfsprekend is, zeker niet in de jaren ’80, de tijd waarin het boek zich afspeelt.

Bladzijden: 384

Publicatie datum: 2012 (Nederland)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij Atlas Contact

Oorspronkelijke titel: Laskar Pelangi (Indonesisch); Nederlandse uitgave vertaald uit het Engels: The Rainbow Troops

Extra: Binnenkort een winactie van dit boek – 3 kansen om dit boek zelf te lezen!

12 reacties op “Boek recensie: De regenboogbende door Andrea Hirata

1. Hoi Judith, heb je wel eens gehoord van Pramoedya Ananta Toer? Dat is ook een Indonesische schrijver die een kwartet boeken heeft geschreven over een Indonesische man in de beginjaren van de 20e eeuw. Warm aanbevolen!, Erik

• Hoi Judith, het Buru-kwartet bestaat uit de volgende 4 delen:
        1) Aarde der mensen
        2) Kind van alle volken
        3) Voetsporen
        4) Het glazen huis
        Deze 4 boeken gaan over Indonesië aan het begin van de 20e eeuw. Deel 3 en 4 zijn vertaald door Henk Maier, deel 1 en 2 ieder door 2 verschillende vertalers. Deze 4 romans worden beschouwd als het hoofdwerk van Pramoedya Ananta Toer en behoren in mijn ogen tot de belangrijkste romans van de 20e eeuw. Andere boeken van Toer die ik heb gelezen zijn:
        – De stroom van het Noorden
        – Meisje van het strand
        – De vluchteling