Eerste Hoofdstukken – 31. De mooiste handen van Dehli van Mikael Bergstrand

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

De cover van De mooiste handen van Dehli sprak mij meteen aan. En toen ik las waar het over ging, wilde ik meer weten. Vandaar deze Eerste Hoofdstukken.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De mooiste handen van Dehli van Mikael BergstrandBoek: De mooiste handen van Dehli van Mikael Bergstrand
Genre: moderne fictie
Bladzijden: 296
Uitgeverij: Signatuur
Publicatie Datum: juli 2012

Cover: Mooie kleurenkombinatie, blauw en oranje, met wit. De ene hand is op zijn Indiaas versiert, de andere niet, zij staan op het punt om in elkaar te grijpen. Komen daar twee culturen samen? De manier waarop de woorden over het plaatje zijn verdeeld, doet vermoeden dat het geen serieus verhaal is maar iets grappigs.

.

Op de website

Website uitgevers: “Göran Borg is 52 jaar, gescheiden, en heeft nauwelijks contact met zijn kinderen. Op dit dieptepunt aangekomen, wordt hij ook nog ontslagen. Hij heeft weinig puf, maar toch laat hij zich door een vriend overhalen om mee te gaan op reis naar India.

In India raakt Göran bevriend met Yogi, een textielhandelaar met een af en toe onuitstaanbare, maar gelukkig ook onuitputtelijke dosis optimisme. Yogi komt hem op verzoek van Görans vriend uit het ellendige hotelletje halen waar hij ziek, zwak en misselijk zijn lot ligt te bewenen, terwijl de rest van de reisgroep vrolijk verder trekt.

Omdat er een prachtige vrouw in beeld komt, Preeti Malhotra, voor wie Göran meer voelt, stelt hij zijn terugreis naar Zweden uit. Er is één probleem: Preeti is getrouwd met een van de machtigste industriëlen van Delhi. Maar ook dit kan hem niet uit het veld slaan en gelukkig is Yogi er altijd nog, die hem met raad en daad terzijde staat en met wie hij een diepe vriendschap ontwikkelt, ondanks hun vaak zeer verschillende kijk op de wereld. ”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

De hoofdpersoon, een veertiger, zit bij de kapper waar hij al 10 jaar komt, en waar zijn (toen nog) vrouw hem toendertijd dwong zijn paardestaart eindelijk af te laten knippen. De kapster complimenteert hem met zijn mooie handen.

Daarna gaan we een jaar terug in de tijd. Ook dan zit hij in de kapsalon van Cissi. Hij praat met haar over zijn ex-vrouw (ook klant bij Cissi), over vrouwen in de overgang, en andere onderwerpen. Als hij weggaat merkt hij dat Cissi tegen een andere klant over hém praat, op een neerbuigende manier.

In het volgende hoofdstuk gaat Göran, de man, eten in een Italiaans restaurant. Zoals wel vaker neemt hij van alles twee, zodat het lijkt alsof hij een zakenlunch heeft en het kan declareren bij zijn werk, een communicatieburo. Bij zijn werk aangekomen, roept de chef hem naar zijn kantoor. Göran maakt teveel fouten en doet zijn werk niet naar behoren. En zo wordt hij ontslagen.

Oordeel

Doorlezen!Ja, dit verhaal klinkt leuk. Het leest lekker, niet moeilijk, een beetje feitelijk. Göran doet verslag van wat er gebeurd is, hij geeft weer wat (bijv.) zijn baas zegt en wat hij, Göran, daarvan vindt.

In een hoofdstuk verandert Göran van een man die denkt dat hij de zaakjes mooi voor elkaar heeft in een gebeten hond die moet toegeven dat zijn baas gelijk heeft.

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met hem. Uit de beschrijving boven blijkt dat hij naar India zal gaan, waar hij in eerste instantie alleen maar ellendig is. Maar de ellende van een ander, dat leest soms heerlijk weg! Toch?

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 31. De mooiste handen van Dehli van Mikael Bergstrand

  1. Dat wat op de website staat vind ik aantrekkelijk klinken. Als ik dan jouw samenvatting lees van de eerste hoofdstukken, ga ik een beetje twijfelen. Met name door de vraag: wordt die vriend goeroe-achtig geportretteerd? Maar de nieuwsgierigheid naar de manier van schrijven en naar wat de hoofdpersoon door gaat maken geeft de doorslag: doorlezen.

    • Joyce, in het stuk wat ik gelezen heb komt die vriend nog helemaal niet voor. Ik had zelf niet het idee dat het om een goeroe-type ging (van wat ik op de website las). Ik denk dat het een heel leuk boek wordt, maar ja, dat is altijd afwachten natuurlijk.

  2. Ja, je hebt gelijk. Toen ik mijn reactie had geplaatst besefte ik dat ook. Het was vooral dat ik het stukje van de website las en tijdens het lezen van jouw samenvatting over de eerste hoofdstukken begon ik daar op de achtergrond over na te denken. Vandaar bij mij die vraag. De eerste hoofdstukken zijn een verrassing: euh? Bij de kapper? Ik ben benieuwd naar hoe je de rest vindt.

Laat hier je reactie achter.