Boekrecensie: Tegenpool door Pauline Slot

Tegenpool door Pauline SlotTegenpool: Waar het over gaat

Op de achterkant van het boek: ‘Om de kerstdagen in Nederland te ontvluchten gaat Katharine, dochter uit een Haags acteursgezin, aan boord van een passagiersschip. In het duister van de poolnacht vaart zij langs de prachtige kust van Noorwegen, die slechts beschenen wordt door de maan, en af en toe door het noorderlicht.

Het voorafgaande jaar is de viering met haar oudste zus en twee broers rampzalig verlopen. Toen hoorde Katharine iets over haar verleden wat ze liever niet had geweten. Haar degelijke, gelovige zus Lia, in alle opzichten haar tegenpool, blijkt eens een glansrol gespeeld te hebben die Katharine het leven redde. Ook haar broers, altijd haar vertrouwelingen, hebben daarover tot vorig jaar gezwegen.

Terwijl haar broes en zus dit jaar over de aardbol verspreid zijn, moet Katharine haar plaats in het gezin opnieuw bepalen. Kunnen tegenpolen elkaar ooit ontmoeten?

Een roman over kinderen en kinderloosheid, de darwiniaanse strijd tussen broers en zussen, en de onverwachte troost van vreemden.’

Tegenpool: Wat ik ervan vond

Ik heb het boek een paar weken geleden gelezen, in een paar weken tijd, en het meeste ben ik alweer kwijt. Helaas. Toch moet ik er iets over schrijven zodat het in de annalen van Ik Lees Nederlands opgenomen kan worden. Het is tenslotte het eerste Nederlandse boek dat ik dit jaar gelezen heb.

Ik heb dit boek in zulke kleine stukjes gelezen, dat het ook bijna niet mogelijk was er een goed beeld van te krijgen. Ik vond het een beetje saai en een beetje leuk.

De saaiheid zat ‘m in het veelvuldig onderbreken van de tegenwoordige tijd om even terug te kijken in het verleden. Dat vind ik zelf niet altijd even prettig. Het eigenlijke verhaal wordt dan tijdelijk stopgezet. Nu was dat verhaal niet zo spannend, dus een onderbreking kon ook eigenlijk best. Toch stoort me dat heen en weer gehuppel. Trouwens, het eigenlijke verhaal… zo tegen het einde wordt wel duidelijk dat het eigenlijk het verhaal in het verleden is waar het om gaat. Er zijn dingen gebeurd waar Katharine lange tijd geen weet van had, en die overdenkt ze tijdens haar reis naar de Noordkaap.

Leuk was dat ze Shakespeare heet, en haar familie acteurs zijn. Zijn ze familie-van? Ze weten het niet. Het is een vreemde familie en dit jaar zijn alle kinderen ergens anders heen, in plaats van de feestdagen gezamenlijk door te brengen. Zo is haar broer op een schip op weg naar de Zuidpool, terwijl haar zus in Egypte is neergestoken tijdens een overval.

Katharine sleept telkens een baby met zich mee, die van een medepassagier die alleen op reis is en veel last van zeeziekte heeft. Houd Katharine nu wel of niet van kinderen? Het duurt een tijdje voor we erachter komen.

Er zitten een aantal interessante elementen in het boek, maar toch kon het mij niet zo erg interesseren. Wel genoeg om door te lezen, maar weer niet genoeg om het regelmatig genoeg op te pakken om het lekker snel uit te lezen.


Mijn waardering: 3,5 (van de 5)

Dit boek heb ik: tweedehands gekocht

Aantal bladzijden: 216

Gepubliceerd in: 2001

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (1/20).ILN

Laat hier je reactie achter.

