Langzaam lezen…

Langzaam lezen

Langzaam lezen, dat doe ik niet, maar op het moment heb ik zo weinig tijd, dat zelfs met mijn sneller-dan-gemiddeld leestempo, ik maar heel langzaam door de boeken heen kom. En dat zijn dan toevallig ook nog allemaal boeken die ik beter op mijn Engelse blog kan bespreken, dus daardoor blijft het hier op De Boekblogger nogal stil.

Een update dan maar.

Hausfrau door Jill Alexander EssbaumGeachte Heer M. door Herman Koch

De laatste paar weken heb ik mij vermaakt met de volgende boeken:

Hausfrau door Jill Alexander Essbaum. Mijn Engelstalige recensie staat HIER. Ik vond dit een prachtig boek. Het gaat over een Amerikaanse vrouw die met haar Zwitserse man en drie jonge kinderen in een klein stadje in Zwitserland woont. Ze spreekt de taal niet en voelt zich er helemaal niet thuis. Ze probeert een cursus Duits, heeft een psycholoog en begint ook vreemd te gaan met andere mannen. Toch vindt ze niet wat ze zoekt. 5 sterren.

Geachte Heer M. van Herman Koch. Daar staat al een recensie van op dit blog, maar dat is door een bloglezer geschreven, Annick van Ravensteyn. Zij was vorig jaar reuze enthousiast over dit boek, en ik ben er nu pas aan toegekomen om het te lezen. Geen recensie van mij. Ik vond het een goed boek, maar was niet zo enthousiast als Annick, voornamelijk vanwege de onplezierige personages.

Nu aan het lezen:

The Three-Body Problem door Cixin LiuThe Elements of Eloquence door Mark ForsythLight and Dark door Natsume Soseki

The Three-Body Problem door Cixin Liu. Dit boek was een ‘vondst’ in de boekenwinkel. Nooit van het boek gehoord, maar het klonk heel interessant. Het een een Chinees science fiction verhaal (het eerste van drie delen), maar er is wel erg veel science (en als ik dat zeg, dan zegt dat wat!). Volgens de beschrijving legt men contact met buitenaardse wezens, maar dat gebeurt in het verhaal zelf pas op tweederde van het boek. Het gaat dus wat langzamer dan ik gehoopt had. Toch een mooie leeservaring!

The Elements of Eloquence door Mark Forsyth. De titel is een alliteratie, en het boek gaat over alliteraties en andere stijlfiguren. Een hoofdstukje aposiopesis … en een hoofdstukje Epizeuxis. Leuk. Leuk! Ja, mijnheer Forsyth heeft een grappige schrijfstijl. Hij gebruikt voorbeelden uit de bijbel en van de Beatles en alles wat daarvoor en er na geschreven is. Spreek de titel eens hardop uit, wat een eloquentie!

Light and Dark door Natsume Soseki. Een Japanse klassieker uit het begin van de twintigste eeuw. Fysiek een heel mooi boek, met op elke bladzijde een plaatje. Ik lees een paar bladzijden per dag, want het is niet zo spannend, nog niet tenminste. Wel mooi geschreven.

soseki1 soseki2

Binnenkort

Voor jou door Jojo MoyesNiet te verbergen door Aglaia Bouma

Voor jou van Jojo Moyes ga ik herlezen. Die las ik al een paar jaar geleden, maar nu we het in de boekgroep gaan bespreken, leek het me wel handig het nog eens te lezen.

Niets te verbergen door Aglaia Bouma. Aglaia is een Twitterkennis en redigeerklant van mij (maar niet voor dit boek). Ik ben reuze benieuwd!

Nog anderhalve week, en dan is er de readathon – 24 uur (of hoelang je het volhoudt) lezen! Dan lees ik mijn stapeltje Oost-Aziatische schrijvers en nog een paar andere boeken (hoop ik). Zoals:

The Strange Library by Haruki MurakamiThe Reason I Jump by Naoki HigashidaWolf Totem by Jiang RongThe Girl on the Train door Paula HawkinsAn Amorous Discourse in the Suburbs of Hell door Deborah Levy

Daar ben ik voorlopig wel druk mee!

Wat ben jij aan het lezen?

4 reacties op “Langzaam lezen…

  1. Nou, ik vind dat je ondanks de drukte een hoop leest hoor! Alvast veel plezier met de readathon.
    Ik lees momenteel ‘Gebleekte ziel’ een historische roman van Reggie Baay. De Indische letteren spreken me altijd aan.

  2. Hausfrau spreekt mij nog het meest aan, de cover is ook erg mooi. Ondanks alles heb je wel weer gelezen! Is jouw standaard tempo niet überhaupt maximaal ipv ‘sneller dan gemiddeld’? 😉

Laat hier je reactie achter.

