De conversationalist door Onno Blom

De conversationalist door Onno BlomDe conversationalist: Waar het over gaat

Uitgeverij De Arbeiderspers zegt: ‘De afgelopen jaren reisde Onno Blom geregeld af naar de Champs-Élysées van Vlieland, waar Theo Sontrop – afmeting Napoleon – zich had gevestigd na een roemruchte carrière als literair uitgever in de Amsterdamse grachtengordel. Blom maakte notities van die insulaire gesprekken omdat Sontrop het zelf altijd had verdomd om zijn langverwachte memoires te schrijven. In dit mini-Privé-domeindeel hors catégorie zijn de mooiste verhalen opgetekend in de superieure stijl van de gentleman. Want ook als Theo Sontrop ergens niets van weet, weet hij er iets moois over te zeggen. Hij is onze grootste conversationalist.’

De conversationalist: Wat ik ervan vond

Eigenlijk had ik het boekje alleen uit de te-lezen kast gehaald omdat het een lekker dun boekje was, als tussendoortje bij een onhandzaam dik boek dat ik niet zo makkelijk met me mee kon nemen. Het onderwerp, een uitgever waarvan ik nog nooit gehoord had, sprak me niet zo aan, maar ach, boeken zijn er om gelezen te worden (of in ieder geval om uit te proberen en terzijde te leggen als het niets blijkt te zijn).

Dit vond ik een erg leuk boekje. Precies de goede lengte. Het deed me (een beetje) denken aan het (fictie)boek Toen boeken nog boeken waren. Voor iedereen die het leuk vind over uitgevers te lezen maar net als ik ook TBNBW niet te verteren vonden, is dit een leuk alternatief. En nog echt gebeurd ook!

We volgen de carrière van Theo Sontrop, van wie eerst niets terecht lijkt te komen, maar die door niet veel uit te voeren, en later door heel hard te werken, toch heel wat weet te bereiken. Leuk om namen tegen te komen van allerlei oude en nieuwe schrijvers en wat roddel en achterklap te lezen over zijn collega-uitgevers.

Doordat Sontrop een nogal eigenzinnig type is – wat overigens ook verkeerd had kunnen uitvallen – is dit een grappig boekje met een korte geschiedenis van de Nederlandse uitgevers van de laatste 50 jaar. Ik heb me vermaakt.


Mijn waardering: 4,5/5 (leuk!)

Bladzijden: 72

Publicatie: 2015

Dit boek heb ik: toegestuurd door een uitgever tegelijk met een recensieboek – lekker vaag!

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (?/20) [de tel kwijt]. ILN

door Leeswammes Geplaatst in Boeken

3 reacties op “De conversationalist door Onno Blom

  1. Theo Sontrop, Judith, is een bijzondere man.Daarom las ik dit boekje ook-hij is een legende in de boekenwereld, plus een dichter-lees eens het geweldige gedicht “De eikel spreekt” Het boekje is aardig juist als je niet veel van TS weet, lekker anecdotisch.Nog een anecdote: vanaf eind jaren ’70, begin ’80 had hij een verhouding met een bibliothecaresse, met wie ik een jaar bibliotheekschool volgde;een superslimme vrouw uit een RK-nest.Eens zag ik ze samen zitten op het Leidseplein, 1981 en toen heb ik met haar weer eens gepraat, geweldige vrouw.Theo was meteen stinkend jaloers.Daar had hij geen enkele reden toe.Maar meer mag ik hierover niet in het openbaar vertellen.

Laat hier je reactie achter.

