Boek recensie: De kers op de taart van Katie Fforde

De kers op de taart van Katie Fforde

Katie Fforde heb ik al vaker gelezen en zij valt nooit tegen. Haar boeken zijn altijd goed voor een leuk verhaal, chick-lit van het niet al te domme soort. De hoofdpersoon is snugger, loopt niet in zeven sloten tegenlijk.

Maar met dit boek kwam ik wel tegen wat ik regelmatig in chick-lits vind: het verhaal had een aantal onwaarschijnlijkheden dat in een boek normaal niet zou worden geaccepteerd maar blijkbaar heel gewoon is in chick-lit. Jammer, want ik houd van een waterdicht verhaal.

De kers op de taart: Waar het over gaat

Van de website van de uitgever: “Als Zoe, fervent amateurkok, voor een felbegeerd plekje in een kookwedstrijd op televisie wordt geselecteerd, is ze buiten zichzelf van blijdschap. Het is een unieke kans om zich een weg te koken naar roem, succes en het kleine delicatessenwinkeltje op het platteland waar ze altijd al van heeft gedroomd.

De eerste opdracht is echter nog maar net begonnen als ze merkt dat ze meer bordjes in de lucht moet houden dan ze had voorzien. Niet alleen moet ze de competitie aangaan met de fanatieke en nogal achterbakse Cher, tot haar schrik valt ze in rap tempo voor een van de juryleden, de snedige maar buitengewoon sexy Gideon Irving. Het duurt dan ook niet lang voor er veel meer op het spel staat dan canapés, cakejes en cordon bleu alleen.”

De kers op de taart: Wat ik ervan vond

Het liefdesverhaal was zwak – ik geloofde niet zo in Gideon en dat Zoe in hem de ware zou kunnen vinden. Ze kon wat mij betreft haar aandacht beter op de wedstrijd houden. Ook hielp ze de zwangere gastvrouw Fenella op momenten dat ze eigenlijk met de wedstrijd zou bezig moeten zijn. Niet erg handig en niet helemaal overtuigend.

Toch was haar hulpvaardigheid ook hartverwarmend, vooral als je haar vergeleek met haar kamergenote Cher, die zich alleen maar druk maakte over haar uiterlijk en die op tv wilde om carrière te kunnen maken – hoewel niet in koken want dat interesseerde hear helemaal niet (hoe ze dan toch aan de wedstrijd kon meedoen is me een raadsel, dan waren er toch vast wel betere kandidaten? Of was zij gekozen vanwege haar uiterlijk?).

Gideon verdween telkens voor een paar dagen zonder wat van zich te laten horen. Dat bevestigde voor mij ook dat hij geen knip voor de neus waard was. Waarom Zoe hem dan toch zo geweldig vond snapte ik echt niet.

Het verhaal rond de kookwedstrijd is niet heel spannend maar het is wel leuk om te zien hoe Zoe door op een slimme manier van haar beperkte tijd en mogelijkheden gebruik maakt om toch telkens weer een ronde te doorstaan. Ook was het heerlijk om me te ergeren aan die verschrikkelijke Cher die alles doet om Zoe dwars te zitten en daar ook nog mee weg lijkt te komen.

Fenella en haar familie levendigden het verhaal prima op. Vooral leuk is het gedeelte waar Fenella’s schoonouders denken dat Zoe de dienstmeid is en haar aan het werk proberen te zetten.

Al met al een amusant boek als je niet te diep nadenkt. Ik las dit boek met veel plezier in een dag of twee uit.

Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Ik las dit boek: op vakantie, lekker luchtig lezen

Dit boek kreeg ik: in een winactie van Damespraatjes

Aantal bladzijden: 352

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf 

 

5 reacties op “Boek recensie: De kers op de taart van Katie Fforde

  1. Tot een tijdje geleden las ik ook graag de boeken van Katie Fforde, maar ik begin ze zo stilletjesaan eentonig te vinden. Het eerste boek dat ik las vond ik fantastisch, maar ondertussen begint het patroon een beetje hetzelfde te worden, dus ik weet niet of ik nog boeken van haar ga lezen.

    • Katrien, eerlijk gezegd was het bij mij alweer een paar jaar geleden dat ik een boek van Fforde gelezen heb. Misschien is het inderdaad minder geslaagd om ze allemaal achter elkaar te lezen. Dat is overigens wel vaker zo bij chick-lits!

Laat hier je reactie achter.