Dodelijke hobby van M.P.O. Books

Dodelijke hobby van M.P.O. BooksDit boek was een gratis download van de website van de schrijver. En omdat het verhaal met Kerst plaatsvindt was het precies een leuk boek om met de Kerst te lezen. Het ebook is ongeveer 75 bladzijden lang en dus geschikt voor een donkere winteravond om in één keer uit te lezen.

Het is een typische cozy mystery waarin het detectivewerk door iemand wordt uitgevoerd die toevallig met een misdaad te maken krijgt. Dus geen professioneel. Dat soort boeken (inclusief deze), zijn over het algemeen niet verschrikkelijk spannend, maar er is wel een misdaad die opgelost moet worden en het is als lezer leuk om mee te denken hoe en wat er gebeurd is.

Dodelijke hobby: Waar het over gaat

André Laurier brengt de Kerstdagen door als oppas in de afgelegen villa van zijn nicht Sandra en haar man Reinier. Hij heeft bezworen elke avond het huis goed af te sluiten, het alarm aan te zetten, en vooral de deur naar de kamer waar Reinier zijn verzameling bewaard, op slot te houden.

Maar op zijn eerste avond wordt hij wakker en er blijkt te zijn ingebroken. Reinier’s verzameling van porceleinen huisjes is meegenomen. Deze verzameling bevat een aantal zeldzame huisjes en al snel ontdekt André dat een andere verzamelaar pasgeleden nog huisjes van Reinier wilde overnemen.

De politie heeft al de volgende dag een driedubbele moord op te lossen en heeft geen tijd meer voor de inbraak. Maar André, die op slechte voet met Reinier staat, wil zijn nicht en haar man liever niet vertellen wat er gebeurd is, en dat hij ondanks alle beloftes het alarm niet had aanstaan en de kamer niet afgesloten. Dus gaat hij zelf achter de mogelijke daders aan.

Dodelijke hobby: Wat ik ervan vond

Dit was een leuk (e)boekje om met de Kerst te lezen. Hoewel het Kerst-achtige wel meeviel, er lagen wat kadootjes onder de boom en verder merkte ik er niet zoveel van. Dus: ook geschikt om op andere tijden van het jaar te lezen!

Het verhaal was een beetje onwaarschijnlijk: er werd, behalve de huisjes, ook nog wat anders gestolen waarvan het moeilijk voor te stellen is dat een dief er mee aan de haal zou gaan. Ook had André een ‘deal’ met de politie waarvan ik mij niet kon voorstellen, dat dit in het echt ook zou kunnen.

Maar het verhaal was origineel en het was leuk om te ontdekken hoe de inbraak aan de moorden gelinkt kon worden. Ook was het (voor mij althans) leuk dat het verhaal zich op de Utrechtse Heuvelrug plaatsvond, omdat ik daar in de buurt woon en de meeste plaatsen wel kende.

De titel was misleidend want het verzamelen van de huisjes was Reinier’s hobby, maar hij was niet degene wiens leven op het spel stond.

Al met al een leuk boekje. Het las lekker weg. Aan te raden voor mensen die een cozy mystery leuk vinden.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat het zich met Kerst afspeelt en het was Kersttijd toen ik het downloadde

Dit boek heb ik: gratis gedownload van de website van de auteur

Aantal bladzijden: 94 (ebook; verhaal zelf ongeveer 74 blz)

Gepubliceerd in: 2011?


11 reacties op “Dodelijke hobby van M.P.O. Books

  1. Ik heb dit boek ook kortgeleden gelezen en we lijken het aardig met elkaar eens te zijn. Heb jij de andere titels in deze serie boeken gelezen? Ik ben wel benieuwd hoe dit korte boek vergelijkt met de (naar ik aanneem) langere verhalen.

  2. De titel verwijst naar deze passage:

    Na het lezen van het rapport, nam rechercheur Petersen met het Nederlands Forensisch Instituut contact op. Hij wilde weten wat de bron van het cyanide geweest kon zijn. De medewerker die hij aan de lijn kreeg, vertelde dat de groene kaars uit de woonkamer van Josefine van Maanen nog onderzocht werd. Het ging om een zelfgemaakte kaars, dat was al wel duidelijk, omdat hij slecht afgewerkt was.
    ‘Het is mogelijk dat daarin cyanide gezeten heeft, bijvoorbeeld in poedervorm voor een snelle ontbranding. Ik denk dat we dat kunnen vaststellen als we de kaarsvetdruppeltjes geanalyseerd hebben. Weet je of het slachtoffer zelf kaarsen maakte?’
    ‘Daar is niets over bekend. Ze was wel gek op kaarsen.’
    ‘Dan is haar hobby haar dood geworden.’

    • Ah, natuurlijk! De hobbyist die het meest naar voren kwam was natuurlijk Reinier, vandaar dat ik daaraan dacht bij de titel. Die passage heb ik natuurlijk wel gelezen, maar op dat moment geen link gelegd met de titel.

      Bedankt voor de uitleg.

  3. In zekere zin is die hobby van Reinier óók fataal, want die hobby zet alles in gang. En, iets verder gezocht, de leeshobby van André had ook fataal kunnen zijn, als hij gedaan had waarop Reinier hoopte (maar dat schrijf ik hier niet neer, want dan geef ik echt teveel weg).

    En als ik nog een aanvulling mag geven: het is niet een alledaagse dief, met een alledaagse inbraak. Hij komt binnen via de salon. En daar staat dat andere artikel dat hij steelt. We kunnen slechts gissen wat hem ertoe bracht om dat ding mee te pakken. Wellicht dacht hij aan het avondje uit dat hem te wachten stond, en dacht hij iets gevonden hebben waarmee hij zijn gastvrouw een plezier kon doen. Het stond er toch voor het grijpen….

  4. Ik vond het een mooi boek en alle boeken van Marco zijn de moeite waard, om niet te zeggen: aanraders! Ik heb ze allemaal gelezen, heb ook andere lezers enthousiast gemaakt. Ben erg benieuwd naar het volgende boek!

Laat hier je reactie achter.