Eerste Hoofdstukken – 13. De redding van Anita Shreve

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

De hoofdstukken van vandaag vond ik op de website van de uitgever. Je kunt ze zelf ook bekijken: HIER.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De redding van Anita ShreveBoek: De redding van Anita Shreve

Genre: Fictie, vertaald

Bladzijden: 317

Uitgeverij: Orlando (imprint van AW Bruna)

Publicatie Datum: november 2011

Op de website

Wanneer Peter Webster een jonge vrouw na een mislukte zelfmoordpoging uit haar totaal vernielde auto bevrijdt, kan hij haar niet meer uit zijn gedachten bannen. De twee beginnen een onstuimige verhouding. Achttien jaar later heeft Sheila hem al lang verlaten en zorgt Peter als alleenstaande ouder voor Rowan, hun dochter. Rowan dreigt echter het verkeerde pad op te gaan, en voor het eerst in hun leven maakt Peter zich zorgen over haar toekomst. Hij gaat op zoek naar de enige die Rowan misschien kan helpen, ook al zal Sheila’s terugkeer het hele gezin confronteren met vragen die Peter krampachtig heeft verdrongen: Hoe kan een moeder haar gezin verlaten? Waarom loopt een huwelijk stuk tussen twee mensen die zoveel van elkaar houden?

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het fragment dat ik las was best lang en geeft daarom een goed idee van het boek (lijkt mij).

Het begint met Peter die ontbijt krijgt van zijn dochter, want het is zijn verjaardag. Hij krijgt ook een kadootje van haar, maar hun relatie is niet zo goed. Er is een duidelijke afstandigheid in Rowan’s gedrag.

Dan gaan we 18 jaar terug, wanneer Peter 21 is en beginnend ambulanceverpleegkundige. Samen met zijn collega wordt hij naar de plaats van een ongeluk geroepen, waar een jonge vrouw tegen een boom is gereden. Zij is gelukkig niet zwaar gewond en bleek te hebben gedronken. Hoewel zijn collega denigrerende opmerkingen maakt is Peter geintrigeerd en hij zoekt haar op in het ziekenhuis nadat hij haar sleutels bij de plaats van het ongeluk heeft teruggevonden. Erg aardig lijkt ze niet.

Oordeel

Doorlezen!

Dit fragment was een plezier om te lezen. Het is mooi geschreven maar leest wel makkelijk weg. Peter lijkt me een aardige man, voor wie ik meteen wil dat alles goed gaat (vooral zijn relatie met zijn dochter). De vrouw die hij uit het autowrak haalt (en waar hij later mee trouwt, zo blijkt uit de beschrijving op de website) is vreemd en ik ben benieuwd of ze wel aardig kán zijn. En waarom wil hij met zo iemand trouwen? Later zijn zij blijkbaar uit elkaar – hadden ze wel met elkaar moeten trouwen?

Ja, ik vind het interessant en wil meer weten. Ik heb nog nooit wat van Shreve gelezen terwijl ze toch best een bekende schrijfster is. Daar moet ik wat aan doen.

Lees het fragment HIER.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 13. De redding van Anita Shreve

  1. Ik heb ook nog nooit wat van Anita Shreve gelezen, terwijl je haar inderdaad wel overal tegenkomt. Ik heb vaagjes de indruk dat ze een beetje formuleschrijfster is, zoals Jodi Picoult, maar daar kan ik wel helemaal naast zitten. Misschien toch maar eens een boek van haar proberen.

  2. Ik sluit me aan bij jullie, Judith, ik heb ook nog nooit iets van Shreve gelezen. Toch kwam het verhaal me bekend voor. Zou het kunnen dat er een film van het boek is gemaakt?
    Zeker doorlezen…

  3. Ik zou doorlezen. Als een auteur in staat is om in het eerste hoofdstuk mijn nieuwsgierigheid naar de beweegredenen van zijn hoofdpersonen te wekken dan wil ik graag ontdekken of dat in de rest van het boek zo blijft. Ik hoop dat ik al lezende prettig verrast word door de ontwikkelingen van het verhaal en van de hoofdpersonen.

    • Hennie, dank je voor je reactie. Inderdaad, nu ben ik nieuwsgierig dus wil ik graag meer lezen. Het is echter wel een bescheiden nieuwsgierigheid: ik wil het boek graag lezen, maar als dat niet op korte termijn gebeurt, is dat niet erg. Ik heb ook wel eens eerste hoofdstukken gelezen waarbij ik onmiddelijk naar de boekwinkel wilde om het boek te kopen. Bij deze had ik dat toch iets minder.

Laat hier je reactie achter.

