Boekrecensie: Dertig dagen door Annelies Verbeke

Dertig dagen door Annelies VerbekeDertig dagen: Waar het over gaat

Uitgeverij de Geus zegt: ‘Alphonse is met zijn geliefde Kat verhuisd naar de Vlaamse Westhoek. Ver weg van het drukke Brussel en het wisselvallige muzikantenbestaan is hij gelukkig met zijn eenmansklusjesbedrijf. Zijn klanten zijn lovend over zijn werk, en nog meer onder de indruk van hemzelf. Ze stellen zich open voor hem en hebben behoefte aan zijn adviezen. Maar Alphonse wil geen Jezus zijn, geen goeroe worden. Hij helpt omdat hij dat kan.’

Dertig dagen: Wat ik ervan vond

Een mooi geschreven verhaal over Alphonse die al jaren in België woont maar oorspronkelijk uit een Afrikaans land komt – ik ben even kwijt welk land. Senegal misschien? Hij woont samen met Kat in een klein stadje, maar de relatie zit in een dal. Willen ze nog wel verder samen, en blijven ze dan hier wonen?

Alphonse heeft het prima naar zijn zin. Hij is klusjesman en levert goed werk. Zijn klanten verwijzen weer nieuwe klanten naar hem. Wat ook zeer gewaardeerd wordt, is zijn luisterend oor. Omdat hij als donkere man een beetje als buitenstaander gezien wordt, durven mensen hem allerlei problemen toe te vertrouwen, en is hij regelmatig in de weer om die voor hen op te lossen.

Het leven bestaat uit toevalligheden en de klanten van Alphonse blijken met elkaar te maken hebben op manieren die hij niet gedacht zou kunnen hebben. Ook komt hij in contact met aparte mensen, zoals een jongeman die piepkleine ijssculpturen maakt.

De verhalen van de klanten zijn amusant, en de manier waarop Alphonse hun problemen oplost ook. Zelf heeft hij moeite met zijn relatie en ook krijgt hij er genoeg van altijd maar weer behulpzaam te zijn.

Als ex-buitenlander kon ik me redelijk goed inleven in Alphonse. Hij wordt regelmatig gevraagd waar hij vandaan komt, en dan zegt hij: ‘Uit Brussel’. Maar dan wordt hem steevast gevraagd waar hij echt vandaan komt. Ik had daar, al jaren en jaren in Engeland wonende, ook zo’n hekel aan: ”Waar kom je vandaan?’ Ik: ‘Uit York.’ De ander: ‘Nee, daarvóór.’ Ik: ‘Uit Brighton.’🙂

Een leuk, amusant boek, maar met een minder plezierig einde (ik waarschuw maar vast).

Het boek is trouwens niet bedoeld om te lezen, vermoed ik, want ook al ben ik uiterst voorzichtig met dit boek omgegaan, toch vallen bladzijde 269 t/m 276 er bijna uit. Jammer van zo’n mooie uitgave.


Mijn waardering: 4,5 van de 5 (goed tot zeer goed)

Bladzijden: 320

Publicatie: 2015

Dit boek heb ik: gekregen bij de Qwerty & Azerty Literatuurquiz

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (14/20). Ik heb het gelezen tijdens de Vlaamse literatuurmaand. ILN

3 reacties op “Boekrecensie: Dertig dagen door Annelies Verbeke

Laat hier je reactie achter.

