Boekrecensie: Toen boeken nog boeken waren door Jonathan Galassi

Toen boeken nog boeken waren door Jonathan GalassiToen boeken nog boeken waren: Waar het over gaat

Uitgeverij AtlasContact zegt: ‘Dit is een liefdesgeschiedenis. Een verhaal over de goeie ouwe tijd, toen mannen nog mannen waren en vrouwen nog vrouwen en boeken nog boeken, met een gelijmde of zelfs genaaide rug, een stoffen of papieren omslag, een fraaie of minder fraaie kaft en een muffe, stoffige, heerlijke geur. In een heerlijk naar oud papier geurende wereld vechten twee New Yorkse uitgevers van de oude stempel jarenlang om een vermaarde dichteres. Zij draagt haar eigen geheimen met zich mee, die de levens van hen allemaal zullen veranderen.’

Toen boeken nog boeken waren: Wat ik ervan vond

Boeken over boeken, de meeste lezers vinden dat interessant. Tenslotte, als je graag boeken leest, vind je het vaak leuk om te lezen over andere lezers, boekwinkels, uitgevers, oude boeken, en wat er verder nog met het maken en lezen en ontdekken van boeken te maken heeft. Zo vond ik bijvoorbeeld De verzamelde werken van A. J. Fikry  door Gabrielle Zevin heel leuk om te lezen en ook Het geheim van Penumbra’s boekwinkel door Robin Sloan sprak tot de verbeelding.

Toen boeken nog boeken waren vind ik een arrogante titel. Hoezo zouden boeken nu geen boeken meer zijn? Want dat suggereert het wel. Gek dan, dat dit boek niet in een heel mooie, luxe editie verschijnt. Tenminste, mijn exemplaar is een bog standard paperback zoals de meeste boeken die in Nederland uitkomen.

Om maar meteen de aap uit de mouw te laten: ik heb maar een klein stukje van het boek gelezen, 55 bladzijden maar. Inderdaad, ver ben ik niet gekomen in dit boek. De reden: ik lees boeken voor mijn plezier, en ik had al heel snel geen plezier in dit boek. De reden daarvan is dat het hele verhaal een samenvatting lijkt te zijn over de loopbaan van een redacteur en over de uitgeverij waar hij komt te werken. Er is geen ‘nu’, voor zover ik kon achterhalen. Het verhaal staat af en toe even stil bij een gebeurtenis, om daarna weer een aantal maanden of jaren samen te vatten. Het voelde als een ‘en-toen en-toen’-verhaal, en dat is over het algemeen nogal saai (of er moeten wel heel interessante gebeurtenissen genoemd worden, maar dat was hier (nog) niet het geval).

Ik heb zelf een redactiebureau en ben (dus) geïnteresseerd in alles wat met het maken en publiceren van boeken te maken heeft. Dacht ik. De manier waarop dit verhaal verteld wordt, vind ik niet prettig lezen en daarom houd ik het voor gezien.

Wil jij het lezen?

Misschien denk je: ‘Judith kan me meer vertellen, maar dit wil ik zelf proberen. Een boek over een uitgeverij moet interessant zijn, dat kan niet anders!’ Laat in dat geval een reactie achter. Uit de geïnteresseerden kies ik, helemaal niet willekeurig, iemand die mijn exemplaar thuisgestuurd krijgt. Als je van plan bent er een recensie over te schrijven, op mijn blog of op de jouwe, des te beter! Laat het weten in je reactie en je maakt meer kans op het boek.

Mijn waardering: Niet uitgelezen (tot blz. 55 gelezen)

Bladzijden: 240

Publicatie: 2015 (oorspronkelijke Engelse editie, 2015, Muse)

Dit boek heb ik: voor recensie ontvangen van uitgeverij AtlasContact

Vertaald door: Lidwien Biekman

10 reacties op “Boekrecensie: Toen boeken nog boeken waren door Jonathan Galassi

1. Ja het begin is niet om door te komen, je wordt overrompeld door namen. Dit schreef ik erover.

“Hoe bijzonder het onderwerp ook is, toch vond ik het boek aanvankelijk niet makkelijk leesbaar. Volgens recensies in Amerikaanse kranten heeft de schrijver zijn eigen uitgeverij als uitgangspunt genomen en dat vormt misschien ook wel het startprobleem van dit boek. Voor Amerikanen zal het vol verwijzingen zitten naar bekende schrijvers, bestaande uitgeverijen en redacteuren etc. maar mij zeiden ze niets op enkele namen na zoals bijvoorbeeld Susan Sontag, Jonathan Franzen, en Oprah Winfrey. Er worden in eerste instantie zoveel namen genoemd en zoveel kennis rond het uitgeversvak tentoongespreid en zo’n grote aanloop naar het verhaal zelf gemaakt dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Het verhaal is soms zelfs een beetje rommelig.

Wat je toch doet verder lezen is de licht cynische toon die de schrijver in zijn boek hanteert. De schrijver toont een grote liefde voor zijn vak, maar door het hele boek heen geeft hij ook op die relativerende, onderkoelde toon aan dat je alles niet al te serieus moet nemen. ”

Maar toch als je doorleest dan wordt het een prettig leesbaar boek waar de liefde voor het vak in doorklinkt.
    Misschien toch maar even verder lezen?

• Hoi Dettie, bedankt! Goed om te weten dat het beter wordt als je doorleest. Misschien ga ik het nog proberen! Eerst ben ik bezig in een paar leesbaarder boeken – zoals de nieuwe van Margaret Atwood: een feestje om te lezen!

2. Ik houd juist niet zo van boeken over boeken, of in elk geval niet van schrijvers die schrijven over het schrijfproces. Maar het boek van Gabrielle Zevin gaan we over een tijdje met mijn leeskring bespreken, dus ik ben blij dat jij daar positief over bent🙂 dan wordt dat vast een goede leeservaring.

3. De titel en de korte inhoud spreekt mij wel aan maar ik vind het jammer dat het boek zo moeilijk leesbaar is… Ik weet het niet goed of ik het ooit ga lezen of niet. Stel dat ik het zou winnen en wel lees komt er sowieso een recensie op mijn blog.

4. Hoi Judith,
    Toevallig zag ik op twitter je berichtje. Na gelezen te hebben hoe je er tegen aan liep dat je er niet door kwam en gestopt bent met lezen, ging ik nog even verder zoeken of er al meer recensies te vinden zijn over dit boek. ………en toen werd het stil. Nee dus. Ja, en dan vind ik het toch wel een uitdaging. Zeker na het lezen van de reactie van Dettie. Je begrijpt dat ik mij dus hierbij graag op geef om kans te maken op dit boek en te recenseren. Alleen kan ik niet beloven dat dat snel zal zijn. Er ligt nog een stapeltje. Maar ja, deze is niet zo dik zag ik al. Dus dan kan het eventueel tussendoor.

5. Pingback: De conversationalist door Onno Blom | De Boekblogger