Boekrecensie: Het Belgisch huwelijk door Marc Reugebrink

Het Belgisch huwelijk door Marc ReugebrinkHet Belgisch huwelijk: Waar het over gaat

De Bezige Bij zegt: ‘Marc Reugebrink verrast met een onweerstaanbare en volledig eigentijdse roman over liefde en romantische verdwazing. Max Herder gaat trouwen. Met Isabelle Fabry. Een Hollander trouwt met een Vlaamse. Een Hollander die, tot grote hilariteit van de hem omringende Vlamingen, steeds maar weer zegt een hekel aan Hollanders te hebben. Het is daarom dat Max in Isabelle veel meer omhelst dan enkel het meisje dat ze is. Max wil Vlaming onder de Vlamingen zijn en voorgoed afscheid nemen van zijn woelige amoureuze verleden. Die droom lijkt toch wat moeilijker te liggen dan verwacht. Want over de eeuwige liefde heeft Max te hooggespannen verwachtingen. En het land waar hij zijn heil heeft gezocht dreigt uit elkaar te vallen. Terwijl alle tekenen rond hem op een scheiding wijzen, komt zijn trouwdag steeds dichterbij.’

Het Belgisch huwelijk: Wat ik ervan vond

Dit is een heel leuk geschreven boek over een Nederlander in België, die op het punt staat met een Belgische te trouwen. De bruid en bruidegom worden vanuit verschillende perspectieven bekeken, bijvoorbeeld door zichzelf, hun ouders, hun eerdere partners, enz. Zo ontstaat beetje bij beetje een goed beeld van Max en Isabelle en werkt het verhaal naar de bruiloft toe.

De personages die aan het woord zijn gebruiken al dan niet veel Vlaamse uitdrukkingen, wat het verhaal een bepaalde charme geeft. Marc, de Nederlander, spreekt natuurlijk Nederlands, maar kan het niet helpen er regelmatig een Vlaams woordje tussen te gooien, wat hij dan weer gauw verbetert (‘Isabelle draagt een kleedje. Een jurkje bedoel ik.’). Hoewel hij aan de ene kant nog altijd de Nederlander is, is hij aan de andere kant juist redelijk ingeburgerd in België.

Tussen de bedrijven door ontdekken we nog een minder plezierige geschiedenis van Marc en blijkt Isabelles familie niet zo hecht te zijn. België is ook niet meer wat het geweest is; er worden steeds meer mankementen zichtbaar. Het boek legt verschillen tussen de beide landen bloot, en dan blijkt België toch echt een buitenland te zijn. Ook het gebruik van het Vlaams in bepaalde stukken hielp mee een ietwat exotische, buitenlandse sfeer te creëren.

Mijn waardering: 4/5 (goed)

Bladzijden: 222

Publicatie: 2014