Winactie: Korte verhalen schrijven van Ton Rozeman

Korte verhalen schrijven van Ton Rozeman
Van dit boek kreeg ik twee exemplaren van uitgeverij Augustus, dus eentje ga ik weggeven! Zie beneden hoe je het kunt winnen.

Het boek kwam precies op het juiste moment, want volgende week begint NaNoWriMo (National Novel Writing Month) waar ik aan mee ga doen, en ik kan wel wat tips gebruiken.

Korte verhalen schrijven: Waar het over gaat

In dit boekje vergelijkt Ton Rozeman een kort verhaal met een foto. Er is een kader, er is een bepaalde belichting, herhaling van elementen, contrast, en zo nog een aantal zaken, die allemaal naar het schrijven van een verhaal geextrapoleerd kunnen worden.

Hij gebruikt passages uit korte verhalen van andere schrijvers en er zijn ook twee korte verhalen van hemzelf in het boekje opgenomen, waarnaar regelmatig verwezen wordt. Zo kan de lezer meteen zien hoe de verschillende technieken in een kort verhaal kunnen worden verwerkt.

Het boek bestaat uit twintig hoofdstukken. De meeste gaan over de verschillende verteltechnieken, maar er zijn ook een paar hoofdstukken over sjablonen, zoals het panoramaverhaal, het portretverhaal,  en uiteindelijk ook het standaardverhaal (waar in de meeste boeken over schrijven op wordt geconcentreerd).

Korte verhalen schrijven: Wat ik er van vond

Dit boekje is zeer aanstekelijk: je wilt meteen beginnen met schrijven want er staan zoveel goede tips in. Als onervaren schrijver vind ik dit boekje reuze handig, maar ook een meer ervaren schrijver zal hier het nodige uit halen, omdat het vanuit een heel nieuw perspectief geschreven is.

Ik heb een aantal “schrijfgidsen” gelezen en dit boek is zeker geen herkauwing van wat al vaker geschreven is. Het is beslist uniek in zijn soort.

Leuke vond ik de hoeveelheid korte-verhaalideeën die Rozeman gebruikt als toelichting (zelfbedacht of uit de literatuur). Hij beveelt aan, maar dicteert niet. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier van schrijven en Rozeman wil graag handvatten aanreiken. Doe je het op een andere manier, dan kan dat volgens hem ook heel goed aflopen. Niets is verplicht.

Voor NaNoWriMo ga ik geen korte verhalen schrijven (dat mag niet, het moet (het begin van) een roman worden), maar een heleboel van Rozeman’s technieken kan ik zeker goed gebruiken, hoewel het uitgangspunt van dit boek heel duidelijk ligt bij korte verhalen schrijven, en niet bij schrijven in het algemeen.

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: omdat ik in November meedoe aan NaNoWriMo en wel wat tips kan gebruiken

Dit boek heb ik: gekregen van uitgeverij Augustus in ruil voor een eerlijke recensie

Aantal bladzijden: 144

Gepubliceerd in: 2011 (September)

Extra: op zijn blog, Korte verhalen schrijven, gaat Ton Rozeman gewoon door met goede tips aanleveren!

Winactie

Ik geef één exemplaar van dit boek weg aan een lezer in Nederland of België.

Om mee te doen: vul het formulier in met je naam en emailadres (zodat ik je kan bereiken mocht je winnen). Iedereen mag meedoen, je hoeft niet zelf een blog te hebben.

Extra winkansen:

  • Volg De Boekblogger per email – vul je emailadres rechtsboven in het kader naast de titel van dit artikel, als je nog niet volgde.
  • Tweet over deze winactie – onderaan dit artikel zie je een twitterknop. Vermeld in de tweet ook mijn twitternaam (@Leeswammes). In plaats van tweeten mag je dit bericht ook via de facebook knop de wereld insturen.
Je doet dus in ieder geval één keer mee, maar als je mijn blog volgt en/of over deze winactie tweet, kun je er nog één of twee extra kansen bijkrijgen. Je naam gaat dan twee of drie keer in de hoge hoed.
.
Vul dit FORMULIER in om mee te doen. Je kunt tot en met zaterdag 5 november meedoen. Als ik zondag de 6e november mijn laptop aanzet trek ik meteen een winnaar.
.
Veel succes!
.
Ook Kim van My Stream of Consciousness geeft een exemplaar weg van dit boek. Dus voor een extra kans, kijk HIER. Haar actie loopt eind October af.

14 reacties op “Winactie: Korte verhalen schrijven van Ton Rozeman

  1. Leuk dat je ook aan nanowrimo meedoet. Ik doe het al jaren en heb één keer de 50.000 gehaald, maar het is zo enorm leuk om te doen.
    Ook daar heet ik Dettie voor het geval van buddy zoeken.

  2. Pingback: Kriebels « breieninpeking

  3. Ha Leeswammes,
    Je ziet ik maak mijn twitterbelofte waar; meteen dus even op je site rondgekeken. Recensie is kort maar krachtig. Word nieuwsgierig naar het boek! Deze win-actie is natuurlijk een mooie aanleiding om me op je blog te abonneren.
    Succes met NaNoWriMo. Ik doe niet mee, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, maar neem mijn petje af voor iedereen die ervoor gaat.

  4. leuk, ik houd ook erg van boeken lezen
    ik heb je getweet (0ver jou, je blog en je winactie) en ik volg je via email. Heb je geen bloglovin’? Als ik jou was zou ik dat wel aanmaken, zo zijn lezers geabonneerd dus krijgen ze een berichtje als jiuj een nieuw artikel plaatst.
    groet,

    Anna

    • Precies, Cessie! Hoewel we deze maand natuurlijk alleen maar mogen schrijven, of het nu goed gaat of niet – en er niet teveel bij stilstaan. Maar dan lezen we in December dit boek en kunnen lekker aan het editen! Toch?

Laat hier je reactie achter.