Boekrecensie: Verbroken door Linda Jansma

Verbroken door Linda Jansma

Verbroken: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Computerexpert Mara de Wolff krijgt opdracht het netwerk van mediabedrijf Dutch Broadcasting Group te testen op veiligheidsrisico’s. Het duurt niet lang voordat ze informatie onder ogen krijgt die niet alleen het bedrijf, maar ook haarzelf ernstig in gevaar brengt. Ze raakt ongewild betrokken bij een terroristisch netwerk dat een grote aanslag in Nederland beraamt. De inzet: haar kinderen die door haar ex-man ontvoerd zijn naar Irak.’

Verbroken: Wat ik ervan vond

Meestal schrijf ik positieve recensies. Dat komt omdat ik redelijk goed ben in het van tevoren inschatten of een boek wat voor mij is of niet. Zo niet, dan ga ik het uiteraard niet lezen. Bij dit nieuwe boek van Linda Jansma kon het eigenlijk niet misgaan: ik had Tweestrijd gelezen, wat ik heel erg goed vond, en ook Houvast, wat ik ietsje minder, maar ook nog best goed vond. Helaas vond ik Verbroken een stuk minder sterk. Eigenlijk niet zo slecht dat ik er een negatieve recensie over kan schrijven, maar toch wil ik deze recensie gebruiken om je aan te raden de andere boeken van Linda Jansma te lezen. Als je die uit hebt, dan mag je Verbroken natuurlijk niet laten liggen, maar ga vooral eerst die andere boeken eens lezen.

Ik vond het een heel middelmatig boek: niet goed en niet slecht. Heus wel leuk om te lezen, maar ach, dat zijn zoveel boeken!  Een vrouwelijk hacker? Sinds Lisbeth Salander kennen we dat wel. Echt nodig vond ik het niet, maar dat de hoofdpersoon vrouwelijk was (zoals in al Linda’s boeken, geloof ik) beviel me wel. Leuk, een sterke vrouw!

Wat me niet zo beviel, was dat er terroristen in voorkwamen, die – het is bijna niet te geloven! – moslims waren. Cliché, cliché. Het moet toch mogelijk zijn terroristen te vinden die niets met de islam te maken hebben? Zijn die er niet? Goed, de IRA, Molukkers en Basken zijn wat stil tegenwoordig, maar er is vast nog wel een land of volk dat ook om zijn gelijk strijdt. Niet? Of wat denk je van eco-strijders die niets ontzien om – bijvoorbeeld – het Naardermeer te behouden? Maar goed, dit ging dus over moslimterroristen en de hoofdpersoon Mara kon toevallig door deze groep terroristen extra onder druk gezet worden wegens haar connectie met een islamistisch land.

Maar waarom stapte ze niet naar de politie? Dat was in eerste instantie heel goed mogelijk. Zelfs wanneer ze in steeds benardere situaties belandt, zou ze nog heel goed de politie hebben kunnen inlichten. Dan maar toegeven dat je van alles verzwegen hebt. So what? Toch beter dan je eigen leven te riskeren? Maar nee, dat zou natuurlijk niet spannend zijn.

Het verhaal voelde verder ook nogal gekunsteld aan. Het ging om een represaille in Nederland over iets dat de Amerikanen gedaan hadden. Ja, niet erg geloofwaardig, uiteraard. Daarom wordt aan het eind van het boek even goed uitgelegd hoe dat nu precies zat. Van boeken uit Agatha Christie’s tijd kun je dat hebben, maar tegenwoordig willen we tijdens het verhaal meedenken, en niet achteraf verklaringen krijgen over hoe en wat. Een zwaktebod, wat mij betreft.

Zo, dat lijkt allemaal erg negatief. Toch leest het boek lekker weg. Maar denk er niet te hard over na, en laat het gebeuren, is mijn advies. En lees vooral eerst Tweestrijd, dat echt een goede thriller is. Niet in vergelijking met Jansma’s andere thrillers, maar in vergelijking met thrillers in het algemeen.

Mijn waardering: 3.5/5

Bladzijden: 400

Publicatie: 2015