Gelezen: De cirkel door Dave Eggers

cirkel
Dit is mijn derde boek van dit jaar (2016), en de tweede keer dat ik het las. De eerste keer gaf ik het vijf sterren, maar nu zag ik toch wat problemen, en zijn het er 4,5 geworden. Al met al dus nog steeds een goed boek.

Het gaat over een jonge vrouw die op de campus van een internetbedrijf, een soort Google, komt te werken en steeds meer betrokken raakt bij de nieuwste plannen van het bedrijf. Die komen erop neer dat zo veel mogelijk informatie van burgers via het bedrijf, The Circle, samenkomt en dat anderen zo veel mogelijk informatie over hun medemensen krijgen. Want: privacy is diefstal! Diefstal van kennis. Mae gaat erin mee, maar merkt dat niet iedereen het prettig vindt om hun geheimen prijs te geven. Haar ouders en vrienden begrijpen het niet, en willen niet met haar meedoen.

Het leuke van dit boek is, dat het in een toekomst speelt die niet erg ver van ons af staat. Een paar jaar, en het zou zomaar zover kunnen zijn. Toch hoop ik dat we nooit al onze informatie op één plaats bijeen zullen brengen. Ik merk nu al dat het moeilijk is om mijn online gegevens apart te houden. Hoe makkelijk is het bijvoorbeeld niet om ergens met Facebook in te loggen i.p.v. alweer een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord te moeten onthouden? Ik heb één e-mailaccount (van de 15) dat nergens aan verbonden is. Dat is dus mijn ‘volkomen anonieme’ account – behalve dan, dat ik er wel vanaf dezelfde computer op inlog als de andere. Hmm.

Ik was het niet altijd helemaal eens met De Cirkel. Een conclusie is, dat als mensen verplicht met hun eigen ID inloggen op social media, zouden ze nooit meer ‘trollen’ (andere mensen met hun beledigende commentaar lastig vallen). Toch zou dat volgens mij niet werken. Mensen denken nu eenmaal dat ze gelijk hebben en zullen het niet laten, anderen op hun ‘idiote’ ideeën aan te spreken en belachelijk te maken. Denk maar aan al die Facebookberichten waar het soms gebeurt dat iemand door duizenden mensen (onder hun eigen namen) wordt aangevallen, alleen omdat die op basis van zeer beperkte kennis zeker denken te weten dat deze persoon een idioot is, een lafaard, een egoist enz. en dus beslist niet mag ontsnappen aan de klauwen van de menigte.

Als je sociale media gebruikt, moet je dit boek beslist lezen. Wedden dat je iets voorzichtiger omgaat met de informatie die je wereldkundig maakt?

 

8 reacties op “Gelezen: De cirkel door Dave Eggers

  1. Leuk dat je het boek voor de tweede keer hebt gelezen. Inderdaad ben je alerter als je dit boek net uit hebt en op een of andere manier verwatert het dan toch, misschien dat voor een tweede keer lezen, geen slecht idee is.

  2. Ook ik heb het boek gelezen en vond het een eye-opener wat betreft het gebruik van de meerdere schermen. De toekomst is voelbaar nabij als je, met je laptop op schoot, televisie aan, even een appje op je telefoon beantwoordt ☺️.

  3. Mooie recensie, ik ben al voorzichtiger geworden met dingen delen, als ik al eens iets een vriend vertel gaat het via inbox en niet meer via facebook of whatever. Je leert ervan en een boek is een eye opener, dank voor de tip.

Laat hier je reactie achter.

