Let’s Get Spanish!


Blogger Soraya organiseert in de maand maart het project Let’s Get Spanish! Wie meedoet, leest een of meerdere boeken van Spaanse auteurs (uit Spanje dus). Eigenlijk een soort van Ik Lees Nederlands! maar dan voor Spaanse boeken.

Ik doe graag mee. Het is een goede reden om mijn nog-te-lezen kast is door te lopen en de Spaanse boeken te selecteren. Toevallig had ik al met Isi, de Spaanse blogger van From Isi, afgesproken om in maart samen het boek De groene pen van Eloy Moreno te lezen en bespreken.

Ik heb in mijn kast drie boeken van Spaanse auteurs gevonden en die ben ik van plan in maart te lezen. In deze volgorde:

Het beste wat een croissant kan overkomen door Pablo Tusset

Het beste wat een croissant kan overkomen [Lo mejor que le puede pasar a un cruasán] door Pable Tusset

Wat een titel he? Hier gaat het over:

Pablo ‘Baloo’ Miralles, een dikke, onbeholpen, dertigjarige nietsnut en het zwarte schaap van de familie – een rijke Catalaanse familie met aanzien om precies te zijn –, is frequent bezoeker van bordelen en in de virtuele wereld van websites en internet een alom gerespecteerd filosoof. Als zijn geslaagde oudere broer die het steenrijke familiebedrijf runt op een dag spoorloos verdwijnt, gaat Pablo tegen wil en dank naar hem op zoek. De normaal zo luie, trage Pablo raakt verstrikt in een razend krankzinnig avontuur, om uiteindelijk een onzichtbare citadel in het hart van Barcelona te ontdekken.

Het boek is uit. Hier is mijn recensie.

.

De groene pen van Eloy Moreno

De groene pen [El boligrafo de gel verde] door Eloy Moreno

Deze lees ik dus tegelijk met Isi. Hier gaat het over:

De veertigjarige zoon, vader en echtgenoot in De groene pen vraagt zich af of je de rest van je leven op 445m2 kunt doorbrengen. Hij voelt zich gevangen, in zijn huis, in zijn auto en in zijn baan. Gevangen in de routine waarin vandaag hetzelfde is als gister, en de dag van morgen altijd hetzelfde als vandaag. Een zich steeds maar herhalende en beklemmende routine waarin het hem ontbreekt aan tijd. Tijd om te lachen, tijd om te genieten van zijn vrouw en zoontje, tijd om te leven. Tijd om gelukkig te zijn.
Hij pakt zijn spullen en vertrekt naar de Pyreneeën, op zoek naar bezinning en vooral naar zichzelf. In die prachtige en adembenemende omgeving wordt hij geconfronteerd met zijn verleden, dat hij verbindt met het heden maar dat hem uiteindelijk in staat stelt om vooruit te kijken…

Het boek is uit. Hier is mijn recensie.

Bal masqué door Elia Barceló

Bal masqué [Disfraces terribles] door Elia Barceló

Hier gaat het over:

Parijs, 1991. Jaren nadat de Argentijnse schrijver Raúl de la Torre zich in de Franse hoofdstad van het leven beroofde, besluit de jonge criticus Ariel Lenormand een boek over hem te schrijven. Maar al na korte tijd blijkt dat zijn onderzoek een levensgevaarlijke onderneming is. Want welk duister geheim ligt er verborgen in Raúls literaire werk? Was de dood van zijn tweede vrouw daadwerkelijk een ongeluk? En wat bracht de schrijver tot zelfmoord? Ariel raakt verstrikt in een labyrint van leugens en verdachtmakingen.

Het boek is uit. Hier is mijn recensie.

Ik heb er zin in! Als ik elke maand een thema kies, kom ik vast sneller door de nog-te-lezen kast heen.

Doe je mee?

Welke Spaanse auteur lees jij graag?

door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagd

2 reacties op “Let’s Get Spanish!

  1. Leuk idee, maar ik doe niet mee, omdat mijn stapel oorspronkelijk Nederlands/Vlaams al veel te hoog is. En het uitgangspunt van mijn blog nu eenmaal uitsluitend Nederlandse literatuur is. Met slechts heel af en toe een vertaald boek. Maar ik ben er van overtuigd dat er ook genoeg prachtige buitenlandse boeken zijn. Veel plezier dus!

Laat hier je reactie achter.

