Wat Koop Ik Met Mijn Boekenbonnen?

boekenbonnen

Nadat ik verslag had gedaan over mijn bezoek aan Manuscripta, had ik beloofd de stapel catalogi van de verschillende uitgevers, die ik met schouderpijn naar huis had meegesleept, door te spitten en verslag te doen van de mooiste nieuwe boeken according to Boekblogger.

Hierbij dus. Een gedachtenexperiment: ik heb één of meerdere boekenbonnen die tot het einde van dit jaar geldig zijn* en wil een lijstje van interessante boeken maken dat ik mee kan nemen naar de boekenwinkel om gericht een keuze te kunnen maken. Dus kijk ik de catalogi door en maak mijn shortlist. Omdat ik die bonnen volgend jaar niet meer kan gebruiken, heb ik alleen boeken gekozen die dit najaar zijn uitgekomen.

*Blijkbaar zijn boekenbonnen tot in de eeuwigheid geldig, dus de mijne zijn vast valsgedrukt, maar dat mag, in een gedachtenexperiment.


De intrede van Christus in Brussel van Dimitri VerhulstIk heb nog nooit wat van Verhulst gelezen maar de beschrijving van dit boek klinkt zó leuk. Het gaat volgens mij helemaal niet over religie maar om hoe de maatschappij beter kan worden als mensen samen aan een doel werken.

Beschrijving: Wanneer wordt aangekondigd dat Christus op 21 juli, in volle komkommertijd, Brussel zal bezoeken, ondergaat de Belgische hoofdstad een metamorfose. De gevels worden opgeknapt, bloembakken geplaatst en de criminaliteitscijfers duiken plotsklaps naar het nulpunt. Terwijl de beleidsmensen bakkeleien over wie een persoonlijk onderhoud met de profeet verdient en discussiëren over de route waarlangs Jezus lopen moet, krijgt de stad almaar een menselijker gelaat met oog voor de dakloze, de illegaal, de dronkaard en de armoe-oogster. De metro ruikt niet langer naar pis, de hoop is onder het volk. En dan breekt de grote dag zelf aan.

Uitgeverij: Contact

Aantal pagina’s: 174. Hmm, wel een beetje kort!


De camping van Karin KuiperDe camping lijkt me een heel komisch boek, misschien wel iets voor de feestdagen, om de zon op je voorhoofd te voelen en lekker even thuis op vakantie te zijn (of echt op vakantie natuurlijk).

Beschrijving: Camping Paradis in midden-Frankrijk moet de relatie van een Nederlands stel een nieuwe impuls geven. Als eigenaars proberen ze het hun gasten op alle mogelijke manieren naar de zin te maken en tegelijk hun eigen geluk te hervinden. Maar dan verschijnt er een geheimzinnige gast met een tas vol geld. En een bus vol alleenstaande ouders met kinderen. Het is gedaan met de rust. En niet alleen met de rust.

Liefde, drank en drama vormen de ingrediënten van een lichtvoetige en aanstekelijke roman waarin een paradijselijke camping langzaamaan verandert in een hel.

Uitgeverij: Nieuw Amsterdam

Aantal pagina’s: 224. Tja dat hebben we ook zo uit natuurlijk, vooral als het inderdaad komisch is en lekker wegleest.


Hersenspinsels van Alice LaPlanteVan dit boek heb ik al een hele mooie recensie gelezen en het boek sprak me meteen aan.

Beschrijving: De gepensioneerde chirurg Jennifer White lijdt aan alzheimer. Als haar beste vriendin Amanda vermoord wordt aangetroffen, waarbij vier vingers met chirurgische precisie zijn verwijderd, is Jennifer de hoofdverdachte. Jennifer kan zich echter niet herinneren of ze de moord heeft gepleegd. Terwijl zij steeds meer haar grip op de werkelijkheid verliest, doen haar kinderen hun uiterste best om te voorkomen dat Jennifer wordt opgesloten.

Uitgeverij: Orlando

Aantal pagina’s: 311. Kijk, daar hebben we nog eens wat aan! Behalve dat het zo spannend is dat je het toch binnen 2 dagen uit hebt?

.


Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? van Johan HarstadDit boek ken ik al! Maar ik heb het niet. En deze speciale uitgave kost maar een tientje, dus als er wat van mijn bonnen overblijft, koop ik deze zeker. Hij staat vast goed naast het andere boek van Harstad dat ik bezit, Hässelby. Mijn recensie van Buzz Aldrin (in het Engels) is HIER.

Beschrijving: Mattias is geboren in 1969, in de nacht van de eerste maanlanding. Om preciezer te zijn: op het moment dat de tweede man, Buzz Aldrin, zijn voet in het maanstof zette. Buzz Aldrin is Mattias’ grote idool. Een man die belangrijk werk deed, maar door Neil Armstrongs status in de anonimiteit kan leven. Precies het onopvallende leven dat Mattias zelf voor ogen heeft. Maar in een verdwaasd ogenblik besluit hij op het aanbod van een vriend in te gaan en mee te varen naar de Færøer-eilanden, ‘het land waar geen boom groeit, het land dat op de maan lijkt.’ Aan boord gaat het onherroepelijk mis: Mattias wordt wakker op een verlaten weg ergens op de Færøer, doorweekt, gewond en – om onverklaarbare redenen – met stapels bankbiljetten op zak.

Uitgeverij: Podium

Aantal pagina’s: 480. Zie, dát houdt je wel even bezig!


Man meisje dood van Rik LaunspachJa, en ondertussen bedonder ik jullie waar je bijstaat! Wat als er één boek is dat ik ga kopen met mijn boekenbon, is het toch echt deze. Ik weet niet eens waar het over gaat, maar ik vond 1953 zo’n goede roman (of tenminste, in mijn herinnering vond ik dat), dat ik Man meisje dood beslist wil lezen!

Ik heb het zelfs al twee keer bijna gekocht… totdat ik bedacht hoeveel boeken ik nog ongelezen thuis heb liggen. Maar met deze (gefigneerde) boekenbon mag het alsnog!

Beschrijving: In de zorgeloze jaren negentig verliest student taalwetenschappen en gelegenheidsdealer Amadeus de liefde van zijn leven. Op de vlucht voor duizend pijnlijke herinneringen reist hij af naar Azië, sluit ongewild vriendschap met een papaverboer, en keert terug als eigenaar van een succesvolle onderneming. Zijn geluk is echter van korte duur, opnieuw is het een vrouw die zijn ondergang inluidt. Berooid begraaft Amadeus zich in de wetenschap en komt op het spoor van een wereldwijd misverstand. Vijftien jaar later belandt hij, nu in dienst van de NAVO, voor een tweede maal in de Afghaanse opiumvelden en wordt geconfronteerd met een ultieme keuze: is hij loyaal aan het Westen of aan zijn oude vrienden?

Uitgeverij: De Bezige Bij

Aantal pagina’s: 400. Ook goed.


Wat denk je? Zit er ook wat voor jou bij?

En welk ander pasverschenen boek moet ik beslist ook kopen?

18 reacties op “Wat Koop Ik Met Mijn Boekenbonnen?

  1. Die laatste drie boeken lijken me wel leuk. Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? had ik onlangs bijna gekocht, maar ben dan toch maar gegaan voor the terrible privacy of Maxwell Sim. Misschien dat Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? toch nog in m’n bezit komt bij een volgend bezoekje aan de boekhandel 😉

    Het boek van Dimitri Verhulst spreekt me dus echt totaal niet aan. Ik vond De helaasheid der dingen al niet zo schitterend en in de (relatief betrouwbare) boekenbijlage van mijn krant, kreeg de intrede van Christus in Brussel geen goede review. Die laat ik dus compleet aan me voorbij gaa

    • Maxwell Sim is ook een heel mooi boek, Marieke. Buzz Aldrin trok me vooral aan omdat ik graag boeken lees over Scandinavische landen en de Faroe eilanden zijn helemaal wat nieuws natuurlijk.

      Jammer dat De intrede van Christus in Brussel geen goede recensie kreeg. Ik heb nog nooit wat van deze schrijver gelezen en wil het toch graag proberen. Het verhaal klinkt in eerste instantie een beetje als iets dat door Niccolo Ammaniti geschreven zou kunnen zijn, en dat vind ik dan wel weer interessant.

  2. Verschillende leerlingen uit mijn klas lezen voor Nederlands Hersenspinsels. Ze vertelden me dat ze het vooral een saai boek vonden, maar ik kan er natuurlijk zelf niet over oordelen, aangezien ik het boek niet heb gelezen.
    (Katrien)

    • Katrien, misschien is het meer een boek voor wat oudere mensen, vanaf een jaar of 30 met een gezin en zo. Ik heb de link naar de recensie die ik gelezen had teruggevonden en in het stukje erbij gezet, dan kun je zelf eens kijken.

      Ook een aanrader voor de leeslijst is Op Zeevan Toine Heijmans. Ik weet niet op welke school jij zit, maar ik hoorde dat deze op de Havo de hoogste punten krijgt. En hij is maar kort en echt heel mooi. Misschien een idee. 🙂

  3. Hersenspinsels is zonder meer volkomen ongeschikt voor middelbare scholieren – te verwarrend, te introspectief. Je moet er de nodige levenservaring voor hebben en het nodige geduld. Ik vond het prachtig, maar daar had ik op mijn 17de heel anders over gedacht.
    Het boek van Dimitri Verhulst lijkt me erg interessant. Ik heb nog nooit wat van deze schrijver gelezen, maar mijn lijfblad (NRC) was er enthousiast over. Het klinkt in ieder geval anders dan anders!

    • Bedankt voor je reactie, Anna. Ik had je recensie er nog even bijgehaald en het leek me inderdaad dat *Hersenspinsels* niet ideaal is voor scholieren. Gek dat ze dat boek zo graag willen lezen!

      Bij Marieke (hierboven) kreeg Verhulst dus *geen* goede recensie. Het zou ook mijn eerste Verhulst zijn, maar het klinkt nog steeds wel leuk.

  4. Leuk gedachtenexperimentje, maar wel een beetje heel ieniemienie met 45 euro….in een Nederlandse boekwinkel….think big, laten we er 6 bonnen van 25 euro van maken
    🙂
    Als we het dan hebben over nieuw verschenen of nieuw te verschijnen boeken (want daar ging het toch eigenlijk om?) dan zou ik zeker ook De verdovers van Anna Enquist op mijn lijstje zetten. Die had ik al bijna besteld op BOL, maar met jouw rationele argument (de boeken die je nog thuis hebt liggen heb je ook ooit gekocht omdat het goede boeken zijn) heb ik die aanval weer even af kunnen slaan.
    Verder ben ik benieuwd naar Logboek van een onbarmhartig jaar van Connie Palmen. Ik vind haar wel een beetje een dweper, met die rouw van haar, maar schrijven kan ze wel. Ik ga in november naar een lezing van haar over dit boek (SLAU in Utrecht) en dan staat er altijd een boekenstalletje….dus ik denk/vrees dat ik wel met dit boek thuiskom.
    Ik kijk reikhalzend uit naar het nieuwe boek van Detlev van Heest (Het verdronken land, nog niet verschenen) omdat ik zijn vorige boeken erg goed vond.
    Blindgangers van Joke J. Hermsen moet er ook op (nog te verschijnen) maar dat blijkt een derde deel te zijn en daarvoor moet ik eerst Het dameoffer en De Profielschets nog ff lezen.
    Oh ja en ook nog de essaybundel van Marita Mathijsen (Vroeger is ook mooi, nog te verschijnen). En mag dan ook Half mens van Maartje Wortel er nog bij?

    • Joke, het was eigenlijk geen 45 euro (dat was alleen ter opsiering bedoeld) – het kon elk bedrag zijn dat je maar wilt. 🙂

      Wat heb jij veel ideen zeg! Ik heb echter een boek van Enquist gelezen waar ik niets aan vond, dus ik zit niet te springen op nog n. Ik zal eerst wachten totdat jij het (uiteindelijk) toch gekocht hebt, maar ik ben blij dat je mijn raad hebt opgevolgd, want die oude boeken op je plank zijn heus net zo goed als de nieuwe, nog te kopen boeken. Alleen niet zo nieuw.

      Connie Palmen heb ik na De Wetten ook maar links laten liggen. Ik moet SLAU wel wat beter in de gaten houden – ze zijn niet zo goed op twitter en volgens mij staat ook niet alles in hun email nieuwsbrief die ik af en toe meen te ontvangen.

      Van de andere schrijvers heb ik alleen van de eerste twee gehoord. Maar jij koopt maar lekker met die virtuele nietbestaande boekenbonnen, hoor! Ik zal ze in ieder geval even opzoeken om een idee te krijgen waar je het over hebt.

      Bedankt voor het lijstje!

  5. Ik heb Turn of Mind (Hersenspinsels) net uitgelezen en op dit moment is wow het enige wat ik er over kan zeggen. Fascinerend en zeer beangstigend, en niet vanwege de moord.
    Ik denk dat ik vanavond mijn gedachten over dit boek op ga schrijven. Op het moment kan ik ze nog niet onder woorden brengen. Maar het is zeker een boek dat me nog lange tijd bezig gaat houden.

Laat hier je reactie achter.

