Eerste Hoofdstukken – 8. Blijf bij ons van Florence Tonk

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit keer heb ik een heel boek, maar ik lees eerst de eerste twee hoofdstukken, die ook als pdf beschikbaar zijn. Daarna ga ik het hele boek lezen, en zullen we zien of ik gelijk had: doorlezen of wegleggen?

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Ik kreeg niet alleen de eerste hoofdstukken in handen, maar zelfs het hele boek, in het kader van de Not Just Any Book blogtournee van dit boek. Dat wil zeggen, het boek wordt door verschillende blogs gerecenseerd, te beginnen bij dit blog. Zie onderaan het tourneeschema.

Omdat de eerste twee hoofdstukken beschikbaar zijn voor lezers van De Boekblogger, krijg je van mij eerst een idee wat ik ervan vond. Daarna kun je zelf de hoofdstukken downloaden, HIER, om te zien wat je er zelf van vindt. Daarna lees ik het boek in z’n geheel, en daarover rapporteer ik volgende week, zodat we eens direct kunnen zien of ik gelijk heb als ik na de eerste hoofdstukken wil doorlezen of wegleggen.

Blijf bij ons van Florence TonkBoek: Blijf bij ons van Florence Tonk

Genre: fictie, Nederlands

Bladzijden: 240

Uitgeverij: NwAdam

Publicatie Datum: oktober 2010

Beschrijving op de achterkant

Emma verhuist met haar vriend naar Kiev, waar ze slecht kan aarden en haar relatie ziet verkruimelen. Als ze een datsja kopen op het Oekraïense platteland, besluit zij er in haar eentje te gaan wonen. Ze legt er een moestuin aan, gaat Engelse les geven en raakt gefascineerd door een geheimzinnig meisje met een aangrijpende geschiedenis. Ook sluit Emma een innige vriendschap met de familie Boerjak. Maar dan komen er lastige vragen: hoort zij hier wel thuis? Waarom wil zij uitgerekend hier wonen, in dit modderige dorp vol oude vrouwen, dronkaards en een enkele achterblijver? Terwijl Emma steeds meer verbonden raakt met de kleine gemeenschap, raakt ze verstrikt in een liefdesaffaire en komt ze achter een duister geheim.
Blijf bij ons is een meeslepende roman over het verlangen naar overgave en de honger naar meer dan een leven vol voorzichtige compromissen. De zoektocht eindigt in een voormalig sovjetdorp dat nog altijd worstelt met de gevolgen van de geschiedenis.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Ik heb het hele boek maar lees slechts de eerste twee hoofdstukken die je ook kunt downloaden.

In het eerste hoofdstuk proberen Emma en Rogier de Ukraïnse grens over te steken, maar Emma moet met hun papieren naar een gebouwtje waar een aantal ruige types stempels moeten zetten (terwijl Rogier bij de auto blijft). Emma gaat met loden benen, vindt het doodeng en heeft veel (voor)oordelen. De lezer kan precies volgen wat er zich in haar hoofd afspeelt.

In het tweede hoofdstuk zijn ze al een tijdje in Kiev, en zwerft Emma door de straten omdat ze vanwege de cyrillische tekens moeite heeft om de weg te vinden. Ook wordt er verslag gedaan van een werkborrel van Rogier, waarbij Emma zich helemaal uit de toom voelt, omdat Rogier haar niet verteld had dat ze zich had moeten opdoffen voor deze gelegenheid. Terwijl Rogier zowat dag en nacht werkt, heeft Emma niets te doen behalve proberen Russisch te leren en wat te lezen.

Oordeel

Doorlezen!Op basis van de eerste twee hoofdstukken lijkt het erop dat dit boek uit stukken bestaat die over hetzelfde onderwerp gaan, maar niet direct op elkaar aansluiten. Ik ben benieuwd of het boek toch een echt verhaal bevat en niet een collectie van columns over hetzelfde onderwerp blijkt te zijn.

Ik vind het verhaal interessant en ben benieuwd of Emma inderdaad weet te settelen in haar nieuwe woonomgeving. Ook is het leuk over een heel nieuw (voor mij) land te lezen, waar ik heel erg weinig vanaf weet.

De schrijfstijl is mooi, ingetogen, een beetje depressief, net als Emma. Haar situatie doet me denken aan die van de buitenlanders in de tv documentaire Liefs uit… waarbij een aantal buitenlanders met Nederlanders gaan trouwen/samenwonen en zonder de taal te spreken, proberen een nieuw leven op te bouwen in ons land.

Het lijkt me een leuk boek omdat het een variatie is op het al bekende thema van verhuizen naar het Franse plattenland om daar een idyllisch bestaan op te bouwen. Maar of dit ook zo idyllisch wordt? Ik ben benieuwd.

Edit: Hier is mijn recensie na het lezen van het hele boek: recensie.

Blogtournee

November 2011
15 –> boekblogger.wordpress.com
18 –> mariafoerier.nl
21 –> joke-boekhappen.blogspot.com
24 –> lauradenkt.nl
27 –> ruslandverafennabij.com
30 –> jannyan.wordpress.com

December
3 –> selfhelpeditor.wordpress.com
6 –> nataschakookt.blogspot.com
9 –> miriamrasch.nl
12 –> hendrik-jandewit.nl
15 –> fleurdeweerd.nl

En hier is de website van Not Just Any Books met de hele tourneelijst nog een keer.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

6 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 8. Blijf bij ons van Florence Tonk

  1. die eerste zin is prachtig.. ‘Er zit iets ouds en machtigs in haar hoofd.’ dat, in combinatie met de titel van het boek, zou op mij direct indruk maken in de boekenwinkel. ben benieuwd naar je eindoordeel!

    leuk initiatief trouwens, not just any books.

Laat hier je reactie achter.

