Mei: Vlaamse maand bij De Boekblogger

Vlaamse maand!

Maart was Spaanse maand, april Oost-Aziatische maand en mei is Vlaamse maand. Gewoon hier, op De Boekblogger.

Elke maand kies ik een thema – tot nu toe dus landen – en lees ik alle boeken die ik heb die bij dat thema horen. Dat waren vorige maand vijf boeken van Oost-Aziatische schrijvers en de maand ervoor drie boeken van Spaanse auteurs.

Bij de Qwerty en Azerty Literatuurquiz bleek maar weer eens hoe weinig ik van de Vlaamse literatuur weet. Volgend jaar moet dat beter! Dus besloot ik gelijk maar te beginnen. Ik had al drie boeken van Vlaamse auteurs en kreeg daar nog een twee bij tijdens de quiz. Dit zijn ze:

De zomer houd je ook niet tegen door Dimitri VerhulstHeldere hemel door Tom LanoyeDertig dagen door Annelies VerbekePost Mortem door Peter TerrinHet Belgisch huwelijk door Marc Reugebrink

De zomer hou je ook niet tegen door Dimitri Verhulst – het boekenweekgeschenk van dit jaar. Gelezen! Zie mijn recensie HIER.

Heldere hemel door Tom Lanoye – het boekenweekgeschenk van 2012. Gelezen! Zie mijn recensie HIER.

Dertig dagen door Annelies Verbeke – Ik las Reus, wat ik een beetje een gek boek vond, maar deze nieuwe spreekt me wel aan. Het begint bij hoofdstuk 30 en loopt dan terug. Gelezen! Zie mijn recensie HIER.

Post Mortem door Peter Terrin – vorig jaar gekregen bij de Q & A Literatuurquiz. Over de dood van een dochter. Aan dit boek ben ik helaas niet toegekomen. Hij gaat weer op de nog-te-lezen stapel.

Het Belgisch huwelijk door Marc Reugebrink – eigenlijk een Nederlander, maar hij woont alweer een tijdje in België, en het speelt zich af in België. Gelezen! Zie mijn recensie HIER.

Heb jij nog boeken van Belgische schrijvers op je stapel te lezen boeken?

Doe dan mee en lees ook Vlamingen in mei!

door Leeswammes Geplaatst in Boeken

20 reacties op “Mei: Vlaamse maand bij De Boekblogger

  1. Ik heb het boek van Averechtse Lynx gelezen van Stan Treland en ben nu bezig in Benissa van Philip Le Bon, waarvan ik het eerste deel Sara ook heb gelezen, dat zijn volgens mij ook 2 Vlaamse schrijvers.

  2. Leuk! Ik heb dit jaar voor de Ik lees Nederlands uitdaging besloten dat de helft daarvan Vlaams moet zijn, dus ik was al bezig🙂. Ik heb er net weer een uit: Marcel het debuut van Erwin Mortier. Prachtig! Blog volgt binnenkort! Er valt veel te genieten bij het lezen van Vlaamse literatuur, dus veel plezier!

  3. Mijn voornemen was om dit jaar een stuk of tien Vlaamse boeken te lezen… maar heb er nog maar eentje gehad (en eentje niet uitgelezen). Ik ben wel benieuwd wat je van Peter Terrin vindt. Zelf ga ik binnenkort een boek van Ann de Craemer lezen.

      • Ik heb een keuze gemaakt uit de ongelezen boeken die al in mijn boekenkast staan
        – Het onverwachte antwoord van Patricia De Martelaere. Zij was een filosofie prof van mij en ze zou promotor zijn van mijn Master-thesis. Maar toen werd ze heel ziek, en enkele maanden later was ze overleden. Veel te jong! Ze heeft enkele romans geschreven, maar in het algemeen vind ik haar non-fictie beter (vooral haar essays). Dit is echter een roman die ik nog niet heb gelezen.
        – Iconen en beeldverering van Paul Moyaert. Dit is toevallig ook een prof filosofie. Dit non-fictie boek sluit, hoop ik, wat aan bij mijn interesse voor iconografie.
        – Een boek van Pieter Aspe, thriller auteur wiens verhalen zich afspelen in Brugge. Hij heeft er al een massa geschreven, maar ze zijn van sterk wisselende kwaliteit, vind ik.
        – Tot de dood ons scheidt van Jo Claes. Eveneens een thrillerauteur, maar zijn boeken spelen zich af in Leuven, de stad waar ik zelf woon, wat toch altijd plezierig is. Vermits Jo Claes eigenlijk een kunsthistoricus is, zit er meestal wel wat over kunst in zijn boeken.

        Zo, Judith… Nu kan ik er echt niet meer onderuit. Ik wens jou, en alle deelnemers aan de Vlaamse maand veel leesplezier.

      • Mooi zo, Nadine! Blij dat je meedoet. Wat leuk dat je een boek van je eigen promotor gaat lezen. Van Jo Claes heb je al veel meer gelezen, geloof ik. Die naam ben ik op je blog wel tegengekomen. Veel plezier!

      • Mijn eerste boek is uit, Judith: Iconen en beeldverering. Het non-fictieboek dat al enkele jaren in mijn kast stond. Het was niet echt wat ik ervan verwachtte, maar het laatste hoofdstuk alleen al maakte het voor mij de moeite waard. Blij dat ik het eindelijk gelezen heb.

      • Nadine, behalve dat ik nu bezig ben in een ander klein boekje, van Tom Lanoye (boekenweekgeschenk), moet ik nu eerst allerlei boeken lezen voor leesclubs en voor recensies, en geen van die zijn door Vlamingen geschreven, helaas. Daarna ga ik door met de nieuwste van Annelies Verbeke. Maar het kan zijn dat mei dit jaar wat langer duurt dan normaal!🙂

Laat hier je reactie achter.

