Winactie: Een duivel met een ziel van Richard Osinga

Een duivel met een ziel van Richard OsingaSoms gebeurt het: je leest een boek en je komt er maar niet in. Je probeert het leuk te vinden, maar het lukt niet. En je kan zien dat het boek best goed geschreven is en dat er ook wel leuke of interessante momenten in het verhaal zitten. Maar jullie klikken niet.

Dat gebeurde met mij en Een duivel met een ziel. Na 100 bladzijden, je kunt dus niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb, heb ik het weggelegd.

Toch jammer, en om het boek een goed onderkomen te geven, kun je het winnen! Kijk onderaan deze recensie wat je moet doen om een kans te maken.

Een duivel met een ziel: Waar het over gaat

Van de beschrijving op de achterkaft:

Het is augustus 1909, Le Moine en Pisani, twee officieren in dienst van het Franse leger, moeten de sultan in Marokko helpen met zijn strijd tegen opstandige Berbers. Tijdens een vergeldingsactie redt Le Moine een jong Berbermeisje, Ibtisam, en hun lot lijkt verzegeld.

Le Moine voelt zich verantwoordelijk voor haar, zoals vroeger voor zijn zusje Colette. In de laatste, roerige dagen van Marokko verliest Le Moine Ibtisam uit het oog. Zijn zoektoch voert hem van Fez naar Marrakech. Als die stad haar poorten opent voor opstandelingen uit de woestijn, ligt zijn lot in handen van Ibtisam.

Een duivel met een ziel: Wat ik ervan vond

Mijn mening is gebaseerd op de eerste 100 bladzijden.

Het is geen boek dat ik uit mezelf zou hebben opgepakt. De beschrijving trekt mij niet zo. Ik las het dan ook alleen omdat ik het ter recensie gekregen had.

Legers en hun activiteiten kunnen mij niet boeien. Zelfs niet als ze in het op zich best interessante Marokko plaatshebben. Het verhaal (voor zover ik het heb gelezen) richt zich voornamelijk op de gevechten en de politieke situatie, met de sultan en zijn rivaal aan de ene kant, en het Franse leger aan de andere kant.

Behalve het verhaal van Le Moine en Pisoni zijn er anekdotes over zaken die in het verleden gebeurd zijn, en soms had ik het idee ongevraagd een geschiedenisles te krijgen.

Het verhaal van Le Moine en het meisje Ibtisam zou best heel mooi kunnen worden, maar tot aan het punt waar ik gestopt was, had ik Ibtisam maar heel kort “ontmoet” en eerlijk gezegd kon het me niet zoveel schelen wat er met haar ging gebeuren.

Ik werd ook geirriteerd door het veelvuldig gebruik van arabische woorden, die ik dan in de woordenlijst achterin op moest zoeken. Bijvoorbeeld, één geval ging het over het woord “dorpen” en ik zag niet in, waarom dit woord niet gewoon in het Nederlands geschreven was, en ik de moeite moest nemen de Nederlandse vertaling achterin op te zoeken.

Na 100 bladzijden was er niets voor mij dat het interessant maakte om door te lezen, dus ben ik gestopt – ik lees tenslotte voor mijn plezier. Niet dat het verschrikkelijk onplezierig was om dit boek te lezen, dat niet, maar veel plezier had ik er toch ook niet aan.

Ik denk dat er best veel mensen zijn die dit boek wél heel mooi zullen vinden, dus geef ik mijn boek (gedeeltelijk gelezen, maar in goede staat) graag aan één van de lezers van De Boekblogger (zie hieronder).

Mijn waardering: 2.5/5

Ik las dit boek: omdat ik het gekregen had ter recensie

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van uitgeverij Nieuw Amsterdam

Aantal bladzijden: 256

Gepubliceerd in: 2011 (November)

Winactie

Wil jij dit boek winnen? Lees eerst even de regels en vul dan het formulier in.

De regels:

  1. Iedereen kan meedoen, je hoeft niet zelf een blog te hebben.
  2. Je moet wel een adres in Nederland of België hebben waar het boek naar toegestuurd kan worden.
  3. Volg mijn blog per email (zie in het kader rechts “Volg per Email”, helemaal bovenaan).
  4. Extra winkans: Tweet over deze winactie – onderaan dit artikel zie je een twitterknop. In plaats van tweeten mag je dit bericht ook via de facebook knop de wereld insturen.
  5. Vul onderstaand formulier in (naam en emailadres) om mee te dingen naar het boek. Een reactie op dit artikel telt niet als inzending.
  6. Je kunt tot zondag 27 november meedoen. Op maandag 28 november trek ik de winnaar.
  7. Ik stuur de winnaar een email, die binnen 3 dagen moet worden beantwoord, anders wordt er een nieuwe winnaar gekozen.

Vul dit formulier in!

11 reacties op “Winactie: Een duivel met een ziel van Richard Osinga

  1. Ja, hoor! Ik lees boeken het liefst in de oorspronkelijke taal, als ik die machtig ben!
    Dus: Ne, Eng, Du en zelfs Fr., zoals bij ons op school de afkortingen zijn.

  2. Pingback: The Sunday Salon – My Week in Books « JannyAn's Blog

Laat hier je reactie achter.