Boek recensie: Houvast door Linda Jansma

Houvast door Linda JansmaVorige maand las ik Tweestrijd van Linda Jansma, wat ik een heel spannend boek vond, over een vrouw die mishandeld wordt door haar man. Toen ik Houvast  kreeg aangeboden voor recensie, was ik dus heel nieuwsgierig of dit ook zo’n goed boek zou zijn.

Mijn oordeel: het is niet zo sterk als Tweestrijd, maar nog steeds een goede thriller.

Houvast: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Negen maanden nadat Anouk van Merwede haar man Thijs in een auto-ongeluk verloor, heeft ze haar leven weer aardig op de rails. Dan wordt journalist Aart Buringa, de beste vriend van Thijs, vermoord en verdwijnt haar broer Ruben spoorloos. Als Anouk een verband probeert te vinden tussen deze twee zaken ontdekt ze dat Thijs een groot geheim met zich mee het graf in heeft genomen.”

Houvast: Wat ik ervan vond

Anouk is dierenarts. Ze heeft nog steeds moeite met het feit dat haar man negen maanden geleden verongelukt is, maar ze gaat verder met haar praktijk. Ze heeft prettige collega’s en ook heeft ze steun aan haar tweelingbroer Ruben. Maar wanneer deze verdwijnt na de moord op een journalist is hij meteen verdacht. Bij Anouk word ’s nachts ingebroken. Heeft dit allemaal met elkaar te maken?

Tussen Anouk’s verhaal door loopt het verhaal van een Nederlandse man die een meisje meeneemt uit Roemenië, om haar te redden van mannen met geweren, die onmiddelijk de achtervolging inzetten. Lange tijd blijft onduidelijk wie hij precies is. Door deze verhaallijn weet je dat Anouk’s verhaallijn hier iets mee te maken heeft. Stukje bij beetje kom je erachter wat er precies aan de hand is.

Het verhaal was goed in elkaar gezet, maar voor mij iets te dramatisch: inbraken, achtervolgingen, gijzelingen, enge Roemenen met geweren, het was wel wat veel. Ik vond het wat vergezocht allemaal. Wel zaten er een aantal heel spannende momenten in het verhaal.

Ik kon me goed met de hoofdpersoon, Anouk, identificeren. Ik trok me aan wat er met haar gebeurde. Anouk vertrouwde de mensen om haar heen, maar ik had zo mijn twijfels. Dat maakte het verhaal erg spannend. Ik bleef er echter niet voor op.

Als boek vond ik Tweestrijd een stuk beter, maar Houvast is nog steeds een prima boek. Ik denk dat het heel geschikt zou zijn als televisie-serie.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 350

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van de uitgevers De Crime Compagnie

Extra:  Lees ook mijn recensie van Tweestrijd

15 reacties op “Boek recensie: Houvast door Linda Jansma

  1. Wat leuk, las net bij een andere blogger ook een recensie over dit boek. Ook zij was er positief over. Nou dan kan ik dus maar één ding doen : deze titel op mijn lijst van te lezen boeken zetten 🙂 Bedankt.

  2. Pingback: Houvast | Boeklover

  3. ik heb de 3 boeken gelezen van Linda Jansma, en ben een grote fan van haar.
    Naar mijn gevoel vond ik houvast nog beter dan de 2 vorige, al zijn ze alledrie super.
    Linda Jansma kan schrijven, net zoals je het zelf beleeft, je wordt meegesleept in het verhaal.
    Ik wacht in spanning haar volgend boek af

  4. Pingback: Boekrecensie: Verbroken door Linda Jansma | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

