De Stiefmoeder door Renate Dorrestein

De stiefmoeder door Renate Dorrestein

De stiefmoeder, van een van mijn favoriete schrijvers, had ik gek genoeg nog steeds niet gelezen. Gelukkig kwam ik het tegen in de bibliotheek en ik besloot het voor de 24-hour readathon te lezen. Inderdaad bleek het daar een geschikt boek voor te zijn.

Tijdens de 24-hour readathon lees je niet zoveel mogelijk, maar wel zorg je voor zoveel mogelijk leestijd. Dus behalve slapen en een paar huishoudelijke dingetjes, heb ik in die tijd alleen maar gelezen. Heerlijk!

De stiefmoeder las ik pas in de laatste uren. Een fijn. leesbaar boek over een gezin dat uit elkaar dreigt te vallen. De vrouw, de stiefmoeder van het verhaal, is in haar eentje naar Engeland gegaan om een prijs in ontvangst te nemen, hoewel het de bedoeling was dat haar man ook mee zou gaan. Maar zij hadden niet lang voor vertrek ruzie. Als zij niet op de afgesproken dag weer thuiskomt, begint de man zich zorgen te maken. De stiefdochter vindt het wel best. Haar moeder is net weg bij haar tweede man en de dochter heeft alle hoop dat het tussen haar ouders weer goed zal komen.

Het verhaal wordt in drie delen verteld. Het eerste door de vrouw. Dit vond ik het leukste stuk. Zij is een interessante verschijning met een heel eigen kijk op de wereld, lekker eigenwijs. Zij gaat haar gangetje en voldoet niet aan de verwachtingen van de voorzitter van de organisatie die de prijs aan haar gaat uitreiken. Daarna gaat het verhaal verder met haar man. Hij is boos op haar, omdat ze hem iets belangrijks niet verteld heeft. De stiefdochter heeft het laatste woord en zij is een echte tiener. Haar verhaal sprak mij het minst aan.

Al met al was het een prachtig verhaal over misverstanden en langs elkaar heen leven. Het leest heerlijk weg en wat ik vooral heel leuk vond, was hoe de verschillende personages bepaalde gebeurtenissen heel anders bekeken.


Mijn waardering: 4,5  sterren

Bladzijden: 222

Publicatie: 2011

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (?/20) [de tel kwijt]. ILN

Extra: Andere boeken van Renate Dorrestein die ik gelezen heb: Noorderzon, Een nacht om te vliegeren, Het hemelse gerecht, Ontaarde moeders, Verborgen gebreken, Een hart van steen, Het geheim van de schrijver, Zonder genade, Het duister dat ons scheidt, Zolang er leven is, Echt sexy, is er hoop, De leesclub, De blokkadeWeerwater

door Leeswammes Geplaatst in Boeken

2 reacties op “De Stiefmoeder door Renate Dorrestein

Laat hier je reactie achter.

