Boekrecensie: Waarom ik soms op en neer spring door Naoki Higashida

Waarom ik soms op en neer spring door Naoki HigashidaWaarom ik soms op en neer spring: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Het is vrij moeilijk om het gedrag en de belevingswereld van een autist te begrijpen. In Waarom ik soms op en neer spring geeft Naoki Higashida antwoord op de vragen die iedereen zich altijd bij autisme stelt. Naoki was dertien toen hij dit boek schreef. Dat is op zich al bijzonder maar als je weet dat hij autistisch is, is het nog opmerkelijker. Het is een verhelderend en inspirerend boek voor iedereen die in het begrijpen van een ander is geïnteresseerd, ouders, familie, verzorgers en leerkrachten van autistische kinderen. Naoki bewijst dat ook mensen met autisme over fantasie, humor en empathie beschikken en maakt ons op een indringende en ontroerende manier duidelijk hoe belangrijk geduld en begrip zijn.’

Waarom ik soms op en neer spring: Wat ik ervan vond

Door middel van meer dan vijftig vragen over autisme legt de dertienjarige Naoki uit wat het is om autistisch te zijn. De meeste vragen die hij stelt, zijn inderdaad vragen die bij mensen opkomen als het over autisme gaat. De antwoorden zijn interessant, en soms heel anders dan ik verwachtte, maar ook een beetje rommelig. Op sommige vragen heeft hij ongeveer hetzelfde antwoord, maar wat daar dan verder achter zit, een meer wetenschappelijk antwoord, dat wordt niet verteld. En dat kun je ook niet verwachten van Naoki, maar het laat je toch weer met nieuwe vragen zitten.

Je krijgt een kijkje in de wereld van een autist, maar het was voor mij niet duidelijk of zijn eigen ervaringen voor veel autisten gelden. Hij heeft het over ‘wij’, maar kent hij eigenlijk wel andere autisten? Het was in ieder geval interessant om eens van een autist zelf te horen hoe zijn belevingswereld eruitziet.

Ik denk als je zelf een kind met autisme hebt, je bepaalde dingen zeker wel herkent, en het antwoord op de vraag kan plaatsen en er wat mee kan doen. Voor iemand zoals ik, die autisme wel interessant vindt maar er verder geen ervaring mee heeft, ging het toch een beetje het ene oog in en het andere weer uit, bij wijze van spreken.

Voor mensen met autisme in hun omgeving is dit zeker een aanrader.


Mijn waardering: 3 (van de 5)

Dit boek heb ik: uit een goodiebag van uitgeverij Nieuw Amsterdam

Aantal bladzijden: 144

Gepubliceerd in: 2014 (oorspronkelijke Japanse druk 2007)

Vertaald uit het Engels door: Harm Damsma en Niek Miedema (The Reason I Jump)

2 reacties op “Boekrecensie: Waarom ik soms op en neer spring door Naoki Higashida

Laat hier je reactie achter.

