Ik ben er door Clélie Avit

Ik ben er  Waar het over gaat

Ik ben er door Clelie Avitbol.com zegt: ‘Sinds zeven maanden voelt Elsa niets meer: geen kou, geen honger, geen pijn en vooral geen angst. Ze is in coma. Thibault wordt gekweld door verdriet en woede, sinds de dag dat zijn broertje een auto-ongeluk veroorzaakte waarbij twee jonge meisjes omkwamen. Als hij – geteisterd door slaaptekort – de verkeerde ziekenhuiskamer binnenloopt, ziet hij Elsa roerloos in haar bed en besluit tegen haar te praten. Ze praat niet terug, maar hij weet zeker dat ze hem hoort. Terwijl de doktoren, vrienden en familie hun hoop voor Elsa’s herstel verliezen, groeit in Thibault juist de overtuiging dat ze voor elkaar bestemd zijn. ‘Ik ben er’ is een hartverscheurend liefdesverhaal.’

Ik ben er: Wat ik ervan vond

Een boek dat lekker doorleest. De personages zijn interessant: Elsa, de vrouw in coma die niet kan bewegen, maar wel kan horen en denken, en Thibault, de onbekende man die op haar kamer even tot rust komt van zijn drukke en onplezierige leven.

Het liefdesverhaal kon mij niet zo boeien, maar wel het idee dat iemand in coma kan liggen en alles kan meekrijgen van wat er in de omgeving gebeurt. Ik wilde zo graag dat ze ‘wakker’ werd en haar ouders kon vertellen dat ze er nog wel was! Of om eindelijk die Thibault eens in het echt te zien. Ik kon me goed voorstellen dat ze verliefd werd op de enige persoon die een beetje moeite voor haar deed en echt met haar praatte in plaats van over haar, zoals haar meeste bezoekers deden.

Thibault zelf vond ik ongeloofwaardig: omdat hij zomaar op de kamer van een vreemde gaat zitten (en daar zelfs in slaap valt) en omdat hij verliefd wordt op een vrouw die aan allerlei slangetjes ligt en niets terug kan zeggen. Hij wist zo goed als niets over haar, en kreeg na hun eerste ‘kennismaking’ ook niet echt veel meer van haar te weten. Vreemd dus, dat hij nogal obsessief over haar wordt.

Is dat echte liefde? Tja, wat is echte liefde? In ieder geval was het bij Elsa een gevalletje van onbewoond eiland: ze werd verliefd op ongeveer de enige kandidaat waar ze verliefd op kon worden, terwijl Thibault  zijn eigen trieste leven probeerde te vergeten door zich op Elsa te concentreren. Dus een onderbouwde liefde is het niet. Maar ja, is een liefde dat ooit?


Mijn waardering: 4 sterren (van de vijf)

Bladzijden: 224

Publicatie: 2015 (oorspronkelijke Franse editie, 2015, Je suis là)

Dit boek heb ik: voor recensie ontvangen van uitgeverij Xander

Vertaald door: Carolien Steenbergen

Laat hier je reactie achter.

