Boekrecensie: Peyton Place door Grace Metalious

Peyton Place by Grace MetaliousPeyton Place: Waar het over gaat

Uitgeverij NieuwAmsterdam zegt: ‘In de jaren vijftig zette Peyton Place de wereld op z’n kop. Het stond jarenlang in The New York Times bestsellerlijst, werd verfilmd en vormde de basis voor ’s werelds eerste soap, al was die een stuk minder smeuïg. Grace Metalious (1924-1964) groeide op in armoede en trouwde met de verkeerde man. Schrijven was haar enige passie. Toen ze verhuisde vond ze haar onderwerp: de hypocrisie van haar nieuwe omgeving en het proces van een jonge vrouw die haar vader had vermoord. Peyton Place werd een succes waar ze niets van heeft meegekregen. Voor haar 40e overleed ze aan de gevolgen van haar drankmisbruik.
1937, Peyton Place, New England. Allison MacKenzie weet niet beter of haar vader overleed toen zij een baby was. In werkelijkheid was zij het buitenechtelijke kind dat haar moeder Constance in New York uit een geheime relatie met haar baas kreeg. Allisons beste vriendin Selena moet terechtstaan voor de moord op haar stiefvader. Het zijn slechts twee van de vele drama’s die het ogenschijnlijk vredige stadje wil verbergen.’

Peyton Place: Wat ik ervan vond

Peyton Place was in de jaren 60 een populaire tv serie. Ik ben niet oud genoeg om het zelf gezien te hebben, maar weet wel dat mijn ouders het erover hadden. Wat ze er precies over zeiden, dat weet ik niet meer. Het schijnt een schandalig verhaal te zijn geweest, met ongehuwde moeders, incest en een moord. Daar kijken we nu niet meer zo van op, maar toen was het heel wat.

Het leek me wel vermakelijk dit schaamteloze boek te lezen. En dat was het. Het was zeer onderhoudend. De opzet van het boek deed me trouwens denken aan… echt waar, een tv serie. Het verhaal gaat van de ene persoon naar de andere, net als je vaak in een serie een scene krijgt met een bepaald personage, gevolgd door een scene met een heel ander personage op een heel andere plaats. Op tv zijn we dat zo gewend, maar in het boek doet het een beetje rommelig aan.

Het verhaal draait vooral om Allison MacKenzie, maar toch zijn er hele stukken van het boek waarin zij nauwelijks voorkomt en het voornamelijk gaat over andere inwoners van Peyton Place, het kleine stadje met zijn grote schandalen.

Zoals gezegd, een vermakelijk verhaal. Dat wij bepaalde situaties niet zo schandalig vinden als de eerste lezers het ongetwijfeld vonden, is geen probleem. Er is genoeg te beleven in Peyton Place en het verhaal blijft tot op het einde leuk.

Mijn waardering: 4 van de 5 (goed)

Bladzijden: 416

Publicatie: 2015 (oorspronkelijke Amerikaanse editie, 1957, Peyton Place)