Boekrecensie: De zomer houd je ook niet tegen door Dimitri Verhulst

De zomer houd je ook niet tegen door Dimitri VerhulstDe zomer houd je ook niet tegen: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Pierre is een beginnende zestiger en ontvoert een mentaal gehandicapte jongen van vijftien naar de Provence. Daar zal hij de jongen het verhaal vertellen over de liefdesrelatie die hij met zijn moeder had, hoe die tot stand kwam, over haar intense kinderwens en zijn twijfel over zijn rol als vader. Uiteindelijk zal hij het ook moeten hebben over hoe die prachtige en passionele relatie eindigen kon, en wanneer de mentaal gehandicapte jongen werd verwekt.’

De zomer houd je ook niet tegen: Wat ik ervan vond

Tja. Wel een aardig verhaal. Ik heb helaas niets over dit boekje te zeggen. De diepere boodschap die er ongetwijfeld in zat, miste ik, waarschijnlijk omdat het verhaaltje wel leuk was, maar meer ook niet. Wel goed geschreven, zoals je dat van Verhulst kan verwachten.

Eén passage sprak me erg aan. Dit is wanneer Pierre bij zijn vriendin intrekt en hun boeken in de boekenkast door elkaar komen te staan. Ze hebben zelfs een aantal boeken dubbel. Dat deed me denken aan mijn onze boekenkast, waar ik in de loop der jaren alle boeken van mijn man uit heb weten te verwijderen. Niet dat hij er veel had, een half plankje non-fictie (schaken, computertalen). Zeg nou zelf: dat past toch niet bij Hermans en T. C. Boyle? Dus die boeken van hem zijn naar zolder gestuurd, waar ze nooit gelezen of gemist worden. Ook had hij ooit een hele doos science fiction, maar die is waarschijnlijk tijdens onze vele verhuizingen verdwenen. Of staat die ook op zolder?

Heb jij je ook de boekenkast toegeëigend, of mogen de boeken van man/vrouwlief naast die van jou staan?


Mijn waardering: 3,5 (van de 5)

Dit boek heb ik: ontvangen bij aankoop van een boek in de Boekenweek (boekenweekgeschenk 2015)

Aantal bladzijden: 96

Gepubliceerd in: 2015

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (10/20).

Ook gelezen van Dimitri Verhulst: De laatkomer en De intrede van Christus in BrusselILN

door Leeswammes Geplaatst in Boeken

2 reacties op “Boekrecensie: De zomer houd je ook niet tegen door Dimitri Verhulst

Laat hier je reactie achter.

