Gelezen: Schuld door Walter van den Berg

schuldjpgAlweer het derde en laatste boek dat ik toegestuurd kreeg als mede-oprichter van DasMag uitgeverij, en het elfde boek dat ik dit jaar gelezen heb.

Net als bij de andere twee boeken van Das Mag (Het smelt van Lize Spit en Er moet iets gebeuren door Maartje Wortel) had ik eerst mijn twijfels – in dit geval omdat de hoofdpersonen mij niet zo lagen, maar uiteindelijk vond ik dit toch wel een heel goed boek. De hoofdpersonen zijn twee broers en een zoon van een van de broers, die er een twijfelachtige levenswandel op na houden. Een werkt met gestolen goederen, een andere komt net uit de gevangenis.

Het verhaal wordt van de hak op de tak verteld – ogenschijnlijk. Dan weer een stukje in het heden, dan weer in het verleden. Zo vormt zich langzaam een beeld van de familierelaties en hoe die zijn wat die zijn. Het is vernuftig in elkaar gezet, met een leuke twist aan het einde. Dat er wat aan de hand was, heb je al snel door, maar wat precies? Dat had ik pas laat in de gaten!

Waar gaat het eigenlijk over? Libris zegt: ‘Welkom in het universum van Walter van den Berg: de harde wereld van Amsterdam Nieuw-West. Waar mannen hangen in snackbars, rijden in Nissan Sunny’s en lopen op badslippers – en hun vrouw slaan. De pientere Kevin maakt gejatte laptops schoon en verkoopbaar. Vieze filmpjes die hij hierbij vindt zet hij online en de vreemdgangers belt hij op. Om ze te laten zien dat het hun schuld is. Om maar met iemand te kunnen praten. Maar dan komt zijn vader, ex-charmezanger ‘Zingende Ron’, uit de bak. Sommige schulden worden nooit afgelost.’

De beste van de eerste drie uitgaven van DasMag uitgevers!

 

Eén reactie op “Gelezen: Schuld door Walter van den Berg

Laat hier je reactie achter.

