Boekrecensie: Heldere hemel door Tom Lanoye

Heldere hemel door Tom LanoyeHeldere hemel: Waar het over gaat

De boekwinkel zegt: ‘Heldere hemel is gebaseerd op een waargebeurd voorval in de nadagen van de Koude Oorlog: een onbemand Sovjet-Russisch gevechtsvliegtuig stort neer in een Belgisch gehucht. Een fait divers in de wereldpolitiek, een noodlottig drama voor een familie.’

Heldere hemel: Wat ik ervan vond

Leuk om niet te weten dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De achterkant had ik in 2012 wel gelezen, maar sindsdien niet meer. Omdat ik het niet wist, ging ik me ook niet afvragen wat er wel of niet echt gebeurd was.

Dit is een van de betere boekenweekgeschenken. Ik heb van het verhaal genoten. Een Belgische vrouw ontvangt thuis een jonge vrouw, die de minnares van haar man blijkt te zijn. De conversatie tussen deze twee is zeer vermakelijk. De minnares denkt te weten hoe het verder zal gaan met de relatie en hoe de vrouw hiermee om moet gaan. De vrouw heeft hier natuurlijk haar eigen ideeën over.

Verder is er het verhaal van een Russische straaljager die (onbemand, maar dat weten de Belgen niet) richting België vliegt. Neerschieten of toch nog even wachten? En zoals dat gaat tegenwoordig, wordt er steeds maar geen actie ondernomen, want je weet maar nooit, misschien valt het mee, vooral niets overhaasten, nog even een kans geven. Neerhalen, die handel, zeg ik je! Het moet maar eens uit zijn met al dat getreuzel en het nog-een-kans-geven. Maar nee, ze blijven maar wachten en wachten…

De minst interessante verhaallijn vond ik die van een krantenredactie waar men vooral sensatie wilde, en zolang het nog niet zeker was wat er ging gebeuren met het vliegtuigje, had het nauwelijks nieuwswaarde, en dus werd het niet genoemd.

Leuk, deze drie verhaallijnen door elkaar. Met veel plezier gelezen.


Mijn waardering: 4,5 (van de 5)

Dit boek heb ik: ontvangen bij aankoop van een boek in de Boekenweek (boekenweekgeschenk 2012)

Aantal bladzijden: 96

Gepubliceerd in: 2012

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (11/20). Ik heb het gelezen in het kader van de Vlaamse Maand op De Boekblogger.

Op de kaft staat hoe je de naam van de schrijver moet uitspreken. Wat? Uit protest denk ik altijd even La.no.ye als ik een boek van deze schrijver zie.

ILN

Eén reactie op “Boekrecensie: Heldere hemel door Tom Lanoye

  1. Dit boek staat al enkele jaren ongelezen op mijn boekenplank, door jouw recensie trekt hij opnieuw mijn aandacht, misschien dat ik hem nog voor het einde van het jaar begin te lezen, een dik boek is het namelijk niet.

Laat hier je reactie achter.

